Svar

Ingen adgang til WD My Cloud Dashboard

Hej,
Jeg er ny kunde hos yousee da jeg er flyttet, og i den forbindelse blev jeg nødt til at modtage et modem af yousee (Sagecom F@ST 3890), som jeg så har tilsluttet mit 4TB WD My Cloud.

Denne WD My Cloud virkede ubeklageligt, det tidligere sted jeg boede, da jeg havde den tilsluttet i min gamle router, men nu kan jeg ikke tilgå dashboardet.

Jeg kan godt se indholdet af folderne via WD My Cloud app'en installeret på computeren, eller via https://files.mycloud.com. Men jeg kan ikke åbne dashboardet enten vha http://wdmycloud.local (jeg har en Mac) eller ved at bruge IP adressen. Jeg får fejlen "Page cannot be found".

Er der nogle der oplever det samme problem eller kan hjælpe med at løse det?

-David
icon

Bedste svar af MS-ERIK 1 april 2017, 13:40

Jeg har det samme problem efter udskiftning af routeren til en Sagemcom F@ST 3890. Jeg har kontakt til YouSee om problemet, og YouSee arbejder på at løse det. De har lige leveret en ny opdatering af routerens software, dog uden at det hjalp.

Jeg har kun problemet ved forsøg på at åbne WD MyCloud Dashboard fra en computer med trådløs forbindelse til routeren. Bruges kabel er der ingen problemer. Det er kun Dashboard, der er problemer med, mapperne i MyCloud kan ses normalt i stifinder i netværksafsnittet.

Dette samt følgende beskrivelse gælder for mit vedkommende. Det kan måske være anderledes for andre, så det er ikke givet af beskrivelsen virker.

Hvis beskrivelsen her er for uoverskuelig eller for teknisk foreslås det at bruge en kabelforbundet computer indtil YouSee har løst problemet i routeren.

Det har vist sig at det ikke er WD MyCloud, der i sig selv er årsag til problemet, men at det tilsyneladende gælder i de tilfælde, hvor der er sat en portforwarding op. MyCloud sætter automatisk en portforwarding op såfremt UPnP er slået til i routeren og man har indstillet MyCloud til at give ekstern adgang. Så bliver der pludselig problemer med at tilgå bl.a. administrationssiden (Dashboard i MyCloud) som routeren blokerer for tilgang fra lokale trådløse enheder. Som forsøg blev det prøvet at opsætte portforwarding til en netværksprinter. Så skete det samme som med WD MyCloud.

Man kan faktisk omgå problemet. Start med at åbne routerens administrationsside og se hvilket eksternt portnummer der bliver forwarded til en lokal port 80 på MyClouds IP-adresse. Man skal tillige finde sin egen eksterne IP-adresse (kan findes på websiden myip.dk). Man skal så i browserens adresselinie taste sin eksterne IP-adresse, efterfulgt af et kolon ( : ), efterfulgt af førnævnte eksterne portnummer. Så åbnes Dashboards login-side. For en ordens skyld skal det lige nævnes, at man kun får adgang hvis computeren er forbundet til eget netværk. Prøver man på en computer på et fremmed netværk bliver man heldigvis afvist med beskeden adgang nægtet.

Som nævnt arbejder YouSee på sagen, så mere vil forhåbentlig senere kunne oplyses.

Se original

8 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7
Som jeg forstår det bruger du den gamle IP adresse. Din NAS vil måske få en anden adresse fra den nye router med DHCP . Du kan sikkert se hvilken adresse i din nye router (3890). Information for logge ind i din router finder du i bunden af den.
Omdømme 7
Badge +3
Jeg har det samme problem efter udskiftning af routeren til en Sagemcom F@ST 3890. Jeg har kontakt til YouSee om problemet, og YouSee arbejder på at løse det. De har lige leveret en ny opdatering af routerens software, dog uden at det hjalp.

Jeg har kun problemet ved forsøg på at åbne WD MyCloud Dashboard fra en computer med trådløs forbindelse til routeren. Bruges kabel er der ingen problemer. Det er kun Dashboard, der er problemer med, mapperne i MyCloud kan ses normalt i stifinder i netværksafsnittet.

Dette samt følgende beskrivelse gælder for mit vedkommende. Det kan måske være anderledes for andre, så det er ikke givet af beskrivelsen virker.

Hvis beskrivelsen her er for uoverskuelig eller for teknisk foreslås det at bruge en kabelforbundet computer indtil YouSee har løst problemet i routeren.

Det har vist sig at det ikke er WD MyCloud, der i sig selv er årsag til problemet, men at det tilsyneladende gælder i de tilfælde, hvor der er sat en portforwarding op. MyCloud sætter automatisk en portforwarding op såfremt UPnP er slået til i routeren og man har indstillet MyCloud til at give ekstern adgang. Så bliver der pludselig problemer med at tilgå bl.a. administrationssiden (Dashboard i MyCloud) som routeren blokerer for tilgang fra lokale trådløse enheder. Som forsøg blev det prøvet at opsætte portforwarding til en netværksprinter. Så skete det samme som med WD MyCloud.

Man kan faktisk omgå problemet. Start med at åbne routerens administrationsside og se hvilket eksternt portnummer der bliver forwarded til en lokal port 80 på MyClouds IP-adresse. Man skal tillige finde sin egen eksterne IP-adresse (kan findes på websiden myip.dk). Man skal så i browserens adresselinie taste sin eksterne IP-adresse, efterfulgt af et kolon ( : ), efterfulgt af førnævnte eksterne portnummer. Så åbnes Dashboards login-side. For en ordens skyld skal det lige nævnes, at man kun får adgang hvis computeren er forbundet til eget netværk. Prøver man på en computer på et fremmed netværk bliver man heldigvis afvist med beskeden adgang nægtet.

Som nævnt arbejder YouSee på sagen, så mere vil forhåbentlig senere kunne oplyses.
@Slangefar - Tak for svaret, men jeg bruger faktisk den nye IP adresse, efter jeg er flyttet. Det ser ud til at @MS-ERIK har fat i det rigtige.

@MS-ERIK - Tak for dit svar. Jeg oplever nemlig også kun problemet når jeg forsøger på at åbne WD MyCloud Dashboard fra en computer med trådløs forbindelse til routeren. Jeg har ingen muligheder ved at tilslutte kabler til min bærbar, da der ikke er sådan en port.
Jeg vil prøve med dit foreslag i morgen, så længe jeg kan få adgang til dashboardet er det fint, og så håber jeg at Yousee snart finder en løsning.

Mvh David
Hej @MS-ERIK,
Hvor finder jeg hvilket eksternt portnummer der bliver forwarded til en lokal port 80 på MyClouds IP-adresse? Jeg er inde på Sagemcom router admin siden, men synes ikke at jeg kan finde den oplysning.
Mvh David
Omdømme 7
Badge +3
Hej.

På min version af Sagemcom 3890 findes den her. Den er dog lidt på et forsøgsstadie, så måske er noget anderledes på din Sagemcom 3890.

Åbn administrationssiden ved at taste 192.168.0.1 i browserens adresselinje.
vælg derefter Advanced og derefter Forwarding.

Så vises en tabel, Find den linje, hvor der står 80 i kolonnerne Internal Port Start og Internal Port End, samt IP-adressen på MyCloud i kolonnen Server IP Address. På denne linje i kolonnerne External Port Start og External Port End står det eksterne portnummer. Muligvis er kolonnen Server Name tom.

Hvis denne linje mangler skal din MyCloud muligvis genstartes, eller også er problemet alligevel ikke det samme som mit problem.
Super, igen mange tak. Jeg fandt port numrene, vha din guide, så nu kan jeg tilgå min WDMyCloud Dashboard igen!! Fedt!
Mvh
David
MS-ERIK skrev:

Hej.
På min version af Sagemcom 3890 findes den her. Den er dog lidt på et forsøgsstadie, så måske er noget anderledes på din Sagemcom 3890.
Åbn administrationssiden ved at taste 192.168.0.1 i browserens adresselinje.
vælg derefter Advanced og derefter Forwarding.
Så vises en tabel, Find den linje, hvor der står 80 i kolonnerne Internal Port Start og Internal Port End, samt IP-adressen på MyCloud i kolonnen Server IP Address. På denne linje i kolonnerne External Port Start og External Port End står det eksterne portnummer. Muligvis er kolonnen Server Name tom.
Hvis denne linje mangler skal din MyCloud muligvis genstartes, eller også er problemet alligevel ikke det samme som mit problem.

Hej MS-Erik

Jeg har samme problem som I beskriver. Min MyCloud Home fungerer fint, men jeg kan ikke komme ind i Dashboard.
Har så fulgt din anvisning, men strander ved at der kun er port nr. 443 i tabellen - forsøger jeg så 192.168.0.10:49592, opnår jeg ingen adgang.

Kan du hjælpe mig videre herfra?
Omdømme 7
Badge +3
Måske er din My Cloud en nyere version. Min (lidt gammel) opsætter selv portforwarding i Sagemcom 3890-routeren, og der opsættes to linier, til port 80 og til port 443. Automatikken virker kun hvis UPnP er slået til i routeren (2 steder, dels under Basic > DHCP, dels under Advanced > Options ) og man har indstillet MyCloud til at give ekstern adgang.

Kan der ikke opnås adgang til Dashboard ved blot at taste MyClouds interne IP-adresse eller navn i en browser (uden port)? Der skulle komme en side hvor man skriver navn (admin) samt adgangskode (som man har oprettet ved installationen første gang af MyCloud).

Der var tidligere det problem, at man ikke kunne få adgang til Dashboard lokalt fra en PC med wi-fi forbindelse, men kunne godt med kabel eller ved at bruge ekstern IP og ekstern port (den der sender til port 80 internt), men kun fra en intern PC. Det var en routerfejl som YouSee har rettet (forudsat at routeren er opdateret). Normalt kan man få lokal adgang til Dashboard med My Clouds IP-adresse eller navn i en browser. Adgang til My Cloud udefra synes kun muligt gennem Western Digitals webside eller apps, begge steder skal man logge på med brugernavn og adgangskode. Taster man blot IP og port udefra nægtes man adgang.

Dette svar er måske ikke til nogen videre hjælp, men der findes vejledninger og software på Western Digitals webside wdc.com (på engelsk) med materiale til de forskellige MyCloud-versioner.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)