Spørgsmål

5G netværket forsvandt, men alm. 2.4G virker

Til YouSee eller anden Router-Haj,

Så undre det mig at jeg ikke længere kan finde mit 5G netværk, som ellers er sat som aktivt i routeren. Efter strømafbrydelse i huset forvandt 5G netværket.

Jeg har forsøgt at genstarte computerne, fjernet alverdens data for at den ikke skulle logge automatisk på netværket, som jo ikke findes - sidst men ikke mindst også forsøgt at ændre passwordet for at skulle kunne finde netværket.

Hvad gør jeg? Hvis en YouSee medarbejder, kan vedkommende så ikke fjernbetjene routeren til at det virker?

Jeg ser frem til at det kommer til at virke.

8 Kommentarer

Jeg glemte at skrive at min Wifi-extender skriver at der IKKE er signal ved signalstyrke. Ergo sender routeren ikke noget 5G signal ud. Hvordan fikses dette?
Omdømme 7
Badge +7
Hvad er det for en router du har? Jeg har aktivt slået 2,4 GHz fra i vores router. Det kan være det samme er sket i din router for 5 GHz.
Det er en Sagemcom Cablebox ED50 tror jeg.
Det er den sidste nye fra YouSee.

Under menuen Wireless står den til (sat flueben ved) under WIFI-5G - Wireless Access Point
Enable Wi-Fi Network og Enable SSID Broadcasting.

Så det skulle VIRKE
Omdømme 7
Badge +7
Jeg kender ikke den router. Der kommer af og til en opdatering, som ikke helt er problemfri. Med en strømafbrydelse kan du have fået en opdatering af router. Prøv at slå 5 GHz fra og slå det til igen.

Der er ikke så mange brugere du kan se på 5 GHz, da frekvensen ikke rækker så langt. Men folk har det med at klumpe sammen på de lave kanaler. Det er for dumt, da der er masser af kanaler på 5 GHz i forhold til 2,4 GHz.

Har du en Android telefon eller tablet kan du hente den gratis app "Wifi analyzer" fra Farproc. Så kan du hvad der sker på 5 GHz (og 2,4 GHz).
Det virker nu igen... Ved ændring af passwordet.

Jeg ved godt at man skal passe på med anklageler. Men jeg har længe haft mistanke om, at min nabo ofte bryder ind på mit netværk. For før havde jeg kun 20-30/40%, så købte jeg en extender, som gav mellem 70 og 80%..... Nu hvor jeg lige har 100% efter ændring af passwordet.

Men han fortalte mig at han havde værktøjerne til at kunne gøre det igennem noget Linux.
Er det noget man kan beskytte sig i mod? Eller at YouSee kan se om koden hackes?
Omdømme 7
Badge +7
Han vil bruge en teknik som hedder "brute force" (dvs. software forsøger sig frem med a, aa, aaa, aaaa osv.) Om han gør det fra Linux, Windows, MacOS, Android, IOS osv. er uden betydning. Vælg en god lang kode på din wifi, og skift den af og til. Og lad dig ikke skræmme :D
Du kunne også vælge at skjule din ssid og så derefter ændre navnet på din ssid. Det gør det svært for andre at komme på dit netværk.
nydiand

Jeg har lige skjult ssid fra routeren og kun min ekstender har sine 2 SSIDer, som ligger lagt fra navnet på min oprindelige SSID.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)