Svar

YS-5000 box - ingen lyd fra S/Pdif


Badge

Jeg vil køre lyden fra min tv boks til en aktiv højttaler med S/Pdif input.  Det fungerede fint med min gamle Yousee boks, men med min helt nye HUMAX YS-5000 jeg lige har tilsluttet er der ikke lyd.

Nogen der ved hvilket lydformat YS-5000 sender ud på S/Pdif?  

icon

Bedste svar af ME3500 19 December 2023, 20:26

Se original

35 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Hej @HAL9000 

Jeg kender ikke til lydformatet, men jeg ved, at den optiske lydudgang er aktiv, så det burde virke. 

Hvad bruger du af eksternt lydudstyr?

Badge

Hej Kasper

Jeg bruger en aktiv højttaler der fungerede fint med den gamle YouSee (Cisco) tv boks jeg lige har taget fra.  Jeg prøvede 2 nye tv bokse og ingen af dem virker.  Min teori er en software fejl så den uanset at man sætter den til stereo ud, alligevel sender signalet pakket i en surround container.  alternativt sender den en sample rate som højttaleren ikke kan klare.  Den kan klare op til 176ks/s….tvivler dog på boksen sender 196ks/s.  Kan man et eller andet sted få at vide hvad den sender ud på SPDIF?

Omdømme 7
Badge +9

Hej @HAL9000 

Jeg må lige prøve at forhøre mig for det har jeg ikke et svar på, så jeg vender tilbage her i tråden så hurtigt jeg kan😊

Omdømme 7
Badge +9

Hej @HAL9000 

Jeg beklager, at jeg først får dig svaret nu😔

Jeg ved ikke om du har fundet ud af det, men meldingen er, at det kan være, at der kommer Dolby signal ud af SPDiF porten. Det er set med D/A convertere, at de kun tager sterie, men ikke Dolby eller andet flerekanalsformat. Det kommer også an på kildematerialet. 

Jeg ved ikke om det kan bruges, men det var meldingen. 

Omdømme 7
Badge +9

Det er korrekt at hvis der bruges en DAC på udgangen, så kan den ikke konvertere Multikanal lyd, kun Stereo, uden DAC til en Digital Reciver, så kan der sendes DD 5.1 og DTS, men ikke HD lydformater, det er kun via HDMI. Der er ingen TV kanaler der sender DTS eller HD formater, det er kun enkelte Streaming tjenester der bruger det. (Dolby Atmos).

Badge

Det virker heller ikke når boxen sættes til at outputte stereo….så svaret hjælper ikke rigtigt...problem stadig uløst...

Omdømme 7
Badge +9

Der kan så gøres noget andet, tilslut dine aktive højttalere til TVet.

Badge

Ja det har jeg også gjort indtil videre.  Det løser bare ikke problemet med at YouSee boksen ikke fungerer.  Min gamle tv boks fungerede fint med signal direkte til højttaleren.  Kan jo se at rigtig mange har problemet…

 

Omdømme 7
Badge +9

@Kasper 

Der er noget som tyder på at det er nødvendigt at se på hvorfor der er problemer med med lyden på Toslink. Jeg har den jo ikke selv, så jeg kan prøve på noget fejlfinding. Der er flere brugere der har har skrevet om problemet.

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Radiomanden og @HAL9000 

Vi kigger nærmere på det og vores tekniske afdeling er orienteret om tråden her. Men vi har ikke en løsning nu og her, eller et konkret svar på det. Der kan måske køres Toslink direkte i tv, som alternativ/workaround.

 

Hej @Radiomanden 

Samme problem her: Efter udskiftning af boks fra Cisco til nye HUMAX YS-5000 står s/pdif udgangen på Humax’n bare og larmer med konstant maskingeværlyd. 

Jeg skal så til at tilkoble anslæg til tv skærmens hovedtelfonudgang og det lyder sgu noget tamt og ser rodet ud på væggen. Jeg hører meget god musik over boksen.

Er du kommet nærmere en løsning? På forhånd tak :-) 

Omdømme 7
Badge +9

Der er ikke kommet noget nyt fra You See angående det problem, så ville det være oplyst her på forummet, så der kan kun ventes på at der findes en løsning.

Ok, tak for svar. Ville lige sikre mig :-)

Badge

Jeg har samme boks, kan se det er et problem der har været siden den kom for mange måneder siden, snakkede med en fra YOUSE igår og han viste dårligt hvad jeg snakkede om, nå, kan man dele signal fra HDMI der er jo både lyd og grafik på det signal 

Samme problem her. Når jeg sætter den optiske lydudgang til min Onkyo receiver får jeg kun maskingeværlyd!

Den gør det, selvom boksen er standby.

Tydeligvis et mismatch.

What to do ??

Mads

Omdømme 7
Badge +9

You See er som der er skrevet i tråden klar over problemet, der kan indtil der kommer en løsning tages lyden fra TVet, de fleste har en Toslink udgang, bemærk der er ikke nødvendigvis Multikanallyd, kun Stereo.

Desværre Ikke muligt her, da jeg bruger en computerskærm.

Hvor lang tid kan det tage ? - YouSee har vidst det i over 5 måneder!!

Omdømme 7
Badge +9

Der vil da uden tvivl komme en opdatering på det. Indtil da må der bruges alternativer.

Et alternativ kunne være om muligt, at få din 5000 boks byttet til Streameren og bruge den i stedet for. Det kan bl.a @Louise svare på.

 

 

Et alternativ kunne være om muligt, at få din 5000 boks byttet til Streameren og bruge den i stedet for. Det kan bl.a @Louise svare på.

 

Hvad er streameren ? ?

Omdømme 7
Badge +9

Se billedet, og læs om den her på forummet.

Omdømme 6
Badge +8

Hej @ME3500 

Om du kan bytte din boks ud, afhænger lidt af hvilket abonnement du helt konkret har. Hvis du finder streameren interessant, kan vi undersøge det nærmere. 

Du kan kan læse om streameren på Forum her: YouSee Streamer

Hej @Louise,
Tak :-)

Har den optisk lyd ud ?
Jeg vil gerne have lyden ud i mit store stereoanlæg.
Misforstår jeg noget ? 

 

Hej @ME3500 

Om du kan bytte din boks ud, afhænger lidt af hvilket abonnement du helt konkret har. Hvis du finder streameren interessant, kan vi undersøge det nærmere. 

Du kan kan læse om streameren på Forum her: YouSee Streamer

 

 

Omdømme 7
Badge +9

Du kobler din højtaler til TVet, så kan høres alle Streamers og lign. også…

Omdømme 6
Badge +8

Hej @ME3500 

Du skal gøre som Jorn-Hansen beskriver - altså anlægget skal blot være koblet til TV’et. 

Omdømme 7
Badge +9

Ja, hvis det kun er Stereo og ikke Surround, så har det ingen betydning at lyden går via TVet først, det er noget andet hvis det er Surround, da der så ikke nødvendigvis er Multikanal lyd der kommer ud.

Besvar