YouSee slukker for analog TV


Omdømme 6
Badge +6
Fra 9. februar 2016 slukker vi endegyldigt for det analoge tv-signal. Det betyder, at det fra 9. februar ikke længere er muligt at se TV fra YouSee gennem et billedrørs-tv, medmindre du har en digital tv boks tilsluttet dit tv.

Det luftbårne analoge sendenet blev faktisk allerede slukket af staten tilbage i 2009. Vi valgte dengang at fortsætte med at distribuere udvalgte kanaler analogt via vores kabelnet, som en ekstra service for kunder med fjernsyn af ældre dato.

Vi slukker for det analoge signal for at skabe mere ”plads” i kabelnettet, så vi fremover kan fortsætte med at levere endnu højere bredbåndshastigheder til vores kunder, som i stigende grad benytter streaming-tjenester som f.eks. YouSee Play. Se også nedenfor, under ”Spørgsmål og Svar”.

Sådan tjekker du, om dit TV kan vise digitale kanaler.

 

Du kan nemt tjekke, om dit tv kan se digitale kanaler: Hvis dit tv kan vise DR 2, DR K eller DR 3, så kan dit tv vise digitale kanaler og så skal du ikke foretage dig noget. 

Kan du ikke se nogle af de overnævnte kanaler, kan dit tv desværre ikke vise digitale kanaler og derfor vil dit tv ikke kunne vise vores tv-kanaler efter d. 9. februar 2016, med mindre du får en digital tv-boks tilsluttet eller investerer i et nyt tv med en DVB-C tuner.

Se også denne video, der vejleder dig i at tjekke dit tv:



Er du i tvivl om dit tv er indstillet korrekt i forhold til at modtage de digitale tv kanaler, så kan du finde hjælp til at indstille kanalerne på dit tv lige her:

Sony:



Samsung:



LG:



Philips



Panasonic



Liste over andre TV: http://yousee.dk/hjaelp_og_support/tv-pakker/opsaetning/lav_en_kanalsoegning.aspx

Hvis du overvejer at anskaffe en digital tv-boks, så er der flere muligheder:

  • Du kan besøge din lokale Radio/TV-forhandler, som kan hjælpe dig med at finde den rigtige digitale tv-boks til dit analoge tv.
  • Hos YouSee har vi YouSee Plus, hvor der også medfølger en digital tv-boks som kan gøre dit tv-signal digitalt og derved løse problemet – du kan du læse mere om YouSee Plus lige her: http://yousee.dk/tv/yousee_plus.aspx

Spørgsmål og Svar (Opdateres løbende):

 

Hvorfor slukker vi for de analoge tv-kanaler?

Vi har en vis mængde ”plads” i kabelnettet til at levere både bredbånd og tv-signaler på, og der er et støt stigende behov for blandt andet hurtigere bredbånd til f.eks. streaming, on-demand og tv-arkiv. Jo større behov for kanaler og jo hurtigere bredbånd, jo mere plads skal vi bruge. Og den plads får vi, når vi slukker for de analoge kanaler - faktisk fylder en analoge tv-kanal lige så i kabelnettet som seks digitale tv-kanaler.

 

Bliver mine radiokanaler berørt?

 

Nej, disse fortsætter som nu.

Læs mere på yousee.dk/tv2016


31 Kommentarer

Trist, men jeg viste jo næsten, at det var på lånt tid, efter sidste gang hvor der blev reduceret i anologkanalerne.. 

Yousee skal nu aligevel have ros for at vente til efter jul, så der er lidt flere kroner i kassen til at udskifte min gamle phillips dvd harddiskoptager med noget nyt, der kan tage de nye sinaler.  :D 

Omdømme 1
Badge
Taget i betragtning at et tv har en funktionsdygtig levetid på mindst 20 år, synes jeg det er utilfredsstillende at YouSee lukker for det analoge signal efter kun 6-7 år, dvs en tredjedel,af den tid, kan kan forvente at det TV man købte i 2009, virker.

Tilbage i 2009 sagde YouSee at de ville udsende analog signal "indtil videre på ubestemt tid"... 6-7 år er ikke ubestemt tid.. År 2030 havde været et formuftigt tidspunkt, for først til den tid, kan man forvente at (næsten) alle har skiftet deres tv ud med digitale apperater.

Omdømme 7
Badge +6
FuxieDK skrev:
Taget i betragtning at et tv har en funktionsdygtig levetid på mindst 20 år, synes jeg det er utilfredsstillende at YouSee lukker for det analoge signal efter kun 6-7 år, dvs en tredjedel,af den tid, kan kan forvente at det TV man købte i 2009, virker.

Tilbage i 2009 sagde YouSee at de ville udsende analog signal "indtil videre på ubestemt tid"... 6-7 år er ikke ubestemt tid.. År 2030 havde været et formuftigt tidspunkt, for først til den tid, kan man forvente at (næsten) alle har skiftet deres tv ud med digitale apperater.

Nu er det jo ikke nødvendigt at smide sit "gamle" TV ud. Du kan for et mindre beløb købe en boks, der tilsluttes TV'et og du kan se alle kanalerne på dit TV.

Omdømme 1
Badge
  •  (kan ikke lige se hvordan man quoter)

    Korrektion: Man kan LEJE en boks, så man kan se digitale kanaler på et analogt tv..

    1200,- p.a. er en MEGET HØJ PRIS for noget man allerede har betalt for en gang...

  • Omdømme 7
    Badge +6
    FuxieDK skrev:
    @joern (kan ikke lige se hvordan man quoter)

    Korrektion: Man kan LEJE en boks, så man kan se digitale kanaler på et analogt tv..

    1200,- p.a. er en MEGET HØJ PRIS for noget man allerede har betalt for en gang...

    Du kan købe en DVB-C boks. Den er ikke speciel dyr og fås mange steder. Her er et eksempel til 399 kr.

    Omdømme 1
    Badge
    Det er stadig extra udgift til udstyr og extra udgift til strøm og extra udgift til batterier til endnu en fjernbetjening...

    Kun fordi YouSee løber fra sit løfte om at bibeholde analoge kanaler "indtil videre på ubestemt tid"...

    Ifølge Yousee er det nærmest en umulighed for dem at åbne for internet uden fjernsyn, så længe der er analoge kanaler. Og de er efterhånden tvunget til at åbne for den mulighed.

    Og så har de brug for båndbredde. 😮
    Omdømme 7
    Badge +9
     Nu lukker man endelig for det Analoge, det har været lang tid undervejs, kunne lige så godt havde været gjort da man lukke for det Analoge net, så havde alle været ligestillet. Anvendte alleredel på det tidspunkt Digitalt udstyr.

    TVer holder ikke flere årtier længere, ej heller på grund af udviklingen på det område, i dag skal der nye ting til på forholdsvis kort tid.

    Har købt et Sony Bravia 2007 kæmpe tv der står i mit soveværelse. Her får jeg at nu at vide at hvis jeg vil have glæde af dette kan jeg lege udstyr....JEG har den store tv pakke betaler årligt over 6000 DKK for at se tv, så synes jeg det er for dårligt jeg skal betale ny 1200 om året oveni for noget jeg allerede betaler mange penge til. Hvor får jeg en boks der gør at mit Bravia HD tv, som viser sig at være analogt kan modtage digital signalet??, tak mvh oliver
    Omdømme 7
    Badge +9
     Der er flere på det frie marked, som f.eks Clint eller Denver, fås fra omkring Kr 500, de kan også med en HDD bruges som PVR.

    Mere avanceret, så er der Recordere fra Samsung og Panasonic.

    Omdømme 7
    Badge +6
    Ohueg skrev:
    Har købt et Sony Bravia 2007 kæmpe tv der står i mit soveværelse. Her får jeg at nu at vide at hvis jeg vil have glæde af dette kan jeg lege udstyr....JEG har den store tv pakke betaler årligt over 6000 DKK for at se tv, så synes jeg det er for dårligt jeg skal betale ny 1200 om året oveni for noget jeg allerede betaler mange penge til. Hvor får jeg en boks der gør at mit Bravia HD tv, som viser sig at være analogt kan modtage digital signalet??, tak mvh oliver
    Her kan du se en boks til 399 kr.

    Jeg hører så også til dem som ligger en god slat penge hos Yousee hver måned. 

    Jeg har derfor valgt at købe min egen HD optager, som faktisk hurtig er tjent ind, i stedet for at leje en box.  Det skal lige siges at jeg ikke lejer film fra yousee og andre.  Det skal lige siges at jeg før den havde en Phillips HD optager som jeg også var glad for men den kunne kun tage anolog. 

    Jeg er utrolig glad for denne som kan optage to programmer samtidig, mens jeg ser et 3. 

    Sony Bravia 2007...

    Er det virkelig uden digital tuner? Kan du ikke bare trykke over på digital-kanalerne? :-)

    Omdømme 7
    Badge +9
    Hvis det er fra 2007, så har det i bedste fald kun DVB-T MPEG2, hvilket jo er totalt ubrugeligt.

    Omdømme 7
    Badge +6
    Når jeg valgte at oplyse om den billige løsning, er det ford,i jeg forstod på dit indlæg, at det var til et TV i dit soveværelse.

    Omdømme 7
    Badge +6
    Her er en brugt boks fra YouSee til 100 kr.

    Jeg har et B&O billedrørs TV. Det er et godt fjernsyn der aldrig har været problemer med.

    Sidste år købte jeg en digital harddiskoptager og en boks så jeg kan se digital TV på mit fjernsyn.

    Der er bare det problem at mens jeg sidder og ser TV via harddiskoptageren eller ser noget jeg har optaget, kommer der pludselig helt blå skærm i 5-10 sekunder. Det sker flere gange i løbet af udsendelsen.

    Det er irriterende når man mister noget af udsendelsen.

    Hvad kan jeg gøre for at undgå dette problem?

    Nu beskæftiger jeg mig selv for arbejdet indenfor Radio/TV-området, hvilket er sket, lige siden 2003, og ser mange nye udfordringer, når jeg er udekørende radio-TV-Mand, primært  i Lokalområdet.

    Vil der til den 9. Februar, når det analoge signal slukkes, ændre frekvensnumrene, eller bliver disse sket uændret, som før 9. Februar, så vi ikke skal lave ny frekvensnumre til os selv, for at lave arbejdet hurtigere ?

    Jeg taler om frekvensnummeret på DR1 er ikke det samme som alle andre.

    Det er ikke kanalsøgning, hvor frekvensnummeret starter med 143000, - Slutter med 858000

    og så fremdeles.

    Det er kun TV-indstillingerne, der forespørges efter.

    Bokse, netværks-ID  o.a. har jeg fuldstændigt styr på, med 13 år i faget.

    Hej Mogens-TV-mand

    Sidste år købte jeg en digital harddiskoptager og en boks så jeg kan se digital TV på mit billedrørsfjernsyn.

    Der er bare det problem at mens jeg sidder og ser TV via harddiskoptageren eller ser noget jeg har optaget, kommer der pludselig helt blå skærm i 5-10 sekunder. Det sker flere gange i løbet af udsendelsen.

    Det er irriterende når man mister noget af udsendelsen.

    Hvad kan jeg gøre for at undgå at der pludselig er helt blå skærm i 5-10 sekunder?

    Hilsen

    Jyha

    Hej Jyha.

    Nej, det der er optaget, har du stadigvæk, og ligeledes kanalerne, hvis de ikke skal findes frem igen, pr. 9. februar.  Det skal der vist. Blot slet det, du har på favoritlisten først, inden der skal genindlæse dem igen, hvis det bliver tilfældet.

    Din digitalmodtager og TV programmerne derfra ser du også stadigvæk - efter 9. februar.

    Det er kun det, du bruger din TV-fjernbetjening, der ikke viser noget billede, med mindre nyt TV anskaffes.

    Hej igen Mogens -TV-mand

    Jeg har ikke problemer med kanalerne.

    Mit problem er at mens jeg sidder og ser TV via harddiskoptageren eller ser noget jeg har optaget, kommer der pludselig helt blå skærm i 5-10 sekunder.

    Det sker flere gange i løbet af udsendelsen.

    Det er irriterende når man mister noget af udsendelsen.

    Hvad er årsagen til at der kommer blå skærm??

    Venlig hilsen

    Jyha 

    Hvis du ikke har lavet en opdatering, som det kommer, når der har stået en ny tekst på skærmen, hvor der i øverste venstre side står "OPDATER" og nedunder "ANNULLER" så er det derfor, at problemet er opstået.

    Der er altid en grund til, at teksten dukker op, hver måned eller regelmæssigt, når boks-ejere/lejere har indberrettet fejlen til YouSee, så får alle dem, der har en Samsung boks en ny opdatering, for at undgå problemet sker hos andre kunder.

    En sådan opdatering kan vare mellem 5-8 minutter. Boksen slukkes og tændes efter endt opdatering.

    Skulle dette ikke være tilfældet, så har jeg aldrig hørt om problemert endnu.

    Jeg er ved YouSee kunder, og andre TV-leverandør kunder, næsten hverdag, som privatperson, så jeg har ikke hørt om problemet.

    Muligvis kan en gendannelse være nok. Dette sker på fjernbetjeningen, og på panelet.

    Kontakt YouSee i dagtimerne på 7070 4040.

    Omdømme 7
    Badge +6
    jyha skrev:
    Hej Mogens-TV-mand

    Sidste år købte jeg en digital harddiskoptager og en boks så jeg kan se digital TV på mit billedrørsfjernsyn.

    Der er bare det problem at mens jeg sidder og ser TV via harddiskoptageren eller ser noget jeg har optaget, kommer der pludselig helt blå skærm i 5-10 sekunder. Det sker flere gange i løbet af udsendelsen.

    Det er irriterende når man mister noget af udsendelsen.

    Hvad kan jeg gøre for at undgå at der pludselig er helt blå skærm i 5-10 sekunder?

    Hilsen

    Jyha

    Hvad bruger du af kabel mellem harddiskoptageren og dit TV?

    Hej Jørn

    Den TV forhandler jeg købte harddiskoptageren hos, lavede denne lille boks så jeg kan se digital TV på mit billedrørs TV.

    MINI HDMI2AV.jpg

    Jeg kan se digital TV, men problemet er at mens jeg sidder og ser TV via harddiskoptageren eller ser noget jeg har optaget, kommer der pludselig helt blå skærm i 5-10 sekunder. Det sker flere gange i løbet af udsendelsen.

    Det er irriterende når man mister noget af udsendelsen.

    Jeg blev rådet til at købe et nyt antennekabel da det jeg havde var meget gammelt. Det hjalp ikke noget at købe det nye antennekabel.

    Jeg har ikke spor forstand på alt dette mekanik.

    Venlig hilsen

    Jytte

    Omdømme 7
    Badge +6
    jyha skrev:
    Hej Jørn

    Den TV forhandler jeg købte harddiskoptageren hos, lavede denne lille boks så jeg kan se digital TV på mit billedrørs TV.

    https://

    Jeg kan se digital TV, men problemet er at mens jeg sidder og ser TV via harddiskoptageren eller ser noget jeg har optaget, kommer der pludselig helt blå skærm i 5-10 sekunder. Det sker flere gange i løbet af udsendelsen.

    Det er irriterende når man mister noget af udsendelsen.

    Jeg blev rådet til at købe et nyt antennekabel da det jeg havde var meget gammelt. Det hjalp ikke noget at købe det nye antennekabel.

    Jeg har ikke spor forstand på alt dette mekanik.

    Venlig hilsen

    Jytte

    Prøv at se på dine kabler. Her tænkes specielt på HDMI kablet. Det kan være du kan låne/købe et nyt HDMI kabel.

    Besvar