Spørgsmål

Film - dårlig/komprimeret lyd

Jeg ser mange film på TV&Film, både de gratis og med betaling.
I alle tilfælde er jeg ganske tilfreds med billedkvalitet, men lyden er skuffende.

Det virker som om lyden er dynamik-komprimeret: alt lyder ca lige højt, om folk taler stille, eller det hele eksploderer.
Jeg savner virker at der er ordentlig bulder og brag i action film.

Hvordan/hvornår får jeg bedre lyd?

14 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +6
Hvilken lydkilde bruges.? TV, Soundbar, eller Surround anlæg.?
Hej Radiomanden,
Jeg bruger Yousee via en browser på en Mac Mini. Den er koblet via HDMI til mit Philips TV.
Fra TV bruger jeg analog-lyd ud (mini jack) til mit HiFi anlæg med store gulvhøjttalere.

Dit spørgsmål fik mig til at overveje, om det kan være mit TV som laver komprimeringen i sin D/A konvertering(?)
Jeg har netop tjekket alle indstillinger i TV's menu, men der er ikke noget interessant at indstille på.
Omdømme 7
Badge +6
Har fin lyd her på udsendelser og film, når det er Surround, er det over mit SR system lyd dertil direkte fra TV boksen, til alt andet bruges Soundbar, også her er lyden god.
Hvor lige at kæden hopper af i dit tilfælde, kan der ikke umiddelbart peges på, har din PC Surround, eller er det kun stereo.?
Omdømme 7
Badge +3
Jeg kender problemet, dog ikke fra en Mac-computer men fra en Windows-computer. Årsagen ligger på computerens lydkort, der kan være indstillet til at anvende computerens indbyggede højttalere, hvor det giver en forbedring af disse højttaleres elendige lyd. Hvis man sender lyden til en bedre lydgengiver fås det bedste resultat ved at deaktivere disse indstillinger af lydudjævning og nogen gange af basfremhævning og andre kunstige lydændringer. Ellers kan en løsning være at sende lyden uden om TV'et ved at forbinde computerens lydudgang direkte med hi-fi anlæggets lydindgang.
Tak for jeres input :D

Radiomanden, jeg kører "kun" 2 kanal, men det burde ikke hænge sammen med det. Jeg har både klar lyd, og fin kanal-mixing. Jeg er overbevist om at det er dynamic-range som er indskrænket.

MS-Erik, ja, enig. Det er ganske givet en velment "lydforbedring" som jeg skal have slået fra.
Desværre har jeg ikke en digital lydudgang på Mac Mini'en. Det havde ellers været optimalt at teste uden om TV.

Jeg oplever bare bedre lyd-dynamik på Youtube test filer jeg finder. Så jeg har ikke helt frifundet Yousee for at have pillet ved lyd-signalet som jeg får via browseren.
(jeg har læst et andet sted at der er forskel på lyden via Yousee i browser vs. Yousee-TV boks)
Omdømme 7
Badge +6
Hvorfor er det via PC, og ikke direkte fra TVet eller boks.?
Jeg har hverken en boks eller TV signal. Jeg har kun købt bredbånd og den medfølgende adgang til Yousee Film&TV, hvor jeg logger ind og ser film :D
Omdømme 7
Badge +6
Der kan ikke haves adgang til at se TV på App/Web uden der leveres et TV signal til adressen. Det er en extra tjeneste til TV abonementet.
joee.. det har vi skam. Det er en del af bredbåndsabonnement-pakken som jeg har haft i flere år :D

(Det kan godt være at det produkt ikke markedsføres for ny-tegning længere)
Omdømme 7
Badge +6
Har haft Bredbånd i godt over 10 år fra You See, har aldrig hørt om den mulighed, hverken her på forummet eller andre steder.
Omdømme 7
Badge +3
Se YouSees vilkår for bredbånd, side 28. Klik på "Vilkår" nederst i det grønne område på denne side. Her fremgår det hvem der har adgang til YouSee Film og Serier. Man kan, hvis betingelserne er opfyldt, godt have adgang til Film og Serier (uden TV) uden at have TV-abonnement.

Er det bredbånd via telefonnettet, d.v.s. tidligere TDC? Det er vist først for nylig at man kunne få bredbånd via kabelTV-nettet (coax) uden samtidig at have et TV-abonnement. Om det talte med hvis man havde TV fra YouSee, som blev betalt af et boligselskab (så man ikke selv havde et abonnement), vides ikke.

Hvis man havde et mobilabonnement under TDC fra før sammenlægningen med YouSee og man ikke har ændret dette abonnement, kan man have adgang til nogle mobilfordele. Blandt disse er adgang til Film og Serier.
Opdatering

Nu har jeg forbundet et USB lydkort til Mac og får dermed digital lyd ud direkte fra Mac til HiFI anlæg (og altså helt uden om TV'et).
Lyden er uændret. Jeg oplever fortsat reduceret dynamik område på Yousee film.

Kære Yousee, lad mig høre fra jer: hvilken komprimering burger i på lydsporet, og hvordan får jeg bedre / ukomprimeret lyd?:?
Omdømme 7
Badge +3
Når problemet også er der når lyden går uden om TV'et, er TV'et frikendt for at være årsagen.
Jeg har ikke selv bemærket nogen lydkomprimering, selv om jeg bruger en opstilling, der ligner din (bortset fra at der bruges en stationær Windows PC i stedet for en Mac Mini).

Det kan måske være browseren i Mac Mini, der har en lydudjævningsfunktion indbygget?
Er der mulighed for at prøve med en anden computer af kraftigere type?

Kan du nævne et eksempel på en film (gratis) som har problemet (for at checke om det er selve filmen fra YouSee eller noget andet der giver problemet)?

Det er vel ikke en indstilling på forstærkeren, der er årsagen? Eller højttalerne? Hvis høje brag ikke gengives ordentligt kan det måske skyldes at forstærkeren ikke har effekt nok eller højttalerne ikke kan klare meget kraftige lyde. Optræder problemet også hvis der lyttes gennem en hovedtelefon?
Beklager den lange inaktivitet. NU har jeg nyt at fortælle.

Jeg har set film på Yousee med SUPER GOD LYD :-D

Filmene "Superman v Batman" og "Bastille Day" er med flot dynamik!
(Senest har jeg set "Kingsman Golden Circle" mod betaling og lyden var absolut skod i den)

Jeg må således konkludere at Yousee godt kan levere film med god lyd - det er blot ikke ret mange af filmene som har dette.
Det ville være smukt med en markering på filmen så man ved det på forhånd (ligesom der mange steder angives om det er Full HD / 4K og lign for billedet)

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)