Spørgsmål

Fejl på 2,4Ghz wifi

Hej

Jeg oplever med jævne mellemrum, at 2,4GHZ wifi på min TDC router går ned. Jeg kan se netværket (SSID'et), men når jeg prøver at forbinde bliver jeg bedt om password. Det indtastede password accepteres ikke. Ingen af mine enheder kan forbinde netværket. Efter nogle forsøg, kommer der ikke engang besked om at indtaste password.
Når jeg logger på routeren via 5GHz nettet kan jeg se, at 2,4GHz nettet er aktivt og at passwordet er rigtigt nok. Først når jeg deaktiverer og reaktiverer 2,4GHz nettet kan jeg forbinde til det.

Det er desværre ikke alle mine enheder der kan tilgå 5Ghz nettet, så jeg er lidt plaget af problemet. Nogle kloge hoveder der har et forslag til en løsning, eller har jeg mon fat i defekt router?

Mvh
Lars

7 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7
Hvilken router har du?
Omdømme 7
Badge +7
Det første du bør prøve er at skifte kanal. Der kan være en støjkilde på den kanal (1-11) du bruger. Det kan være f.eks. gamle blue tooth enheder, baby overvågning, tyverialarmer, aflæsning af varme, trådløse mus/tasteturer. Du kan nemmest skifte kanal på https://aktiver.mitwifi.dk/
Der er tale om en Sagemcom 5DK45.
Omdømme 7
Badge +7
Det er vist en Yousee Homebox. Er den sort eller hvid? Det er vist en af disse: https://kundeservice.yousee.dk/bredbaand/installation-og-opsaetning/yousee-bredbaand-dsl
Det er den hvide boks og en fiberforbindelse. Jeg bor i villa og kan kun se et andet net på samme kanal. Det bør vel næppe give nogen ballade.
Omdømme 7
Badge +7
Hvis, du har fiber er det ingen af dem. De er begge til data på telefonnettet. Jeg kender ikke din router, men det kan være andre gør, når vi nu er klar over den kører med fiber. Nogen gange er man desværre nødt til at stille lidt om i routeren, når noget driller.

På 2,4 GHz er der både data og støj. Frekvensen kan frit benyttes, og det gør at der er meget andet ren data på de 11 klart definerede kanaler. Du kan ikke se støjen med en app som f.eks. Wifi analalyzer. Har du f.eks. en trådløs tyveri alarm kan den drille. I vores ejendom fik vi automatisk aflæsning af varme. Det vil sige alle radiatorer har en lille sender på 2,4 GHz, men de sender ikke som data på kanal 1-11. Jeg var nødt til at skifte kanal den gang.
Jeg prøver at skifte kanal. Det går nok en måneds tid (eller måske 2) inden jeg kan sige om det virker.
Tak for hjælpen og god aften!