Svar

YS-4000 TV boks - problemer med dvaletilstand

Badge

Efter seneste softwareopdatering af vores YS-4000 TV boks er det ikke længere muligt at aktivere “Lavt” dvaletilstand. Menupunktet er der, men man kan ikke aktivere det.

Derfor kører vores YS-4000 i “Højt” dvaletilstand. Med en tidligere version af softwaren har jeg målt “Højt” dvaletilstand til 10-11 watt, mens YS-4000 boksen i “Lavt” dvalestand bruger <0,5 watt (som er det man normalt vil forvente af nyere moderne elektronik, f.eks. bruger vores Samsung TV og Apple TV <0,5 watt i dvaletilstand).

Derfor vil vi meget gerne have “Lavt” dvaletilstand til at virke igen, hvornår bliver det fixet?

YS-4000 software version: 4.53.10

icon

Bedste svar af Louise 6 February 2024, 10:59

Se original

14 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +8

Hej @Anders Funch 

Det er bestemt en fejl at det ikke er muligt at sætte boksen i lav dvaletilstand. 

Det er noget vi arbejder på at få løst, og det vil være med i en kommende opdatering - præcis hvilken kan jeg dog ikke sige lige pt. 

Jeg beklager ulejligheden. 

Så længe man ikke kan sætte boks YS-4000 til lavt strømforbrug i dvaletilstand kan man for at spare strømforbrug og spare på elregningen slukke helt for boksen når den ikke bruges. Enten med knappen på bagsiden eller på vægkontakten. Man kan så ikke tænde for boksen igen med fjernbetjeningen men må bruge knappen på bagsiden eller vægkontakten.

Det vides ikke om fejlen er lavet med vilje fra YouSees side for at muliggøre vedligeholdelsesopdateringer, analyser m.m. Dette vil så ikke virke hvis boksen er helt slukket. Har bemærket at selv om boksen er i dvale (med højt strømforbrug) tændes den grønne lampe (den til venstre) om natten, og den røde lampe forbliver rød. Lamperne normaliseres ved at tænde for boksen og derefter sætte den i dvale igen.

Omdømme 7
Badge +9

Det har ingen betydning for “optagelser” at den er slukket, dem der er lagt ind vil blive udført, da de jo ikke er fysisk på den.

Har intet nævnt om optagelser i skyen, som naturligvis ikke afhænger af TV-boksen, der gerne må være slukket eller slet ikke tilsluttet. Men der foregår tilsyneladende anden kommunikation mellem boksen og sandsynligvis YouSee, som naturligvis afbrydes hvis boksen slukkes helt. Det er dels konstateret som beskrevet i en anden tråd, dels fordi der foregår et eller andet med boksen om natten selv om den er i dvale. Det benyttede bredbånd er ikke fra YouSee, boksens antenne tilslutning er til YouSees coax TV-net.

Omdømme 7
Badge +9

Der kan da kommunikeres til YS via Bredbånd selv om det ikke er en YS forbindelse, for eller ville man jo ikke kunne bruge den, da alt udover Flow TV er via IP.

Som jeg skrev er boksens antennetilslutning tilsluttet YouSees coax TV-net. Den kommunikation via bredbånd, der tænkes på, er IKKE TV via IP, men det, der nævnes i opslag fra en anden tråd:

Badge

Så længe man ikke kan sætte boks YS-4000 til lavt strømforbrug i dvaletilstand kan man for at spare strømforbrug og spare på elregningen slukke helt for boksen når den ikke bruges. Enten med knappen på bagsiden eller på vægkontakten. Man kan så ikke tænde for boksen igen med fjernbetjeningen men må bruge knappen på bagsiden eller vægkontakten.

Det vides ikke om fejlen er lavet med vilje fra YouSees side for at muliggøre vedligeholdelsesopdateringer, analyser m.m. Dette vil så ikke virke hvis boksen er helt slukket. Har bemærket at selv om boksen er i dvale (med højt strømforbrug) tændes den grønne lampe (den til venstre) om natten, og den røde lampe forbliver rød. Lamperne normaliseres ved at tænde for boksen og derefter sætte den i dvale igen.

Ovenstående betragter jeg i kategorien “IKKE SVAR”.
Det tager op til flere minutter at starte YS-4000 hvis den er uden strøm.
Derudover slukker den omtalte “kontakt” for både YouSee TV-boks, Samsung TV og Apple TV.
Jeg ønsker brugervenlig løsning, hvor jeg kan starte YouSee TV-boks + Samsung TV hhv. Apple TV + Samsung TV fra den samme og eneste fjernbetjening på nogle få sekunder fra standby tilstand.

Omdømme 7
Badge +9

Som Erik skriver lyser den grønne net lampe tit om morgenen, gør den det tager det kun få sekunder at starte op, men der er ikke andre løsninger end slukke boksen bagpå...

Badge

Har nøjagtigt det samme problem om ikke, at kan slå lav dvaletilstand til efter seneste ellers udmærkede opdatering 
youSee kom nu igang med en opdatering!!

Til gengæld virker YouTube nu👏 efter ikke at have virket i årevis efter en masse visse vasse snak fra youSee 

Omdømme 1
Badge

Ser det samme problem. Man kan trykke ok på lavt strømforbrug, men det vælges ikke 😞 

Omdømme 6
Badge +8

Hej @AllYousee 

Som nævnt her i tråden, så er der desværre tale om en generel. 

Som det ser ud lige nu, så forventer vi at have en rettelse klar til netop denne fejl, i løbet af april måned. 

Badge

Hej @AllYousee 

Som nævnt her i tråden, så er der desværre tale om en generel. 

Som det ser ud lige nu, så forventer vi at have en rettelse klar til netop denne fejl, i løbet af april måned. 

Det er nu cirka tre måneder siden jeg oprettede opslag om at man ikke kan aktivere “Lavt strømforbrug” i dvaletilstand på YouSee YS-4000 TV-boks efter firmware opgradering. Flere andre har rapporteret det samme i andre opslag her i forumet.

I mellemtiden er vores YouSee YS-4000 opgraderet til version 4.56.2 (tror jeg det er), og vi er et pænt stykke forbi april. Men man kan stadig ikke aktivere “Lavt strømforbrug” i dvaletilstand på YouSee YS-4000.

Det er ikke godt nok YouSee!

Samtidigt har jeg i mellemtiden købt ny Internet router. Som den eneste af vores cirka 14 WiFi enheder kunne YouSee YS-4000 ikke connecte til routerens interne WiFi. Jeg havde et længere fejlfindingsforløb med Dansk Kabel TV om dette, og til sidst måtte vi sammen konkludere at det bare ikke virkede (routeren forbinder sig til vores 5GHz WiFi, men trækker ikke nogen IP adresse). Senere hen fandt jeg ved en tilfældighed ud at at YS-4000 kunne tilsluttet sig vores 5GHz gæste WiFi på den samme Internet router uden problemer. Meget mærkværdigt, som sagt har vi ingen problemer med alle vores øvrige WiFi enheder. Det hænger måske sammen med at vores nye Internet router er en nyere 2023 model, mens YouSee YS-4000 efterhånden er ved at være en bedaget model fra 2018 eller tidligere.

Jeg er derfor meget tæt på at returnere / opsige vores YS-4000, som vi betaler månedligt abonnement for gennem vores antenneforening.

Kan man få den nyere Humax YS-5000 i stedet?

Omdømme 7
Badge +9

Nej det kan du ikke, den kan kun bruges på Fiber. Den er er ren IP boks, ikke som 4000 en Hybrid. (Coax/IP). En 5000 vil heller ikke bare sådan kunne bruges på egen Router.

Omdømme 6
Badge +8

Hej @Anders Funch 

Jeg kan godt forstå du undrer dig. 

Muligheden for, at sætte boksen til lavt strømforbrug er faktisk med i den seneste opdatering, men det er ikke aktiveret endnu - så med andre ord, kan man sige at der er gjort klar til nu, og vi kan aktivere det uden at skulle vente på en ny opdatering. 

Der er nogle udfordringer med funktionen, og det er derfor den ikke er aktiveret endnu. Dem arbejder vi på, at få rettet og lige så snart der er styr på det, vil det igen blive muligt. Jeg beklager naturligvis at det har trukket yderligere. 

Som Radiomanden skriver, så kan I rigtigt nok ikke skifte til Humax5000. Har I været i kontakt med vores Support omkring problemet på boksen, eller kun Dansk Kabel-tv? 

Besvar