Spørgsmål

Porte på min router er blevet lukket uden at de fortæller mig det.

Jeg har tilsyneladende fået lukket nogle porte på min router..... Dette er endelig blevet konstateret efter at jeg i 3 uger har forsøgt at få en Ip boks til at fungere igen.
Jeg har ringet til kundeservice, der venligt har sendt mig et link....til hvordan jeg skal åbne de porte igen.. men når man er en almindelig borger, der ikke forstår alle de tekniske udtryk, kan man sidde i timevis og forsøge sig med diverse tal og muligheder....
Jeg kan ikke forstå, at man kan gøre dette uden at give mig besked, og ikke vil åbne dem for mig...
ER der nogen, der kan hjælpe mig ?

14 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7
Hvilken router har du?
Omdømme 7
Badge +7
Har du haft nulstillet din router? Så lukker alle åbne porte normalt.
Min router er en CG3000 og den har - mig bekendt- ikke været nulstillet.
Jeg har ikke forstand på Mac adresser og IP adresser, men forsøger mig alligevel, da ingen af de kundeservices jeg har haft fat i ved noget om det.... har fundet en Mac adresse på IP boksen, men hver gang jeg har bedt om at tilføje de porte, telefonselskabet siger skal være åbne, så får jeg en fejlmelding.
Omdømme 7
Badge +7
CG3000 er ældre router hos YouSee. Jeg kender kun en smule til den, men der kan være kunder, som netop er en ørn til netop den router.

Det jeg tænkte var måske, at YouSee ude fra har nulstillet din router for at løse et problem. De var nok ikke klar over, at der var nogen åbne porte, som så lukkede i forbindelse med nulstillingen.

Hvad er det for en boks, du skal slutte til din router?
Ja, det er også det, telefonselskabet er kommet frem til.... de kan ikke forstå, at jeg ikke bare kan bede om at få de porte åbnet igen, når de nu har lukket dem. Det er en linksys bredbånds router til telefoni.
Omdømme 7
Badge +7
Du er nødt at komme med et præcist modelnummer på din Linksys. Linksys laver en masse forskellige bokse :D
Det er en model, det hedder RTP300
Omdømme 7
Badge +7
Jeg havde håbet andre med mere viden om telefoni over internet kom nogle indspark.

Din RPT300 er ikke bare en boks til telefoni over internet. Der er tale om yderligere en router. Er du klar over om din CG3000 kører som router eller modem?

Det letteste var nok, at spørge dit internet teleselskab over hvilke porte de kræver er åbne. Så kan en af os måske lave en opskrift til hvordan det gøres i CG3000 eller RTP300.
Telefonselskabet har fortalt mig hvilke porte, der skal åbnes for, nemlig 5050-50570
Jeg har også fået et link til hvordan man gør....
Og jeg har sandelig forsøgt og forsøgt 😫😫😫
Ved hjælp af den er jeg kommet ind på min router.... jeg har tilføjet boksen ifølge instruktionen....fundet Mac adressen på boksen. og tildelt den et IP nummer ( jeg ved jo ikke helt hvilket tal der skal stå til sidst, men har valgt et, der ikke var optaget af de andre elementer i huset- er det mon det, der er forkert???)
Så kommet næste punkt... at få åbnet portene...og her går det galt.... jeg indtaster portnumrene i rubrikkerne og IP addessen.... men når jeg trykker på tilføj, siger den, at jeg ikke kan komme ind på serveren ....
Åh herre du milde - jeg forstår ikke hvad jeg gør, men følger instruktionen..... det virker bare ikke ....
Omdømme 7
Badge +7
Det må være en skrivefejl med 5050-50570. Det er næsten samtlige porte på internet!

Nogen gange står MAC adressen på en label i bunden af router. Kender man ikke MAC adressen på en dims, kan man i router som regel, se hvad der er koblet på af MAC adresser og IP adresser, og så kan man udelukke dem man kender.

Har du ikke en kollega, familiemedlem, nabo osv. som kan hjælpe dig?
Ja, der skulle stå 5050-5070.

Og jeg har fundet Mac adressen på telefonboksen og tastet det ind....
og jeg har brugt udelukkelsesmetoden til at vælge de sidste tal i IP adressen

Jeg synes jeg har gjort som you see instruktionen siger....

Og NEJ..... ingen hjælpere....Det er det, der er så frustrerende ☹️.
Omdømme 7
Badge +7
YouSee laver mange gode guides, men de er desværre ikke altid opdateret og prøvet i praksis.

Jeg kan se, at du styr på en del, men du bør måske ofre lidt penge, så en lokal IT konsulent hjælper dig helt i mål.

1. Din CG3000 skal have en åbnet portene 5050-5070 til IP adressen på RPT300.

2. RPT300 skal henten en IP adresse fra CG3000 via DHCP.

3. MAC adressen på RPT300 skal være bundet til den IP adresse punkt 1. peger på i CG3000.
Øhhhh...... og hvordan henter RPT IP adressen via DHCP?

Hvad er DHCP???

Og hvordan får man CG3000 til at udpege IP adressen??
Omdømme 7
Badge +7
Din ene router CG3000 bruger DHCP til at hente sin (globale) IP adresse fra YouSee. Din RPT300 henter sin (lokale) IP adresse fra din CG3000 med DHCP for, at sikre de bruger samme område af IP adresser.

Du skal i CG3000 låse MAC adressen fra din RPT300 til den tilfældig IP adresse den bruger. Så vil den altid få den samme IP adresse, hver gang der bedes om en ny adresse. De åbne porte vil derfor altid pege på den samme IP adresse, som bruges af RPT300,.

https://da.wikipedia.org/wiki/DHCP