Spørgsmål

Fast, statisk og dynamisk ip, info og priser

Badge
Hej

Som overskriften siger, så ville det dælme være rart hvis yousee på deres sider om bredbånd også fortalte om priserne på ekstra ting sådan som fast, statisk og dynamisk ip, for sådan som det er nu så kan jeg ingen steder se info eller priser omkring dette, så hvad muligheder er der og hvad er priserne for det ?

Er der evt. en webside der kan læses på eller hvordan ?

Mvh

16 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7
Så længe du ikke skifter udstyr fra YouSee og holder router tændt er din IP fast. Er router slukket mere end 72 timer kan IP adressen skifte.

Så vidt jeg husker koster en fast IP 50 kr. om måneden, men der ikke nogen garanti for du beholder den samme adresse. En ven oplevede hans faste IP skiftede 3 gange på et år.
Badge
Slangefar skrev:

Så længe du ikke skifter udstyr fra YouSee og holder router tændt er din IP fast. Er router slukket mere end 72 timer kan IP adressen skifte.

Så vidt jeg husker koster en fast IP 50 kr. om måneden, men der ikke nogen garanti for du beholder den samme adresse. En ven oplevede hans faste IP skiftede 3 gange på et år.

Hvorfor betaler man for en fast IP hvis den alligevel skiftes, det er da ret fjollet/dumt.

Grunden til at jeg ønsker fast IP, det er fordi jeg har en server kørende i en serverpark ude i den store verden, og så vil jeg gerne have fast IP så jeg kan sige at kun denne IP kan connecte til serveren på de åbne porte, således at sikkerheden er bedre :)
Omdømme 7
Badge +7
YouSee omfordeler adresser af og til. Ja, det kan ikke betale sig. Man får heller ikke mere end en fast dynamisk adresse. TDC erhvervs kunder er bedre stillet.

Er det ikke bedre at tilgå serveren med f.eks. SSH. At gøre det IP baseret er måske lidt farligt, når selv en fast kan skifte.
Badge
Slangefar skrev:

YouSee omfordeler adresser af og til. Ja, det kan ikke betale sig. Man får heller ikke mere end en fast dynamisk adresse. TDC erhvervs kunder er bedre stillet.

Er det ikke bedre at tilgå serveren med f.eks. SSH. At gøre det IP baseret er måske lidt farligt, når selv en fast kan skifte.

Skal jo også kun bruge 1 :) Ihvertfald i øjeblikket :) Hvad mon det koster som erhverv hos dem, men så skal jeg vel helt skifte abonnement.

Bruger allerede SSH, men det andet vil sikre serveren endnu mere, og ved at lade port 22 stå åben så kan jeg altid komme igennem hvis andet går galt, og så er der kun 1 port som de kan "lege" med hvis de forsøger, for root connection er også slået fra.
Omdømme 7
Badge +7
Du kan jo prøve at spørge TDC erhverv. Ja, det vil kræve et erhvervs abonnement og de er pebrede i pris.

Som sagt er din dynamiske IP meget fast under de 2 omtalte betingelser. Har lige selv skiftet router og har fået ny IP, men ellers har jeg haft den samme IP i mange år.
Badge
Slangefar skrev:

Du kan jo prøve at spørge TDC erhverv. Ja, det vil kræve et erhvervs abonnement og de er pebrede i pris.

Som sagt er din dynamiske IP meget fast under de 2 omtalte betingelser. Har lige selv skiftet router og har fået ny IP, men ellers har jeg haft den samme IP i mange år.

Hmm okay, jeg må prøve at se på det, tak for dine svar ihvertfald :)
Omdømme 5
Badge +4
@Sweet1 En anden ide til at sikre serveren, i stedet for at låse på IP adresse, ville være at undgå de nederst ca. 5000 porte, (heriblandt også 22 for SSH) og i stedet lade f.eks. port 64738 pege på port 22 på server (det har jeg i hvert fald mulighed for på min router). De fleste der scanner porte, scanner kun for de normal brugte under 4000.

-Brian
Ps. Porten jeg foreslår er den gamle adresse for softreset på en commodorre 64... det samme som "sys 64738" på en C64 :)
Badge
BrianHHansen skrev:

@Sweet1 En anden ide til at sikre serveren, i stedet for at låse på IP adresse, ville være at undgå de nederst ca. 5000 porte, (heriblandt også 22 for SSH) og i stedet lade f.eks. port 64738 pege på port 22 på server (det har jeg i hvert fald mulighed for på min router). De fleste der scanner porte, scanner kun for de normal brugte under 4000.

-Brian
Ps. Porten jeg foreslår er den gamle adresse for softreset på en commodorre 64... det samme som "sys 64738" på en C64 :)

Er det ikke lidt besværligt at skulle huske alle de forskellige rerutning af porte ?

Tænker det er nemmere bare at sige det er 1 IP der på connecte :)

Men ihvertfald tak for foreslaget :)
Omdømme 5
Badge +4
Næææ egentlig er det ikke svært at huske... Hvis man f.eks. laver det systematisk.. 60022 til port 22 og 600021 til port 21 osv. eller bare61021 for port 21, og 62022 for port 22 eller hvad man nu kan finde på for at huske det :) Det vigtigste er faktisk at få portene væk fra de nederste 5000 porte ;)

-Brian
Badge
BrianHHansen skrev:

Næææ egentlig er det ikke svært at huske... Hvis man f.eks. laver det systematisk.. 60022 til port 22 og 600021 til port 21 osv. eller bare61021 for port 21, og 62022 for port 22 eller hvad man nu kan finde på for at huske det :) Det vigtigste er faktisk at få portene væk fra de nederste 5000 porte ;)

-Brian

Brian er det Linux du laver dine nats på ? og kender du noget til LXC ?

Problemet er, at må jeg bare natter 1 port 21 ind, så fungerer det fint, men begynder jeg på dette f.eks. :

xxx.xxx.xxx.168:7021 -> xxx.xxx.xxx.1:21
xxx.xxx.xxx.145:9021 -> xxx.xxx.xxx.6:21

Så går det galt, som om der mangler noget, en ekstra datalinie eller noget ?

Ved ikke hvad firewall du bruger, men jeg bruger ufw, og laver de nats i before.rules - Hvad gør du ?

Evt. kan vi finde hinanden på whatsapp, skype eller noget og skrive sammen om det ?

@BrianHHansen
Omdømme 5
Badge +4
@Sweet1 Jeg kører med en Ubiquiti Edgerouter 4 som firewall, og router. Ellers er det en Ubuntu 16.04 server i den "anden ende". Jeg har f.eks. Port 65000 routed til port 80 på en Webserver (Ubuntu 16.04), og det fungerer upåklageligt. Hvis du vil se lidt på en Edgerouters funktion billigt, kan du se på en Linux distro der hedder "VyOS". Den er bygget på Vyatta distroen, som Edgeroter også stammer fra. nærmere info omkring Edgerouter 4 her: https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-4/

-Brian
Badge
Jeg har min server stående i et stort datacenter i Tyskland og har kun adgang via internettet til den, og har i nat lige opgraderet Ubuntu 16.04 til 17..10 og med mate 17..10 desktop.

Kører så med lxc containers og skal natte porte ind fra main server til forskellige containere.

Natning af 1 port 21 går fint, men natter jeg 8021 og 9021 til hver deres container port 21 så går det galt. Som om det hele ikke kommer med.

Forstår ikke hvad der går galt

@BrianHHansen
Omdømme 5
Badge +4
Jeg er ikke sikker på at jeg kan hjælpe dig. Jeg kører ikke med LXC. Jeg har mine servere liggende på en VMware Hypervisor, og alt Firewalling, NAT, og routing foregår i min router. Måske en ide at lave en Virtuel router, Hvis det er muligt? (kender ikke LXC)
En anden note. Er det ikke lidt dumt at opgradere til 17.10, når 18.04 udkommer på Torsdag? (altså den 26 April?) Og 18.04 er en LTS.

-Brian
Badge
Natningen burde være det samme ellers.

Har læst at 18.04 kommer til August, og der er 9 måneder support på 17..10 så den udløber lige inden
Omdømme 5
Badge +4
Se her nederst på siden: https://wiki.ubuntu.com/BionicBeaver/ReleaseSchedule Der står 26 april... Hvis den først kom til august, ville den jo ikke hedde 18.04, men 18.08 ;)

-Brian
Badge
Det ved jeg ikke, læste det bare et sted mens jeg søgte guide til xrdp

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8