Svar

YouSee MESH netværk?

Omdømme 1
Hej alle,

YouSee skriver her at de har en YouSee MESH Extender?
Er der nogle der har prøvet sådan et setup? Andet steds har jeg læst at det blot er hvis man sætter du alm. extendere fra YouSee op? Så skulle det give MEST netværk? Men det kan vidst ikke helt passe?

Er der nogen der kan give mig en forklaring. Måske en der har prøvet dette MEST setup, eller måske en YouSee medarbejder med teknisk indsigt?

hilsen
Rasmus Hellum
icon

Bedste svar af BrianHHansen 3 marts 2018, 23:29

Prøv at se denne video: https://www.youtube.com/watch?v=Dv56E8G-8_E Her er forklaret hvordan man MESH'er 2 enheder. (Husk at fabriks nulstille enhederne inden du gør det, dvs. slette de opsætninger du har lavet indtil nu på begge bokse, så de kommer tilbage til at være som da du pakkede dem ud.) Når han siger du skal tilslutte den ene enhed med netledning, så er det her du skal sætte den ene ende af en netværkskabel i en af de gule stik, eller dem markeret som LAN bag på din homeboks, og den anden i den enhed der skal være din hoved MESH boks, som vist i videoen. Den anden tilsluttes som beskrevet i videoen. Ved denne her opsætning SKAL den enhed der nu har netværkskablet i, blive ved med at have forbindelse til din Homeboks via kabel. Du kan self. stille det et andet sted hen, men der skal stadig være netværkskabel fra den til homeboks i en af de gule stik! Nu kan du så konfigurere dem yderligere hvis det er nødvendig, men pas på med at ændre MESH indstillingerne

-Brian

Se original

19 Kommentarer

Omdømme 5
Badge +5
Hej Rasmus

Jeg kan se at du mangler svar her, så det får vi lige lavet om på.

Dog må jeg erkende at "MESH" begrebet ikke siger mig så meget, men det vi har af extender er tiltænkt vores Humax-tv boks. Jeg fornemmer ikke ud af dit opslag, at det er til denne du sørger en extender? :)
Omdømme 1
Hej @Kasper
Mange tak for svar.

Du skriver du ikke lige kender til MESH. Det er ellers taget fra jeres egen side: https://kundeservice.yousee.dk/bredbaand/installation-og-opsaetning/wifi-extender/wifi-mesh-extender

Måske du vil undersøge med dit bagland og vende tilbage? Det er ret væsentligt for mit setup, hvis jeres produkter kan levere MESH.

Håber på svar 😀

God weekend.
Omdømme 1
hej med jer,

MESH er generelt en god løsning til 'seamless' wifi så dine enheder slipper for at logge på/søge efter access points. Både Google, Netgear, Ubiquiti har da også gode løsninger.

Jeg har kigget på disse løsninger men synes de var for dyre, fx Google pakke med 3 enheder koster ca 2700 kr.

Var derfor glad da jeg i den lokale Yousee-butik kunne få en pakke med 2 mesh/extendere. Fik dem installeret og de kørte som extendere i et stykke tid.
Indtil mit 2,4 ghz netværk brød ned ...

Har oplevet følgende udfordringer:
1) Underligt nok virker de ikke på 5 ghz netværket.
2) De burde få samme SSID som det nuværende netværk. Mit netværk hedder fx "rb22" men extenderne får et EXT koblet på dvs "rb22-EXT".
Har fulgt vejledningen flere gange inkl factory reset imellem.
3) Fik ikke den anbefalede app fra Airties til at virke...
4) Og har ikke kunne få hjælp fra Yousee supporten.
5) Jeg er meget selvhjulpen men enhederne er ikke nemme at finde noget yderligere viden om, udover jeg tror at det er Airties som producerer dem.
6) Jeg tror ikke at det spiller godt sammen med med den jævla Sagem F@st 3890 router som Yousee udleverer til coax-kunder som mig....

Jeg tror at det nok skal blive godt, men det kræver en større indsats fra Yousee. Eller fra venligtsindede forum-deltagere ;-)

Tror jeg afleverer dem igen og køber Google Home 3-pakken. Her er det dog blot spændende om de kan køre sammen med routeren.

mvh Frank
Omdømme 1
@fhebo
Tak for svar. Mig bekendt kører du ikke MESH såfremt der er et -EXT på det andet netværk. Netværkene skal være med samme navn således enhederne frit vælger det “accesspoint” med bedst forbindelse. Det skal ske “on the fly”.

Jeg er spændt på at høre fra en YouSee ansat i teknisk afdeling. De må da vide hvilke ting de tilbyder kunderne? De reklamerer jo med det helt åbenlyst?
Skræmmende at deres supportere ikke kender til de produkter de tilbyder :-(

Nå, men jeg afventer stadig indsigt i YouSees MESH setup.
Omdømme 1
Ja lige netop.
-EXT burde ikke være der når nu jeg havde kablet den første enhed til routeren.

Men det var det - "godnat og sov godt" som Tim og Gordon afsluttede deres eventyr.

Nå nu har jeg fået en ny router med hjem idag og så må vi se om det opfører sig bedre.
Omdømme 1
Er der ikke en YouSee tekniker der kan udrede ovenstående?
Omdømme 1
Med henvisning til Kontants udsendelse om manglende kundeservice fra youSees side, kan man jo undre sig over et manglende svar på et så konkret spørgsmål som jeg stiller.
Jeg må forbi den lokale butik og se om der er en kyndig medarbejder ansat... Jeg kan efterhånden tvivle...
Omdømme 5
Badge +5
Hej rhellum

Jeg har undersøgt sagen nærmere, og her er noget information omkring vores lancering af MESH-netværket.

For at det trådløse netværk er et MESH-netværk, så kræver det minimum 2 MESH-extendere. Hvis der er kun er 1 MESH-extender, så kan det betragtes som et konventionelt setup, med router og almindelig extender.

Som der nævnes her i tråden, så giver MESH-netværk en bedre dækning og intelligent fordeling af båndbredden. Det giver en dynamisk overgang fra ét access point til et andet, som du ikke mærker.

Lige nu tilbydes MESH-extendere udelukkende til kunder, som har fået rykket antennestik i forbindelse med Giga-coax installation. Vi forventer dog, at være klar til salg af MESH-extendere i løbet af 2. kvartal, så alle bredbåndskunder og bredbåndskunder med TV kan få et velfungerende hjemmenetværk . MESH kan ved lancering købes i YouSee Butikker, og ved at ringe til os, samt på vores hjemmeside yousee.dk.

For at MESH-Extenderne skal virke på vores coax-modems, så skal WiFi-radioen i modemmet slukkes, og der skal herfra kables fra modem til første MESH-extender.

Konfigurering af YouSee’s MESH-extendere sker via Airties app.

Nyttige links

Airties forklarer Mesh

Vi lancerer dette produkt

God artikel om MESH
Hej Yousee
Har netop modtaget mine mesh-extendere og forsøgt at sætte det op. Jeg har kobberkabel hvilket jo så åbenbart ikke virker med jeres mesh-extendere. Det havde været fedt at få oplyst af jeres kundeservice inden jeg betalte 1200,- for noget som ikke virker.
Mvh
Simon
Omdømme 5
Badge +4
@Donmon Det havde måske været en ide at starte en ny tråd, i stedet for at skrive i en 1 måned gammel tråd. Desuden skriver du ikke direkte til Yousee, dette er et brugerforum, hvor brugere hjælpe brugere. Når det er skrevet, så er hele filosofien bag et MESH Wifi netwærk at der IKKE bruges kabler, men at man stadig har et relativt stabilt netværk, idet alle stationer snakker med alle stationer, ellers med extendere, snakker alle extendere kun med hovedstationen, I MESH er det kun hovedstationen der har kabel forbindelse.
Når du nu har kabler trukket, kunne du have købt accesspoints, eller extendere der kan bruge kabel.

-Brian
BrianHHansen skrev:

@Donmon Det havde måske været en ide at starte en ny tråd, i stedet for at skrive i en 1 måned gammel tråd. Desuden skriver du ikke direkte til Yousee, dette er et brugerforum, hvor brugere hjælpe brugere. Når det er skrevet, så er hele filosofien bag et MESH Wifi netwærk at der IKKE bruges kabler, men at man stadig har et relativt stabilt netværk, idet alle stationer snakker med alle stationer, ellers med extendere, snakker alle extendere kun med hovedstationen, I MESH er det kun hovedstationen der har kabel forbindelse.
Når du nu har kabler trukket, kunne du have købt accesspoints, eller extendere der kan bruge kabel.

-Brian

@BrianHHansen Jeg skriver beskeden i den tråd da det er den første der kommer frem når man googler yousee wifi mesh og derfor efter min mening den mest aktuelle tråd når folk søger netop den information. Istedet for at oprette en ny tråd som drukner i mængden. Den er KUN 1 mdr. gammel hvilket vel ikke gør den uaktuel? Min besked er ligeså meget til andre som overvejer mesh og yousee. Undskyld hvis det forvirrede dig.
Når jeg skriver kobberkabler er det fordi at jeg modtager mit signal igennem telefonstikket og altså det gamle kobberkabel. Noget som man åbenbart ikke kan bruge sammen med yousees AirTies 4920. Den information havde været brugbar da jeg talte med kundeservice og købte pakken igennem dem. Måske også vigtig for andre som overvej at købe produktet at det altså kun kan ske med coax.
Som jeg forstår mesh er det at det er et samlet netværk modsat accecpoints hvor mine tilsluttede enheder vil hoppe imellem de forskellige accespoints. Altså med mesh et mere stabilt netværk.
Du skriver at jeg har trukket netværkskabler i boligen. Hvordan ved du om jeg har det???
Omdømme 5
Badge +4
Hvis du havde lavet en ny tråd, ville den nok også med tiden, komme frem. Men tilbage til dit problem:
Når du skriver "Jeg har kobberkabel" går jeg ud fra at det er trukket kabel i boligen. For om du får fra Coax, eller kobber, eller fiber ændrer det ikke ved virkemåden af dit MESH. Men hvis MESH er en router er det en god ide at følge denne vejledning: https://forum.yousee.dk/dsl-homebox-28/tilslut-egen-router-til-homebox-75694 da den i så tilfælde vil være en "egen router". Hvis den kun er en extender (dvs. ingen router funktion) burden den virke ved at blive tilsluttet direkte i en af de gule stik bag på homeboks (Hvis der ikke er nogen gule, så dem der er betegnet LAN) man kan IKKE tilslutte den direkte til udgang i f.eks. væg, udenom homeboks (Det er så uanset hvilken router man har. Ved Yousee SKAL man igennem Homeboks. Derfor har jeg heller ikke Yousee som internet udbyder mere) Og efter at have slået MESH'en op (http://www.airties.com/product-4920.html) Står det det er en extender. dvs. ikke en router, og den skal tilsluttes LAN udgangene på din homeboks. Og så burde den virke.

Edit: Hvis den som andre extendere kan modtaget signalet trådløst, og sende det videre, skal du være opmærksom på at den ikke skal placeres hvor signalet er dårligt, men hvor signalet fra Homeboksen stadig er godt: (f.eks. hvis du ikke kan nå fra stuen til soveværelse, skal den nok placeres halvvejs mellem stue og soveværelse, og så skal man tilslutte enheder fra soveværelset til extender, og ikke til homeboks.)
-Brian
BrianHHansen skrev:

Hvis du havde lavet en ny tråd, ville den nok også med tiden, komme frem. Men tilbage til dit problem:
Når du skriver "Jeg har kobberkabel" går jeg ud fra at det er trukket kabel i boligen. For om du får fra Coax, eller kobber, eller fiber ændrer det ikke ved virkemåden af dit MESH. Men hvis MESH er en router er det en god ide at følge denne vejledning: https://forum.yousee.dk/dsl-homebox-28/tilslut-egen-router-til-homebox-75694 da den i så tilfælde vil være en "egen router". Hvis den kun er en extender (dvs. ingen router funktion) burden den virke ved at blive tilsluttet direkte i en af de gule stik bag på homeboks (Hvis der ikke er nogen gule, så dem der er betegnet LAN) man kan IKKE tilslutte den direkte til udgang i f.eks. væg, udenom homeboks (Det er så uanset hvilken router man har. Ved Yousee SKAL man igennem Homeboks. Derfor har jeg heller ikke Yousee som internet udbyder mere) Og efter at have slået MESH'en op (http://www.airties.com/product-4920.html) Står det det er en extender. dvs. ikke en router, og den skal tilsluttes LAN udgangene på din homeboks. Og så burde den virke.

-Brian

Men det gør det ikke når man har kobberkabel. Det virker KUN med coax. Hvorfor ved jeg ikke og kundeservice har heller ikke rigtig en forklaring
@BrianHHansen her er hvad yousee selv skriver om deres mesh extendere: https://kundeservice.yousee.dk/bredbaand/opsaetning/extenders/wifi-mesh-extender

Det virker ret simpelt. Hvis man har coax
Omdømme 5
Badge +4
Det er IKKE en router. Det er en Extender. (Læs det link jeg sendte til dig til prodicenten (http://www.airties.com/product-4920.html) Læs evt. det data sheet der er link til nederest på den side, under tekniske specifikationer (eller klik på dette link, der åbner en PDF fil: http://www.airties.com.tr/datasheets/Air4920_EN.pdf ) Der står der intet omkring Router funktioner som DHCP, NAT el.lign. uden det vil din forbindelse ikke virke. Tværtimod Der står den har 2 LAN porte! (Ikke en WAN som en normal hjemme router vil have. Se på din Homeboks hvad den har. )
Det, der i den Yousee vejledning du linker til, som kaldes for Modem må være din homeboks. (Den del der tager sig af Routing, DHCP , NAT osv.) Det er efter min mening vildledning fra Yousee at kalde det et modem, da enheden må have routerfunktioner i for at WiFi MESH delen virker. Men jeg har desværre før været ude for at de vejledninger der er lavet af Yousee, ikke er helt som de burde være. Selv for en del tid siden, da jeg stadig havde Yousee som ISP, bar de præg af, at være skrevet af personer uden den nødvendige tekniske indsigt, eller forståelse, og derved brugtes der forkerte betegnelser for enheder i vejledningerne.

-Brian
@BrianHHansen jeg har heller ikke skrevet at jeg har købt en router men derimod to stk extendere som ifølge yousee kan sættes op til et mesh netværk. Bare ikke til kobberkabel. Så ja for vende tilbage til min oprindelige post burde yousees beskrivelse af produktet være bedre og medarbejderne i kundeservice bedre vidende om deres produkter.
Omdømme 5
Badge +4
Prøv at se denne video: https://www.youtube.com/watch?v=Dv56E8G-8_E Her er forklaret hvordan man MESH'er 2 enheder. (Husk at fabriks nulstille enhederne inden du gør det, dvs. slette de opsætninger du har lavet indtil nu på begge bokse, så de kommer tilbage til at være som da du pakkede dem ud.) Når han siger du skal tilslutte den ene enhed med netledning, så er det her du skal sætte den ene ende af en netværkskabel i en af de gule stik, eller dem markeret som LAN bag på din homeboks, og den anden i den enhed der skal være din hoved MESH boks, som vist i videoen. Den anden tilsluttes som beskrevet i videoen. Ved denne her opsætning SKAL den enhed der nu har netværkskablet i, blive ved med at have forbindelse til din Homeboks via kabel. Du kan self. stille det et andet sted hen, men der skal stadig være netværkskabel fra den til homeboks i en af de gule stik! Nu kan du så konfigurere dem yderligere hvis det er nødvendig, men pas på med at ændre MESH indstillingerne

-Brian
@BrianHHansen mange tak for hjælpen. Det virkede ikke umiddelbart men prøvede i desperation en kombi af yousees vejledning og den du linkede til. OG DET VIRKER. Halleluja eller noget. Jeg kablede den ene enhed inden jeg tændte dem begge og af en eller grund virker det nu 😃
Omdømme 5
Badge +4
Det var da godt du fik det til at virke :D
Et tip skal du da lige have med ;)
Hvis du har nogen enheder der kræver stabil forbindelse, eller har meget trafik. Så er det stadigvæk bedst at trække en ledning fra en af de LAN stik (de gule) bag på homeboks til enheden :) (F.eks. ved Online spil, Netflix, el.lign.)

-Brian

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P