Spørgsmål

ukendte mobiler på mit netværk

• Deltager
  • 4 kommentarer
Hej alle. Jeg har måttet lukke for mit wifi øv. men der optræder hele tiden for mig ukendte mobiler på mit netværk. Jeg har prøvet at bruge min routers side/opsætning til at stoppe alle de mac adresser jeg ikke vil have på mit netværk. I dag lukkede jeg op for mit wifi og straks er der en ny mobil på mit netværk. hvordan gør de det og hvad kan jeg gøre for at holde dem ude. mac adressen finder jeg ved at højre klikke på mobilen(egenskaber. jeg finder det meget utrygt og irrerterende, jeg kan jo se de tager plads på min forbindelse. Alt har interesse, somkan lære/hjælpe mig med at stoppe den trafik. mobilerne er alle mobiler købt i udlandet. Syrien, asien, Bulgarien, Tyrkiet etc. At de ikke kan trænge ind i min pc passer ikke de er kun fantasien der sætter grænser.

7 Kommentarer

Omdømme 5
Badge +4
Det er en god ide at uddybe informationerne lidt.
1. Hvordan kan du se at det er Mobiler? ud fra en MAC kan man kun se fabrikanten den MAC tilhører (populært: Hvilket netkort det er) For at se hvor en mobil er fra skal man også se telefonnummer, kan du se det?, og hvis du sætter en f.eks. dansk sim kort i en telefon fra et andet land vil den se ud som kommende fra DK.
2. Kan du se om de har en IP adresse? Hvis de ikke har en IP er de IKKE på din netværk.
3. Hvis du ændrer din adgangskode til WiFi til noget andet, og de dukker op igen kommer de nok ikke igennem WiFi... (f.eks. ændre din kode til et eller andet tilfældigt, husk at skrive det ned . feks. "feR67dW7SfhWEt" Tilfældigt fundet ved at taste på tastaturet, og trykke lidt på shift.)
4. Evt. se om du kan uploade et screendumt af den side hvor du har fundet de mac adresser fra de mobiler. Så det er muligt at se hvad det kan være. (Husk det er nødvendig med et screendump af din webbrowser, så man kan se hvilken side du er inde på..)

Venlig Hilsen

Brian
Hej BrianHHansen

Hej jeg har en Sagem v2 router og har adgang til facehead Adgangsside for routeren, netværks adgangen finder jeg via mit netværk, når der er gæster står der klart mobil og ved højre klik egenskaber frem kommer mac adresse med navn på mobil(huwai, m7, general mobile etc. Hvis jeg ikke har WIFI åben på router er der ingen gæster, tilsluttet er Sony, sony bdp. youseeboks samt lydbjælke også sony, nuværende tilsluttet med usb internet og hdmi kabler. pc er med win 10. printer også med usb tilslutning. router kode og navn skiftet adskillige gange med kun kortvarig virkning, når jeg ved at det er udenlandske mobiler, kommer dette frem ved gennemgang af MAC oprindelse. adgangen sker via router, da jeg kan se dem indtil router er slukket. på Sagems facehead kan jeg sætte mac ind og forbyde adgang både på LAN og WiFI 5,0 og 2,4 GHZ,
men det virker ikke, de kommer ind alligevel. jeg er så træt af det og yousee hjælper ikke hører ikke ind under service.
Omdømme 7
Badge +7
Kender ikke din router, men kan du ikke i stedet for at forbyde fremmede MAC adresser, positiv liste dine egne enheders MAC adresser? (det har jeg gjort her med en Netgear C6250 router).
Hej Slangefar
positivliste ? hvor skal jeg indsætte dem, jeg kender alle mine produkters mac adresse, kunne prøves. Sagem er fra Yousee og v2 er den nyeste opdatering. Har facehead siden mistænkt for ikke at kunne sættes op af private, den udelukker ikke som jeg har opsat den. Mac adresserne er sat til deny. og alligevel kommer de igennem, det selv om at jeg har alle produkter på kabel og derefter åbner for wifi. VH Niasmo
Omdømme 7
Badge +7
Du skal (hvis det er muligt) slå et generelt MAC filter til. Så indtaster man MAC adresser på dem, som er undtaget dette filter (altså MAC adresser på dine egne enheder).
Omdømme 7
Badge +3
Jeg oplever også at ukendte enheder (mobiltelefoner, fjernsyn m.m.) viser sig i Windows Stifinder i Windows 10 under netværk, med oplysning om MAC-adresse og måske tillige producent og model. Men de får ikke nogen IP-adresse og de viser sig ikke under enheder og printere i kontrolpanelet. De optræder kun når WiFi er slået til i routeren.

Jeg har MAC-filter slået til, så kun enheder der står på filterlisten, får adgang.

Det formodes at det er enheder, hvor brugeren har indstillet dem til at scanne efter trådløse netværk indenfor rækkevidde og samtidig gøre opmærksom på deres egen eksistens, men uden at der er oprettet forbindelse. Der vil i så fald ikke være nogen risiko, da der ikke er oprettet adgang.

Hvis PCen søger efter bluetooth-enheder vil den muligvis også finde nogle fremmede ukendte enheder hvis de er indenfor rækkevidde.

Der er i øvrigt mange brugere med tilsvarende problem. Prøv en Google-søgning med teksten "unknown device on network" eller "ukendt enhed på netværk".
Omdømme 7
Badge +3
Hej.

Sidste indlæg var for 10 måneder siden (25. oktober 2016), men nu er en årsag fundet. Det viser sig at da WPS blev slået fra i routeren, så forsvandt alle de fremmede enheder.

Det formodes at de fremmede enheder, der hovedsagelig er mobiler og TV, er enheder der scanner efter et wi-fi netværk i nærheden, og derfor viser sig i de fundne netværk. De er dog ikke forbundet, de vises blot.

Men der er vist alligevel et sikkerhedsproblem her. For hvad sker der hvis man trykker på WPS-knappen fordi man selv har en trådløs enhed, man vil tilslutte? Hvis man ikke har MAC-filter aktiveret, bliver de fremmede enheder så ikke også tilsluttet? Man ønsker jo ikke at fremmede mobiler og smartTV bruger ens eget netværk, så man bør nok enten slå WPS fra og så have det lidt ekstra besvær med at taste adgangskoden når en ny enhed skal tilsluttes, eller tilføje egne enheders MAC-adresser til routerens MAC-filter (eller gøre begge dele). Det kræver sandsynligvis at man har åben konfiguration, som fås ved henvendelse til YouSee kundeservice.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)