Spørgsmål

Sagemcom fast 3890 port forwarding

• Deltager
  • 4 kommentarer
Hej,

Jeg har et sagemcom fast 3890 modem/router, hvor jeg har brug for lidt hjælp til hvordan man ændrer port forwardings gennem UPnP. Dette skal gøres gennem et script på en forbundet computer, som ikke har en grafisk brugerflade (dvs. heller ingen internet browser som man kan bruge til at logge ind med).

Med jævne mellemrum skal en port forwarding ændres, og efter nogle minutter ændres tilbage. Det skal også kunne ske når jeg ikke er i hjemmet, så det skal kunne sættes op til at ske automatisk.

Der er fine vejledninger i manualer for andre routere, men på en anden tråd herinde kan jeg se at yousee ikke vil give deres kunder en manual for deres sagemcom modem/router, men opfordrer til at man spørger her i stedet, så jeg håber der er nogen her, som kan hjælpe.

Hvis der er andre måder end UPnP, som jeg ikke kender til, så har det selvfølgelig også interesse.

Mvh

4 Kommentarer

Tænd for wireshark og se hvad der sker Der skal formentligt ikke så meget til. Du kan evt. finde noget inspiration på https://gist.github.com/jkiddo/d5ee6e5395cd22891ea286ec1494db37 - et script der kan tænde og slukke wifi på en fastcom 3890
jkiddster skrev:

Tænd for wireshark og se hvad der sker

Så vidt jeg har kunnet læse mig til, så kan wireshark (eller tshark for mit vedkomne, jeg kører Raspbian Stretch Lite over SSH. Der er ingen GUI på OS og ingen skærm i nærheden af den) ikke lave port forwardings (se evt. svar og kommentarer her)

Mange tak for link til script, men jeg tror desværre ikke jeg selv kan komme frem til hvad jeg skal ændre i den næst-sidste linje uden at få en manual (som Sagemcom siger at man skal bede YouSee om, og YouSee siger de ikke vil give). Men hvis du har en idé, så synes jeg bestemt din er en bedre måde at gøre det på end gennem UPnP, siden du kan password beskytte!

Eller tror jeg vi må have nogle YouSee folk på banen for at yde lidt support... Eller bare give os noget dokumentation på det udstyr de leverer?
Tanken med wireshark var blot at du via en browser finder ud af hvilke HTTP kald der skal gennemføres for at du opnår den tilstand du gerne vil have. Derefter forfatter du et bash script der gør præcis det. Det kræver ikke andet end cURL og lidt shell magi.
Beklager det sene svar. Det var ikke noget jeg lige umiddelbart kunne få til at virke, men jeg kigger lidt på det når jeg har tid. Jeg "stjæler" også lige dit script som start-materiale. Tak!

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)