Svar

Sikkerhedspakken og Opdateringer fra Microsoft.

Hej

Er dette noget jeg som alm. bruger af Windows 10 og Youseesikkerhedspakken skal være obs på?
eller forvente at installere sikkerhedspakken på ny?
https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/microsoft-says-no-more-windows-security-updates-unless-avs-set-a-registry-key/

Linket er sat i fb-gruppen IT-sikkerhed, og jeg forstår ikke ret meget af det der skrives der.
https://www.facebook.com/groups/sikkerhed/permalink/10155963800762641/

Skræmmekampanje eller nødvendig info?
icon

Bedste svar af MS-ERIK 10 januar 2018, 14:07

Hej.

Sagen drejer sig om en opdatering fra Microsoft til Windows 10, der bl.a. skulle lave nogle sikkerhedsopdateringer, men som i nogle tilfælde på grund af inkompabilitet har givet det meget alvorlige problem at computeren ved start slet ikke kan starte Windows, men i stedet for viser "dødens blå skærm", hvorefter man ikke kommer videre.

Microsoft har nu sørget for at opdateringen kun udsendes til computere der er kompatible med opdateringen.

Se efter om dette er sat ind i registreringsdatabasen, brug kommandoen regedit (pas på, der må ikke ændres noget):

Key="HKEY_LOCAL_MACHINE"Subkey="SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\QualityCompat"
Value Name="cadca5fe-87d3-4b96-b7fb-a231484277cc"
Type="REG_DWORD”
Data="0x00000000”

Indsættes af antivirussoftwaren hvis den er kompatibel med opdateringen fra Microsoft. Det er oplyst, at software fra bl.a. Symantec, F-Secure og Microsofts egen Windows Defender skulle være i orden. Det vides ikke om YouSee Sikkerhedspakken er i orden, den baserer sig på F-Secure, men YouSee kan have lavet ændringer, og måske kan selve applikationen være bagefter med opdateringer. Check om ovennævnte nøgle er kommet ind i registreringsdatabasen.

Det har også vist sig at CPU'er fra AMD kan give problemer.

Hvis ovennævnte nøgle findes i registreringsdatabasen, og man ikke har en AMD-CPU vil jeg mene at alt skulle være i orden. Hvis det ikke er i orden skulle Microsoft efter det oplyste nu sørge for at opdateringen ikke udsendes til pågældende maskiner.

Her er nogle link til websider fra version2 og Microsoft, der omhandler problemet.

https://www.version2.dk/artikel/meltdown-patch-kan-give-blue-screen-of-death-paa-windows-med-antivirus-1083952
https://www.version2.dk/artikel/microsoft-bremser-meltdown-spectre-patches-amd-pcer-kan-ikke-starte-1083986
https://support.microsoft.com/da-dk/help/4056892/windows-10-update-kb4056892

Se original

8 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +2
Hej.

Sagen drejer sig om en opdatering fra Microsoft til Windows 10, der bl.a. skulle lave nogle sikkerhedsopdateringer, men som i nogle tilfælde på grund af inkompabilitet har givet det meget alvorlige problem at computeren ved start slet ikke kan starte Windows, men i stedet for viser "dødens blå skærm", hvorefter man ikke kommer videre.

Microsoft har nu sørget for at opdateringen kun udsendes til computere der er kompatible med opdateringen.

Se efter om dette er sat ind i registreringsdatabasen, brug kommandoen regedit (pas på, der må ikke ændres noget):

Key="HKEY_LOCAL_MACHINE"Subkey="SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\QualityCompat"
Value Name="cadca5fe-87d3-4b96-b7fb-a231484277cc"
Type="REG_DWORD”
Data="0x00000000”

Indsættes af antivirussoftwaren hvis den er kompatibel med opdateringen fra Microsoft. Det er oplyst, at software fra bl.a. Symantec, F-Secure og Microsofts egen Windows Defender skulle være i orden. Det vides ikke om YouSee Sikkerhedspakken er i orden, den baserer sig på F-Secure, men YouSee kan have lavet ændringer, og måske kan selve applikationen være bagefter med opdateringer. Check om ovennævnte nøgle er kommet ind i registreringsdatabasen.

Det har også vist sig at CPU'er fra AMD kan give problemer.

Hvis ovennævnte nøgle findes i registreringsdatabasen, og man ikke har en AMD-CPU vil jeg mene at alt skulle være i orden. Hvis det ikke er i orden skulle Microsoft efter det oplyste nu sørge for at opdateringen ikke udsendes til pågældende maskiner.

Her er nogle link til websider fra version2 og Microsoft, der omhandler problemet.

https://www.version2.dk/artikel/meltdown-patch-kan-give-blue-screen-of-death-paa-windows-med-antivirus-1083952
https://www.version2.dk/artikel/microsoft-bremser-meltdown-spectre-patches-amd-pcer-kan-ikke-starte-1083986
https://support.microsoft.com/da-dk/help/4056892/windows-10-update-kb4056892
Tak Erik - Det ser ud til at den der "Key" er registreret :D
Omdømme 7
Badge +2
Hej.

Desværre synes det at kunne gå galt alligevel. På en ældre PC med Windows 10 (opdateret fra Windows 7), der ikke bruges til daglig, blev YouSee Sikkerhedspakken installeret som en gratis YouSee More-fordel for at afprøve den. Bruger ellers Norton Security. Den førnævnte nøgle i registreringsdatabasen er oprettet, og maskinen har en Intel CPU.

Den problemramte opdatering fra Microsoft blev hentet automatisk og installeret. Herefter skulle maskinen genstartes, og så gik det galt. Efter lang tid meddelte skærmen at opdateringen ikke kunne afsluttes, hvorefter maskinen fortrød opdateringen og fjernede den igen.

Men så opdagede den at der var en opdatering, der ikke var installeret, og gik i gang med at installere den igen, og derefter fortryde igen. Sådan ville den nok blive ved, indtil det blev stoppet.

Om årsagen er YouSee Sikkerhedspakken, eller fordi det er på en gammel PC, der måske ikke er helt kompatibel med Windows 10, eller rester fra Windows 7 eller noget andet er ikke opklaret endnu. Opdateringen blev stoppet med Microsofts værktøj "Show or hide updates":
http://download.microsoft.com/download/f/2/2/f22d5fdb-59cd-4275-8c95-1be17bf70b21/wushowhide.diagcab

ADVARSEL: Værktøjet bruges på eget ansvar. Der vises en liste over opdateringer, og med et flueben markeres det, der skal skjules og dermed ikke installeres. En skjult opdatering kan vises igen ved at køre værktøjet igen og fjerne fluebenet.

Problemet skal nu undersøges nærmere.

På den PC, der anvendes til daglig, var der heldigvis ingen problemer. Den bruger Norton Security.
Omdømme 7
Badge +2
Hej @majah

YouSee Sikkerhedspakken GIVER problemer med opdateringen (KB4056892) fra Microsoft, selv om den tidligere nævnte nøgle er indsat i registreringsdatabasen. Ved at fjerne YouSee Sikkerhedspakken forsvandt problemet, og opdateringen kunne installeres.

Opdateringen indeholder en fejl, da den nogen gange rapporterer at opdateringen er mislykket selv om den er gået godt. Man kan checke om det er gået godt ved at søge manuelt efter opdateringer (den dukker ikke op hvis den er installeret), eller man kan checke om man har den rigtige build installeret (OS Build 16299.192).
Omdømme 5
Badge +4
Jeg havde problemer med den sidste store opdatering fra Microsoft (Fall creators update, hedder den vist..) Maskinen er ikke engang 1½ år endnu, så den er ikke gammel, og det er en i7 med 64 Gb ram så den er heller ikke for langsom, men jeg skulle igennem installationen 3 gange hvor det gik galt, og opdatering blev fjernet med meddelesen at den ikke kunne installere. Det virkede 4 gang, hvor den kom igennem uden jeg havde ændret noget. Hvad fejlen var vides ikke, men siden har der ikke været problemer. Så Microsoft updates er ikke altid til at blive klog på.

-Brian
Hej @MS-ERIK

Jeg kan ikke huske hvor det er man ser hvilken build man har?
( REDIGERET: JOOOO jeg har fundet det og det er den build.)

Jeg kan se at KB4056892 er instaleret i går den 10, men da maskinen altid står i slumre, tror jeg ikke maskinen har været genstartet efter alle de opdateringer i går.

Vil du anbefale at jeg sletter den opdatering FØR jeg genstarter, Eller lade den blive og deaktivere sikkerhedspakken, FØR jeg genstarter?
Omdømme 7
Badge +2
Hej @majah

Prøv at genstarte og se hvad der sker. Hvis Windows nu har det rigtige build og KB4056892 vises som installeret, tyder det på at installationen allerede er fuldført. Kan opdateringen ikke installeres ser det ud til at der fortrydes automatisk. Sker det et par gange, så prøv at deaktivere sikkerhedspakken. Går det stadig galt må sikkerhedspakken nok helt afinstalleres. Det kan så give besvær med at installere den igen. Hvis maskinen står i slumretilstand vil den muligvis af sig selv genstarte om natten, og derefter slumre igen.

Det skal lige nævnes, at den maskine, jeg havde problemer med, er en næsten 8 år gammel PC, så andet end sikkerhedspakken kan være medvirkende til problemet. Andre med YouSee Sikkerhedspakken behøver ikke at have nogen problemer.

Alternativt kan det værktøj, jeg har nævnt tidligere, bruges til at skjule opdateringen KB4056892 hvorefter den ikke bliver installeret. Microsoft vil sandsynligvis senere komme med en bedre opdatering, hvor problemerne er løst. Dette vil så sandsynligvis annullere KB4056892 som erstattes af en opdateret opdatering.
Genstartede og intet gik galt. Min maskine er kun ca. 1 år så måske har det noget med alder at gøre.

tak for hjælpen og alle svarene..

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P