Svar

MAC filter på FAST3890 slettet og kan ikke genoprettes

• pju
  • 9 kommentarer
Jeg har altid kørt med MAC filter på mine modems og enablede det derfor også, da jeg fik et FAST3890 ombytning, fordi den gamle model kørte dårligt.
Nu har jeg opdaget at MAC filter på både 2.4G og 5G er sat til "Disabled" og alle adresser er slettet.
Når jeg indtaster igen, går det fint med de 2 første adresser, men nummer 3 adresse bliver ikke opfattet, i stedet sættes den først indtastede ind igen som nummer 3. Og derefter fejler indtastninger, ganske korrekt, med "duplicate".
Eksempel (med lidt x'er)
xx:xx:08:25:53:38
xx:xx:5C:01:0B:F1
xx:xx:08:25:53:38
icon

Bedste svar af Kasper 3 oktober 2017, 11:52

Hej pju

Vi kan bekræfte at der en fejl på modemmet i forhold til indtastning af mac-adresser i Mac-filter funktionen og det er noget vi har fejlmeldt til Sagemcom.

MAC-filter opsætning, anses ikke for at være en reel sikkerhedsfunktion på netværket, da der er måder at omgå dette på. Med det sagt, udgør fejlen heller ikke en sikkerhedsrisiko netop på grund af dette.

Se original

17 Kommentarer

Ved ikke lige hvad der forgår - mit indlæg må tilsyneladende ikke være længere :cool:
Så jeg laver lige en forlængelse her.
Ville bare høre om andre har det til at virke/har problemer.

Og jeg indtastede noget helt andet end xx:xx:08:25:53:38 i linje 3, da jeg konfigurerede.

/poul
Kan se at mine DHCP reservationer også er blevet slettet :-(
Hej,
Har netop fået en ny router af samme slags og oplever nøjagtig det samme. Man kan simpelthen ikke indtaste mere end 2 MAC-adresser - den 3. vil altid blive et duplikat af den første... Jeg har prøvet med flere forskellige MAC-adresser, som den første. Det gør ingen forskel!

/Morten
Omdømme 7
Badge +3
Jeg havde samme problem, men efter nogen eksperimentering løste det sig. Kan dog desværre ikke huske nøjagtigt hvad der hjalp, men det var noget med at slette alle indtastede MAC-adresser og skifte mellem aktivering og deaktivering, vælge tillad eller nægt adgang, prøve at indtaste under forskellige indstillinger, samt gemme og lukke administrationssiden efter hver ændring. Måske var det heller ikke ligegyldigt om der blev tastet med store eller små bogstaver.

Bemærk at WPS bliver deaktiveret hvis MAC filter er aktiveret med tillad valgt men uden at nogen MAC-adresse er indtastet. Man må selv slå den til igen hvis WPS fortsat ønskes.

Husk endelig at lave disse ændringer fra en kabelforbundet computer, ellers kan man blive lukket ude.
Tak for det.

Har nu prøvet følgende:

Indstilling: MAC Restrict Mode: Disabled

1) Indkopieret første MAC-adresse i uppercase
2) Logout og luk browser-vindue
3) Indkopieret anden MAC-adresse i uppercase
4) Logout og luk browser-vindue
5) Indkopieret tredje MAC-adresse i uppercase

Ingen ændring. første MAC-adresse duplikeres stadig.
Har nu også prøvet følgende:

Indstilling: MAC Restrict Mode: Allow og Deny

1) Indkopieret første MAC-adresse i uppercase
2) Logout og luk browser-vindue
3) Indkopieret anden MAC-adresse i uppercase
4) Logout og luk browser-vindue
5) Indkopieret tredje MAC-adresse i uppercase

Ingen ændring. første MAC-adresse duplikeres stadig.
Omdømme 7
Badge +3
Prøv også dette:

Slet alle MAC-adresser.
Indstil MAC Restrict Mode til Disabled
Genstart routeren (sluk, vent ca. 30 sekunder, tænd igen).
Indstil MAC Restrict Mode til Allow.
Indtast alle de ønskede MAC-adresser i en sammenhængende arbejdsgang uden at logge ud.

Måske kan der være en forskel på at taste adresserne manuelt fra tastaturet eller indkopiere dem med Copy / Paste.
Har været igennem de gode råd (plus hvad jeg ellers kunne komme på) - og ingen af dem virker :-(
Første adresse duplikeres, punktum.
Gad vide om det handler om versioner, siden det kan lykkes for nogen, men ikke for andre:
Board ID: FAST3890V2SR2
Build Timestamp: 20170526_2356
Linux Version: 3.14.28-rgProd_6.1.2mp1
Hardware Version FAST3890V2 Rev:V1.0
Software Version FAST3890V2_TDC_50.9.4.T3
Kunne være rart hvis YouSee kiggede med her i forum'et. Prøvede at ringe til support - da jeg havde ventet 10 minutter var jeg #25 i køen...
Synes faktisk det er et seriøst sikkerhedshul, det her.
Holdt ud og kom igennem til en flink medarbejder i udvidet support.
Som noterede mit problem og ville sende det videre ...
YouSee mangler seriøst et system, hvor man kan melde fejl ind og få en ticket.
Hej PJU
Jeg har med interesse læst din tråd og kan konstatere at jeg har nøjagtig de samme problemer, og vil bare høre om du har fra udvidet support ?, jeg fik selv fat i udvidet support og sendte screendumps til ham med eksempler og så har jeg ikke hørt fra ham siden. Jeg har også sendt ham en mail med forespørgsel, men han er forsvundet fra jordens overflade:-(
Jeg er enig med dig i at Yousee mangler et system til fejlmeldinger og vi som brugere kan få et ticketnummer
Hej,
Tak for at du vækkede mig - var gået lidt i dvale ;-)
Og nej, jeg har ikke hørt noget fra nogen. Den med at man får en mail adresse er nok lidt en gimmick. Har prøvet det nogle gange og man får aldrig svar.
Jeg har nu kontaktet en af YouSee folkene her på chat'en - og han har lovet at kigge på det. Så må vi se, om han vender tilbage...
Glæder mig til at høre mere. Jeg har samme udfordring. Jeg vil gerne blokkere 4 enheder i MacFilter, men stoppede, da nummer 3 enhed blev ændret til samme MAC som enhed 1.

Hjælper det mon, hvis vi er flere, der melder problemet til YouSee?
Tjah ... måske, man kan da håbe.
Mit gæt er, at YouSee er komplet ligeglade. De betragter modem'et som plug'n'play og anvendelse udover dét er udenfor support og uden interesse. Også selvom det handler om sikkerhed.
En supporter (meget venlig og hjælpsom) frarådede faktisk på det kraftigste at logge ind og konfigurere noget som helst. "Alle ændringer ville alligevel bare blive overskrevet ved næste genstart".
Jeg har ikke hørt noget fra Support og YouSee fyren her på chat'en er heller ikke vendt tilbage - og har heller ikke svaret på en fornyet henvendelse.
Noget deprimerende i en tid hvor sikkerhed ellers er ret meget oppe at vende.
Det med at alle detaljer fjernes ved genstart, det er jeg forbi. Det kalder YouSee i dag for "Trådløs sikkerhed fravalgt".
Det kan man bede om, hvis man selv ønsker at betjene sit udstyr (de funktioner, der nu engang fungerer og ikke er skåret væk).
Oftest hører jeg kommentaren, køb en anden router, og brug kun modem-delen af din docsis.

Dette er IKKE kun en YouSee "feature". Jeg har haft Stofa, og de benytter samme skraldede udgaver af udstyr, som ikke kan betjenes.
Hvor der er liv, er der håb ... har lige fået respons fra YouSee personen - intet nyt endnu, men vil vende tilbage. Vi må se.

Tror bestemt heller ikke græsset bliver grønnere af at skifte.

Og føler mig gevaldig fristet af at skifte til det modem, jeg havde på min ADSL - det var rock solid.
Men orker ikke at skal have en ekstra dims til at støje og vedligeholde.
Jeg har nu ikke oplevet, at min opsætning er blevet overskrevet - bortset fra, selvfølgelig, det man sætter op via YouSee.
Omdømme 5
Badge +5
Hej pju

Vi kan bekræfte at der en fejl på modemmet i forhold til indtastning af mac-adresser i Mac-filter funktionen og det er noget vi har fejlmeldt til Sagemcom.

MAC-filter opsætning, anses ikke for at være en reel sikkerhedsfunktion på netværket, da der er måder at omgå dette på. Med det sagt, udgør fejlen heller ikke en sikkerhedsrisiko netop på grund af dette.
Hej Kasper,
Tak for opdateringen.
Jeg er enig i at også MAC-filtre kan omgås - alt kan omgås.
Men, alt andet lige, jo flere lag sikkerhed, jo mere uinteressant bliver man for dem, der bare går efter en hurtig gevinst. Lidt ligesom man bliver belønnet af forsikringsselskaberne for at installere en tyverialarm.
Så jeg er ikke helt enig i, at det ikke er en sikkerhedsfunktion.
Men det kunne blive en meget lang diskussion - helst i et muntert lag - så jeg vil bare sige tak for hjælpen og vente på Sagemcom :)

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)