Spørgsmål

Højere hastighed ved at forkorte stikledning?

Vi døjer med meget ringe hastighed herhjemme (5-8 Mbit/s) og tdc siger, at det ikke kan blive bedre. Vi har et gammelt 'monopolskillepunkt' siddende på facaden af huset i den ene ende. Derfra har tdc på et tidspunkt trukket en lang ledning rundt om huset og ind i fyrrummet, hvor der så er opsat tdc-stik (RJ). I fyrrummet sidder så en HomeBox.
Ledningen rundt om huset er ca 20m, har mere end 10 skarpe knæk og har mindst en samling.
Kunne det tænkes, at den mulige hastighed øges, hvis vi flytter HomeBox og får lavet en ny, kort forbindelse fra 'monopolskillepunktet' til HomeBox; altså sætte HomeBox lige på indersiden af mur med skillepunkt.
Nogen, der har viden og/eller erfaring med dette?

7 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +6
Næppe, det kommer an på afstand til Central, og hvilken hastighed der kan leveres, hvilket der er meget forskel på når det er DSL, der kan undersøges mulighed for Pair Bonding, det vil give en forøget hastighed, så kontakt You See og hør om/hvad der kan gøres.
OK - så det er din vurdering, at de skarpe knæk og samlingen ikke har nævneværdig betydning for hastigheden - det er blot afstand til centralen, der er bestemmende.
Jeg vil afgjort høre om der er mulighed for pair-bonding.
ØV - ifølge tdc/yousee er det ikke muligt at lave pair-bonding, fordi der er mere end 2 km til centralen. Der er godt nok to linjer ind i huset, og der kan teoretisk laves to internetforbindelser, men de kan - ifølge teknikeren dér - ikke bondes til at give dobbelt hastighed. Mærkeligt.
Omdømme 7
Badge +7
Hvis TDC/YouSee siger det ikke kan blive bedre, ligger I sikkert meget langt fra centralen. Du kan indtaste din adresse hos nogle andre udbydere, og se hvad de tilbyder af hastigheder. De leverer på samme kabler, og henter tal fra TDC.

Muligheden for Pair Bonding afhænger af 2 ting. Der skal være et ekstra trådpar hos jer, og der skal være en ledig plads på centralen til den ekstra forbindelse.

Hvis der ikke kan gøres noget, vil jeg anbefale I snakker med naboer, bylaug osv. Der kan laves meget med f.eks. fremskudt central eller delt fiber (GPON), hvis tilslutningen er stor nok.
Omdømme 7
Badge +6
Så er der ikke noget at gøre, andet end at leve med det som det er.
Omdømme 7
Badge +6
Slangefar skrev:

Hvis TDC/YouSee siger det ikke kan blive bedre, ligger I sikkert meget langt fra centralen. Du kan indtaste din adresse hos nogle andre udbydere, og se hvad de tilbyder af hastigheder. De leverer på samme kabler, og henter tal fra TDC.

Hvis ikke linjen kan bære mere end den gør, så kan andre udbydere heller ikke gøre det bedre.
Omdømme 7
Badge +7
På et tidspunkt var her i forum et link til en liste fra TDC wholesale. Her kunne man så slå adresser op og se mulig hastighed. Jeg kan ikke finde det, men du er måske mere heldig. Melder de andre udbydere om højere hastigheder f.eks. 20 Mbps, er det noget at gå videre med. Eventuelt overveje ny kortere kabling fra skillepunkt. Jeg ville selv selv sætte router så tæt på skillepunkt som muligt. Skulle der laves kabling ville jeg trække lokalnet frem til "forbrugerne" og måske nogle "access points" eller "wifi extendere", hvis kabling er dyrt/besværligt.

Laver du hastighedsmålingen kablet og husker du slukke for forbrugere af båndbredde?

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)