Spørgsmål

Internet hastighed

Jeg er i tvivl om jeg har den rette hastighed på mit internet. En test viser 2,18 ned og 11,26 op, men i følge en mail af 23/5 fra YouSee er hastigheden nu sat op til 120/10 Mbit. Hænger det sammen?

8 Kommentarer

Omdømme 5
Badge +4
Hej.
Hvordan har du lavet testen? Det nytter ikke at lave testen med WiFi. Altid lav hastighedstests med ledning direkte i router. Og sørg for at der ikke er andre der bruger nettet samtidig.

Venlig Hilsen

Brian
Tak for svaret, jeg foretog testen via WiFi da det jo også en sådan jeg bruger min pc.
Omdømme 7
Badge +6
På min 100/20 på Wi-Fi måles der mellem 88-92 ned og 25-28 op. Det varierer lidt med tidspunktet på dagen. Modem er Sagem 3890.
Hvordan finder jeg den hastighed mit mobilabonnement har?:?
Omdømme 7
Badge +6
Det ses på Mit You See.
Omdømme 7
Badge +7
Hastigheden på din mobil måles trådløst med f.eks. hjemmesiden http://www.speedtest.net/
Man kan også installere en app fra f.eks. speedtest.net. Der findes USB til Ethernet konvertere, men har aldrig prøvet dem med en mobil, og tvivler på en mobil vil optræde kablet.

Jeg tester altid selv trådløst, men jeg gør det kun på 5 GHz. Frekvensen 2,4 GHz og nye frekvens 60 GHz har alt for mange fejlkilder. Inden jeg tester på 5 GHz, checker jeg brugen af kanaler med appen Wifi Analyzer fra Farproc. Der kan være trængsel på de lave kanaler på trods af at 5 GHz wifi ikke rækker så langt. Jeg tester først med appen fra speedtest.net. Kommer den med et underligt tal, tester jeg med en anden app. Pt bruger jeg "TDC NetPerform" som kontrol. Hvis jeg en dag skal kontakte en udbyder med manglende hastighed, vil jeg selvfølgelig teste kablet, men i det daglige er trådløst helt fint.

Problemet med disse test er, at de er øjebliksbilleder, og hastigheden på internet pisker op og ned. Som minimum skal man teste over flere dage og forskellige tider på døgnet. Mange af os er ramt af "peak time". Her er det typisk 16-22 på hverdage.

Nogen siger "Hov, jeg får ikke det udbyder har lovet", men alle udbydere oversælger deres forbindelser. Problemerne med at opnå den købte hastighed, vil derfor typisk vise sig først i "peak time".

Skal man for alvor teste sin forbindelse, skal man over længere tid (gerne dage) hente/sende en masse data. Man kender mængden, og mangler bare den tid det tager at flytte det. Så man regne en meget korrekt hastighed ud.
Omdømme 5
Badge +4
@Slangefar: Det kommer også an på hvor hurtig en forbindelse man har, mod hvor hurtig man kan køre trådløst, om man kan få noget ud af at teste speed trådløst.
Dette her er en test af hastighed trådløst fra min PC:

Hvis jeg havde en 50/50 linje ville den trådløse hastighed være nok til at se om jeg har den hastighed jeg skal have, ligeså hvis man havde en 100/50, eller 100/100 men hvis man kører hurtigere end denne målte hastighed vil hastigheden ikke være retvisende, uanset hvornår man kører den. Dette er min hastighed testet med tråd:

Som man kan se kan denne hastighed ikke testes med trådløs, med mindre man har et gevaldigt kraftigt trådløst accesspoint :) Ved faktisk ikke om de nye monster routere fra Netgear, Asus el.lign. kan klare den hastighed :)
Ps. Jeg har IKKE internet ved Yousee. Kun tlf., og mail. Jeg kører IKKE med udbyder udstyr. Accesspoint= Asus RT-AC87U i accesspoint tilstand. Router er en Ubiquiti Edgerouter Lite.
Omdømme 7
Badge +7
Det er normalt ikke et problem med AC standarden på 5 GHz på trods af effektiviteten normalt er 50-60% . Når f.eks. AC3200 ikke nok på 5 GHz, står AD standarden klar på 60 GHz med så vidt jeg husker 7 Gbps og omkring 10 Gbps, når man kombinerer de 3 frekvenser.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)