Spørgsmål

Opdeling af COAX

Hej ..

Jeg er ved at kigge på at kunne dele COAX forbindelsen til flere rum på min YouSee Coax, både tv og data. Da jeg overvejer at tilkøbe TV fra Yousee igen.

Det nuværende setup er at kabelmodemmet er koblet direkte på COAX stikledningen i teknikskabet.

Jeg har derfor brug for at modemmet stadig kan kobles på i teknikskabet, mens at jeg skal have tv videre ud i 2-3 rum.

Jeg kan dog ikke finde nogen udspecificering her på yousee.dk, der bibringer en løsning, så er der nogen der har succes med et lignende setup, der vil dele viden om forstærker/opdeler, der kan sættes op i teknikskabet og forbindes med modem og 2-3 coaxkabler. Det gør ikke noget hvis både tv og data kan gå ud i de 2-3 rum, da man på sigt måske skal flytte modemmet.

Venlig hilsen
Chris

12 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +6
Det kommer helt an på hvordan installationen er udført, den nemme er en sløjfe montering, man så kan Modem kun tilsluttes hvor det derfor nuværende, ønskes det flyttet på et tidspunkt, så skal det være en Stjerne montering, da der ikke er returvej i sløjfe montering.
Radiomanden skrev:

Det kommer helt an på hvordan installationen er udført, den nemme er en sløjfe montering, man så kan Modem kun tilsluttes hvor det derfor nuværende, ønskes det flyttet på et tidspunkt, så skal det være en Stjerne montering, da der ikke er returvej i sløjfe montering.

Lige nu er kablet fra Yousee og modemets kabel forbundet med et F-connector samlestykke.

En stjernetilslutning er nok at foretrække? - men med hvilket fordelingsaggregat skal det udføres - det er nok det spørgsmålet egentlig går på :)
Omdømme 7
Badge +6
Her er en Docsis 3.1 godkendt fordelings forstærker. https://www.avxperten.dk/antenneforstaerker/triax-ifa-384.asp?utm_source=MerchantAVX&utm_medium=cpc&utm_campaign=9&gclid=Cj0KCQiA5aTUBRC2ARIsAPoPJk800CgwPy_WyWmaVhAmQIqAU2A068tJLPi4EnVtlXiDKm9PE9viVFcaAp4jEALw_wcB

Og det betyder ikke er noget at der ikke er returvej på den?
Omdømme 7
Badge +6
Docsis 3.1.
Docsis står for ”Data Over Cable Service Interface Specification” og er en international telekommunikationsstandard, som specificerer hvordan der kan leveres bredbånd igennem et kabel-tv-anlæg. Docsis anvendes af kabel-tv-operatører til at levere internet ovenpå en eksisterende kabel-tv-infrastruktur, og bruges blandt andre af YouSee og Stofa i Danmark
Radiomanden skrev:

Docsis 3.1.
Docsis står for ”Data Over Cable Service Interface Specification” og er en international telekommunikationsstandard, som specificerer hvordan der kan leveres bredbånd igennem et kabel-tv-anlæg. Docsis anvendes af kabel-tv-operatører til at levere internet ovenpå en eksisterende kabel-tv-infrastruktur, og bruges blandt andre af YouSee og Stofa i Danmark

Det er jeg med på, men der er flere der snakker om at returvejen(mellem 5 og 65 MHz) skal være der, for at data virker på alle udtag?
Omdømme 7
Badge +6
Kan ikke få øje på hvorfor den er godkendt til Docsis hvis ikke der er returvej, som jo er afgørende for Docsis.
Godkendt til Yousees DOCSIS 3.1 gigabit-net er den forstærker næppe. Producentens egen hjemmeside nævner heller ikke noget omkring returvej. Derudover hedder fremvejen i Yousees net 258-1218 MHz. Returvejen hedder 5-204 MHz.

Den der beskrivelse skal avxperten nok have rettet.
Omdømme 7
Badge +2
Logan skrev:

Godkendt til Yousees DOCSIS 3.1 gigabit-net er den forstærker næppe. Producentens egen hjemmeside nævner heller ikke noget omkring returvej. Derudover hedder fremvejen i Yousees net 258-1218 MHz. Returvejen hedder 5-204 MHz.

Den der beskrivelse skal avxperten nok have rettet.

AV-Connection skriver også specifict, at den antenneforstærker fra Triax slet ikke har nogen returvej.

Gad vide om den her DOCSIS 3.1 antennefordeler fra Triax så kan benyttes i stedet for?
https://www.av-connection.dk/?PGr=11039
Den opfylder i hvert fald kravene. Spørgsmålet er så bare om signalet er stærkt nok til at blive delt flere gange uden forstærker.

Min personlige præference er en tv/data adskiller som første led (https://www.av-connection.dk/?PGr=10060). Den udelukker dog at modemmet kan kobles på andre steder. Fordelen med den: Mindre dæmpning i returvejen og større dæmpning mellem returvej (modemmet sender med høj styrke) og tv.
Omdømme 7
Badge +2
En passende antenneforstærker tror jeg at man kan lede længe efter, for efter at have undersøgt markedet, så lever ikke een eneste af dem op til de krav der stilles til Yousee.
Så de "Yousee Ready" mærkater at de Danske forhandlere har knaldet på deres forstærkere med returvej kan de godt fjerne.

Jeg bevægede mig også uden for landets grænser for at se hvad der tilbydes der og her har jeg heller ikke kunne finde en eneste der frekvens missigt opfylder Yousee kravene om deres antenneforstærkere med returvej.
Så det er jo så også noget man kan undre sig over, om det så er Yousee der er gal på den med de frekvenser at de har valgt at benytte.
Yousee er ikke gal på den. De gør bare brug af nyeste teknologi. Det anbefales også at anbringe 3.1-modemmet før en evt. forstærker i hjemmet.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)