Svar

pfSense router

Hej

Jeg har nu i flere omgange prøvet at få mit yousee internet til at virke igennem en pfSense router.

Jeg har en server som kører vmware. Der på har jeg så en virtual maskine der kører pfsense.

Jeg har 2 netværk tilsluttet pfsense maskinen et til wan og et til lan.

pfsense er installeret uden nogen specielle indstillinger.

Jeg kan fint tilgå pfsenses webinterface via lan interfacet.

hvis jeg sætter min yousee router i bridge mode og laver en forbindelse fra den til min pfsense på wan interfacet får jeg fint en ip.

Men når jeg tilslutter en pc til lan interfacet og vil tilgå aktiver.mitwifi.dk timer min forbindelse ud med en DNS fejl.

Hvis jeg prøver at pinge aktiver.mitwifi.dk vi pfsense timer det også ud.

Derud over kan jeg også nævne at lige så snart jeg tilslutter min pfsense boks til yousee routerern bliver webinterfacet super langsomt.

Er der nogen der kan pege mig i retning af hvad jeg skal kigge på for at få hul igennem?
icon

Bedste svar af knasper 30 marts 2019, 12:29

Lidt sent, men...
Problemet skyldes, at pfSense pr. default blokerer RFC1918 addresser (10.0.0.0/8, 172.16.0.0/12, 192.168.0.0/16)
Se Firewall/Rules/WAN, første regel.
Løsning: Gå til Interfaces/WAN, nederst, under "Reserved Networks", fjern hakket ved "Block private networks and loopback addresses".
Så kan forbindelsen aktiveres. Derefter bør hakket sættes igen.

Se original

8 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7
Får du en WAN 10.x.x.x IP-adresse på din pfSense er der hul igennem. Prøv med en browser at gå ind på IP-adressen 80.62.121.114 (aktiver.mitwifi.dk). Af og til fejler aktiverings portalen. Så ringer man ind på 70 70 40 40 og giver dem WAN MAC adressen, så kan YouSee manuelt aktivere din pfSense.
Ja jeg får fint en 10.x.x.x addresse på min pfsense boks.

Jeg vil prøve at pinge ip addressen.

ang at snakke med yousee har jeg prøvet flere gange og de er godtnok ikke meget for at hjælpe. Lige så snart man siger at man bruger deres udstyr i bridge mode så siger de bare at så er der 0 support....
Omdømme 7
Badge +7
Jeg er bekendt med, at nogen YouSee medarbejdere ikke er ordentligt orienteret, men så er det bare at ringe op igen, og håbe på at man rammer en som vil hælpe. Man siger bare aktiveringsportalen ikke virker, og om de ikke manuelt vil aktivere egen router. Det er korrekt YouSee ikke yder support på din egen router, men det er jo ikke problemet her. Fejler portalen er det meget klart et YouSee problem!
Hvordan ser en traceroute til portalen ud?
Omdømme 4
Badge
Jeg kører med samme opsætning og havde samme problem med opsætning

Prøv midlertidigt at give din egen pc samme mac adresse som din pfsense på wan siden. kobl pc direkte på yousee router og gå ind på aktiver ....

Herefter tilsluttet du igen pfsense
Husk at fjerne den midlertigr mac adresse på egen pc igen
Omdømme 4
Badge +1
De gange jeg har aktiveret min pfSense router har jeg benyttet ip adressen, som Slangefar angiver.
Du kan også let spoofe noget aktiveret udstyrs MAC adresse på WAN interfacekonfigurationen på pfSense - det omvendte af hvad claushviid angiver. Det plejer også at virke.
Alternativt kan man bruge Yousees DNS servere og se, om man så kan gå direkte ind på aktiver.mitwifi.dk. Det har jeg så ikke forsøgt endnu.
Omdømme 7
Badge +7
Hej unnamet

Har du fået løst problemet? :)

Hvis du kunne bruge nogle af svarene i tråden her, så må du gerne markere det bedste svar :)
Lidt sent, men...
Problemet skyldes, at pfSense pr. default blokerer RFC1918 addresser (10.0.0.0/8, 172.16.0.0/12, 192.168.0.0/16)
Se Firewall/Rules/WAN, første regel.
Løsning: Gå til Interfaces/WAN, nederst, under "Reserved Networks", fjern hakket ved "Block private networks and loopback addresses".
Så kan forbindelsen aktiveres. Derefter bør hakket sættes igen.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)