Svar

Udfald i lyden på TV3


Omdømme 1
Hej
Er der andre der oplever udfald i lyden (meget kort udfald på måske 1/2sek)?
Det kommer 2sek før reklameblok start og slut.
Man hører det og ved så at nu kommet der reklamer om 2sek.
Det har været der ret længe men jeg husker ikke hvornår det startede.
Jeg har før oplevet udfald i både lyd og billed (dengang kun på dr3) og YouSee brugte ca 1år på at fejlsøge på det, inden de fandt ud af at det skyldes en fejl på deres udstyr.
Så jeg har ikke tænkt mig at fejlmelde dette nye problem :o(
Er blot interesseret i om andre oplever det samme.
Mit tv er koblet direkte på antenne stik i vægen
icon

Bedste svar af Persen M 28 December 2018, 12:25

Se original

36 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9
Hej ForumBruger2032

Jeg kan se, at du mangler respons her, så jeg prøver lige at kickstarte tråden (hvis du stadig oplever problemer?)

Uddyb gerne dit tekniske setup derhjemme. F.eks. kører du via en tv-boks eller direkte til dit tv, om det sker på flere tv og om du f.eks. har et eksternt lydanlæg tilsluttet.
Der kan måske også være tale om forstyrrelser på signalet - så er antennekabel af nyere eller ældre dato mv.
Omdømme 1
Jeg har kun 1 tv, som får signal direkte fra antennestik i væggen. Ingen boks koblet til tv.
Antennekablet er et godt og godkendt kabel. (Jeg har også prøvet med nyt kabel, men det gør ingen forskel)
Ingen anlæg koblet til.
Jeg er selv Elektroniktekniker. Og jeg er ret sikker på at der ikke er nogen fejl på mit setup. Men jeg har desværre ikke adgang til måleudstyr.
Omdømme 7
Badge +2
Det har faktisk været signal fejl på TV3 meget længe, hvor i starten var der slemme pixel fejl når det blev gået til og fra deres reklamer.
Min teori er at fejlen ligger hos Viasat, for Viasat Film Premiere er ramt af nøjagtig den samme fejl og det lige så længe som TV3 har haft problemer.
Min teori at Viasat er synderen er baseret på at TV3 og Viasat Film Premiere ikke anvender den samme frekvens hos YouSee.

Eks. har jeg helt og holdent skrottet brugen af Viasat Film Premiere pga. de signal fejl og venter så i stedet med premiere filmene når de dukker på enten Action eller Hits kanalen, for de 2 kanaler er der ikke umiddelbart bøvl med ser det ud til.
Noget andet der også hælder over i at den er gal med Viasat, er alle de her folk med Panasonic BD/HDD optagere der har problemer med at optage på TV3+
Omdømme 1
Hej Persen M,
Jeg tror du har ret i din teori. Tak for dit indlæg
Omdømme 7
Badge +2
Ja, så det er YouSee der skal have fat i Viasat og så skal de fra deres side af få gået det hele igennem af hvad de leverer af signaler til YouSee, for der er et eller andet rivende galt med teknikken.
Omdømme 1
Ja og det kommer nok aldrig til at ske.
Men jeg er desværre tvunget til at have YouSee, her hvor jeg bor. Ellers havde jeg også skiftet udbyder for lang tid siden.
Her i Julen har jeg været ved noget familie der har Stofa. og der sker det også. så Yousee er uden skyld her vil jeg mene 🙂
Omdømme 1
Hej Niels-Kristian
Du kan have ret.
Jeg mener dog stadigvæk at det er YouSee som så må gå til deres leverandør, og bede dem udbedre fejlen.

Men rart at vide at det også fejler på Stofa.
Så må fejlen jo ligge ved leverandøren. ?
Jeg ser normalt aldrig tv3, men nu har jeg holdt øje med reklamerne et par gange - uden at høre noget unormalt. Sker der hver gang? For så må det være udstyrsrelateret (ligesom det med at optage på 3+).
Omdømme 1
Ja det sker ved hvert eneste reklameblok.
Men det er et meget kort udfald. Måske 1/2 sek.
Så hvis der er en naturlig pause i lyden, når “udfaldet” kommer - så opdager man det ikke.
Der er ikke noget at se på billedet.
Jeg har læst det som 2-3 sekunder 🙂 Jeg har lige lyttet igen... Og jo, det virker, som om lyden bliver klipppet et par samples for tidligt. tv3 har to lydspor, og på syn-sporet forekommer det ikke umiddelbart.
Omdømme 1
Jeg kan skifte mellem “stereo” og “Dolby digital” spor.
Og det ser ud til at det er ok på “stereo” sporet. ?
Men nu bliver det lidt mystisk!
For når jeg sætter tv’et tilbage til Dolby digital” sporet - så er fejlen væk.
Det forstår jeg sku ikke.
Men FET er da lækkert ?
Omdømme 1
Nej det fejler endnu.
Jeg kan åbenbart ikke tvinge tv i “stereo” lydsporet.
Når reklameblokken kommer, skifter tv’et automstisk lydspor.
Så jeg må jo bare leve med det...
Omdømme 7
Badge +2
Det ville heller ikke være en løsning der var gangbar for dem der har Viasat Film pakken, hvor Premiere kanalen også har problemer, for her får man kun 1 lydspor som er den fejlbehæftede Dolby Digital.
Så det er YouSee og Viasat der skal på banen for at se hvad det er som går galt med alle kanaler som Viasat leverer til YouSee.
Så kan Viasat med dem samme få set på Stofa også, da det ser ud til at være en generel fejl på alt hvad de leverer til kabel TV udbyderne.
Omdømme 1
Enig ?
Omdømme 2
Badge
Det er formentligt blot fordi der skiftes Lyd kilde.

Skift fra D.D 5.1 til D.D 2.0 reciever giver lige et klik imellem lydskrift
Omdømme 7
Badge +2
Det er formentligt blot fordi der skiftes Lyd kilde.

Skift fra D.D 5.1 til D.D 2.0 reciever giver lige et klik imellem lydskrift


Nej, det er faktisk et totalt udfald af lyden, jeg har undersøgt det i et program der hedder VideoReDo TVSuite 5, som er et program direkte rettet mod at arbejde med TV optagelser.
Kigger jeg lydsporet efter er der rent faktisk ikke et lydspor tilgængelig overhovedet i næsten 2 sekunder på TV3 når der skiftes fra og til deres reklamer.
Ligeså ser det ud med Viasat Film Premiere når de skifter fra deres trailere/dokus til filmene og fra filmene til deres trailers/dokus igen.

Skift mellem 2.0 og 5.1 har ikke noget med det at gøre, når det drejer sig om at der rent faktisk ikke er noget lydspor tilgængelig overhovedet, det kan kun forsages af en teknisk fejl når der er tale om DVB transmittering.
Det er ikke en DVD eller Blu-ray vi taler om, hvor der direkte skiftes fra afspilning af en video fil til en anden på skiven, hvor det er helt naturligt at der derfor er udfald i lyden.

Desuden er der også noget galt hvis du direkte hører et klik i lyden ved skift mellem 2.0 til 5.1 eller højere antal lydkanaler, for det sker under normale omstændigheder lydløst, hvor man kun lægger mærke til at der skiftes hvis man direkte kigger på receiverens display når lyd skiftet foregår.
Omdømme 2
Badge
Det er forstærkeren der laver en klik lyd (relæ lyd) det er vel normalt at når der skiftes lydspor at sporet er væk et øjeblik det er vel det samme som at trykke næste sang på yousee musik. Har prøvet når der ikke skiftes lydspor er der ingen pauser.. derfor antager jeg det er spor skiftet i opfatter som udfald

Afhængig af hvilket udstyr man kar kan man formode dette har virkning på dekodningstiden fx der fx er delay og andet der tages højde for i tv
Nej, det er faktisk et totalt udfald af lyden, jeg har undersøgt det i et program der hedder VideoReDo TVSuite 5, som er et program direkte rettet mod at arbejde med TV optagelser.
Kigger jeg lydsporet efter er der rent faktisk ikke et lydspor tilgængelig overhovedet i næsten 2 sekunder på TV3 når der skiftes fra og til deres reklamer.

Det kan jeg ikke genskabe. Jeg optager med hdhomerun og afspiller med vlc. Der er slet ikke sådanne udfald hos mig.
Omdømme 7
Badge +2
Men fakta taler for sig selv i programmet VideoReDo TVSuite 5, at lyd sporet rent faktisk forsvinder helt.
Jeg optager med en Vu+ Uno 4K, som er en Linux OS boks med Enigma 2 og den optager som Transport Stream, hvilket egentlig er en slags kloning af hele signalet (billede, lyd & undertekster) der modtages, hvor der ikke foretages nogen ændringer i det signal man modtager.
Har du prøvet at afspille med vlc? Lige nu sammenligner vi jo en pære og en banan.
Omdømme 7
Badge +2
Nej og det agter jeg heller ikke at anvende VLC til afspilning, når jeg har en Vu+ boks der har afspilningsfunktion og desuden en multi media player til afspilning af de film jeg har ønsket at gemme for eftertiden og derfor behandlet med VideoReDo.

Jeg stiller kun nøjagtig det samme krav som samtlige andre kunder og det er levering af ordentlige TV signaler, hvilket der ikke leveres med Viasat's signaler overhovedet.
Det var blot for at kunne lave en mere reel sammenligning. Uregelmæssigheden i signalet gør måske at videoredo fejler hvor vlc ikke gør.

Jeg prøvede videoredo, men der skal man først bestille en trial key, så det droppede jeg igen.

Hvis vlc også fejler hos dig, så er mit næste forslag nemlig at sætte din boks til at optage en hel frekvens, i stedet for et enkelt program.
Omdømme 7
Badge +2
Jeg tror vist ikke at du er klar over hvad VideoReDo TVSuite er, det er IKKE en media player, det er et video redigeringsprogram der direkte er målrettet mod at arbejde med DVB optagelser og er en rigtig lille sladrehank om samtlige fejl der kan forefindes i et DVB stream.
Det er et højteknologisk video redigeringsprogram og ikke en freeware media player.

Desuden er din løsning heller ikke brugbar overhovedet, da det du i realiteten sidder og siger, er at så må næsten 1 million kunder hos YouSee og så, hvad, over en kvart million Stofa kunder så bare optage alt hvad der sendes på Viasat's kanaler og senere afspille det med VLC på deres computere.
YouSee er jo ikke den eneste der får leveret fejlbehæftede signaler fra Viasat, det gør Stofa kunderne også har det vist sig.

Kan du ikke en gang selv se at din VLC løsning bare ikke er holdbar overhovedet?
For det løser slet ikke problemerne med, at Viasat leverer fejlbehæftede signaler til kabel tv udbyderne og at det er et problem der skal løses fra Viasat's side af, da det er deres hardware og hen holdvis software der har en eller anden teknisk fejl der skal rettes.
Du misforstår. Jeg prøver at skyde mig ind på, hvor problemet ligger. Jeg siger ikke, at vlc er en løsning på problemet. Videoredo er ikke en afspiller, nej, men den fortolker data ligesom vlc. Fortolker den data forkert, så laver den fejl.

Din boks fortolker også data - den filtrerer data fra. Derfor forslaget med at optage hele frekvensen, hvor tv3 ligger.

Min pointe: Min optager+afspiller har ikke udfald i lyden, det har derimod din opsætning. Så medmindre der er forskel i signalet, så fortolker din opsætning signalet anderledes end min.

Besvar