Spørgsmål

VPN og Chromecast

For at undgå Geo-tagging er jeg somme tider nødt til at bruge vpn for at kunne se internet tv og vil gerne bruge Chromecast til det. Det ser som om, at jeres router ikke er helt klar til det per default. Findes der et/en How-To hvordan det kan lade sig gøre?
VPN udbyderen (NordVPN) foreslår at bruge en router efter jeres router, hvilket sikkert funker udmærket. Men det er vel lidt for meget hardware for at løse et problem i konfigurationen.
/Andreas

10 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7
Hvilken router bruger du fra YouSee?
Der er nogen gange noget "VPN PassThrough", som skal slås til.
Tak for hurtig svar. Jeg bruger YouSee's Netgear CG3000. Er det beskrevet nogle steder, hvordan det kan gøres? "admin" som bruger og password duer i hvert fald ikke.
Omdømme 7
Badge +7
Mit kendskab til denne router er meget begrænset. Har du prøvet med protokollen OpenVPN. Den fungerede fint uden videre på mit oprindelige Netgear C6250 og nuværende Sagemcom 3890 fra YouSee.
NordVPN skriver det samme som du gør " .... Chromecast does not have built-in VPN or MediaStreamer DNS functionality. In order to use VPN on your Chromecast, you need to connect your Chromecast to a VPN-enabled router. ...." Mit problem er, at jeg slet ikke kan komme ind til opsætnings menu til routeren:

for at se efter, om der er noget der hedder VPNPassThrough, som kan måske aktiveres. Jeg har openvpn installeret og det er Linux maskine som sikkert ikke bruger andet. Selve NordVPN startes via en kommandolinje, men jeg ved ikke hvilket protokol de bruger.
Omdømme 7
Badge +7
Så vidt jeg husker er standard brugernavn admin og password password. Du kan måske have ændret det, og en nulstilling af router skulle bringe de oprindelig tilbage.
Omdømme 7
Badge +7
Kender ikke så meget til VPN, men husker et sted at have læst OpenVPN skaber mindst problemer med routere. Laver du kun en udgående (outbound) burde det virke. Inbound kræver vist altid åbning af porte og/eller VPN pass through slået til.
Tak for hurtig svar igen. Det virkede med bruger navn og password og der er ikke noget der hedder VPNPassThrough, hvilket sikkert er begrundet i at routeren er kommet lidt op i årene. Jeg løser problemet ganske simpelt på den måde at jeg downloader de film med geotagging og streamer bagefter med VLC. PC'en er også 8 år gammel, hvilket gør, at direkte streaming i HD går lige til stregen for den. Gør jeg også, når film ikke er tagged. Den nye VLC bruger bare ingenting i ressourcer, når den streamer til Chromcast.
Omdømme 7
Badge +7
VLC er et glimrende værktøj, som jeg selv bruger en del.
Omdømme 5
Badge +4
@andreastermansen Hvis du vil køre VPN med din Chromecast kan det løses, men desværre ikke med TDC/Yousee Router, da den router ikke kan VPN i sig selv, Det bedste den kan er at lade VPN trafik passere (VPN Passthrough). Hvis du kan sætte din Yousee router til kun at være modem (Bridge mode) findes der en billig, men ikke nem løsning. Det er en Edgerouter fra Ubiquiti (de kommer i mange størrelser og prislag, men er ikke for begyndere, og de har ikke WiFI) MEN de kan så det du efterspørger, som f.eks. altid at sende trafik fra din Chromecast igennem VPN, uanset hvordan Chromecast er sat op.. Se her for eksempel, og det står rimelig til sidst i artiklen, under overskriften: "Selective VPN routing (Policy-based Routing)" Og artiklen kan findes her: https://lg.io/2015/01/11/the-ubiquiti-edgerouter-configuring-this-extremely-lowcost-enterprisegrade-router-for-home-use.html Men igen det er IKKE en begynder router!

-Brian
Ser ret spændende ud. Har rodet en del med openvpn og tilkobling til Windows fjernskrivebord via Watchdog certifikater. Men det er cirka 5 meter fra pc til sofa, hvor der sidder en ligeledes gammel pc som Linux mediacenter på fjernsynet og det gør, at jeg ud over en ren videnskabelig tilgang til problemet, ikke har de hel store intensioner at bruge mere krudt på det. :D
Skægt nok kører det hele via telefon, Google Home og dens cast screen funktion. Med en smule lag. Men det skyldes temmelig sikkert 500 kroners udgaven af min Kina telefon og dens mangel på regnekraft.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)