Spørgsmål

yousee tv-boks med fiber fra anden udbyder


Badge

Min svigermor er flyttet til en ejendom, hvor der er der 300/300 fiber fra Parknet og yousee tv (bland selv).

Det er trods gode kræfter fra Yousee og Parknet endnu ikke lykkedes at få TV-boksen til at fungerer.

Fiberbox har 5ghz og er kablet til netudtag i lejligheden.

Mobil,  laptop, chromecast HD(yousee app) virker fint på en trådløs forbindelse.

Laptop virker fint på en kablet forbindelse.

TV-boks (YS-4000) spørger ved opstart efter trådløs eller kablet forbindelse. Begge dele er forsøgt, men ender efter længere tid i status:
Ingen forbindelse til YouSee

Det var ikke ikke muligt at få forbindelse til YouSee. TV-boksen kræver forbindelse til internettet. Afprøv evt forbindelsen til internettet med en computer. Det er nødvendigt at genstarte tv-boksen. Vent venligst 10 minutter før du genstarter tv-boksen.

 

TV-boks har været skiftet.

Yousee henviser til at Parknet skal reservere mac-adresse - Parknet besvarer dette med, at de ikke har begrænsninger.

 

Jeg har prøvet 3 forskellige router mellem vægudtag og tv-boks med samme resultat.

Jeg har ikke prøvet at sætte antennestik i et tv med digital tuner for at se om det virker.

Er der nogen der har erfaringer med et lignende setup, som kan indsparke ideer til hvordan jeg kan komme videre.


53 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Til Fiber er det 5000 boksen der skal bruges. Er Routeren fra You See, da det er den der leverer IP TV signalet til TV boksen.

 

Parknet har ret. Det er ringe support fra Yousees side af.

Ifølge tidligere svar fra Yousee her på forummet bør boksen kunne startes op uden gyldigt signal i antennekablet. Jeg har aldrig selv haft boksen, så jeg har ikke selv kunnet afprøve, hvad boksen tillader eller ikke tillader.

 

Badge

Tak Radiomand, jeg kan desværre se at det er jeg som er uklar i min beskrivelse,

Tv-signalet kommer i coax forbindelse. Internettet er er fiber fra Parknet.

Hun har ikke en router fra yousee. Du nævner at den ville være opsat med IP-adresse til boksen? Kan der ikke anvendes andre end YouSees routere? Ved du det :-)

Lejligheden har et fibermodem, som har 5ghz wifi signal, og så er det kablet ud til væg stik.

 

Omdømme 7
Badge +9

På Fiber er det som skrevet 5000 boksen der skal bruges, og den virker kun på en YS forbindelse og med en Router fra YS.

Har man Coax fra YS, men bredbånd fra anden udbyder, så kan 4000 boksen bruges, den får TV signalet fra Coax, og alt anden funktion fra Bredbånd forbindelsen, enten på Wi-Fi eller en kablet forbindelse fra Routeren.

Omdømme 5
Badge +8

Hej @Bbooggtt 

Som Radiomanden skriver, så skal det virke med Humax4000-boksen. Det er desværre et problem vi har set med Parknet før, og løsningen har tidligere rigtigt nok været - som du selv er inde på - at Parknet reserverer TV-boksens mac-adresse. Det undrer mig derfor at du er blevet afvist da du kontaktede dem. 

Desværre er der ikke så meget vi kan gøre, da problemet som udgangspunkt kun opstår med Parknet - det lader derfor til, at det er noget i deres router der alligevel begrænser - også selvom de siger at det ikke er tilfældet. 

Nu ved jeg ikke om du har været i kontakt med dem flere gange - men kunne du have mod på at prøve at kontakte dem igen? 

Det er desværre et problem vi har set med Parknet før, og løsningen har tidligere rigtigt nok været - som du selv er inde på - at Parknet reserverer TV-boksens mac-adresse. Det undrer mig derfor at du er blevet afvist da du kontaktede dem.

Yousee må skylde os en teknisk forklaring. Reservere boksens mac-adresse… Hvor? Til hvilket formål?

Boksen er koblet på en router i hjemmet. Dvs. Parknet kan slet ikke se boksens mac-adresse. Jeg kan ikke lige på stående fod få øje på meningen i jeres forslag.

Hvis hjemmets netkabler sidder forkert, således boksen faktisk er koblet på uden om routeren, så giver det teknisk mening. Løsningen her bør dog være, at man får koblet boksen korrekt på - ikke at man skal til at få sin udbyder til at tildele en ekstra ip (forkert løsning).

Omdømme 7
Badge +9

Det er desværre et problem vi har set med Parknet før, og løsningen har tidligere rigtigt nok været - som du selv er inde på - at Parknet reserverer TV-boksens mac-adresse. Det undrer mig derfor at du er blevet afvist da du kontaktede dem.

Yousee må skylde os en teknisk forklaring. Reservere boksens mac-adresse… Hvor? Til hvilket formål?

Boksen er koblet på en router i hjemmet. Dvs. Parknet kan slet ikke se boksens mac-adresse. Jeg kan ikke lige på stående fod få øje på meningen i jeres forslag.

Hej @Logan 

Mac-adresse registrering, IP-reservation, der skal opsættes i Parknet routeren eller noget software i routeren der skal slås fra, er det måske nærmere. Eller måske bare router konfigurationen, som vores tv-boks ikke er glad for. Vi har nemlig set det før og vi kan ikke løse det i vores ende hos YouSee. Der står mange tv-bokse derude rundt omkring og vi ser generelt ikke problemer. Parknet kan bedst supportere på eget udstyr. 

Kan problemet være at Parknet bruger nogle DNS-servere, som ikke dirigerer opkald fra TV-boksen til det rigtige sted hos YouSee?

Så vidt jeg kan se kan man ikke manuelt indstille IP og DNS-oplysninger direkte i YouSees TV-boks, så det må gøres i Parknets router.

YouSee anvender disse DNS-servere (som jeg bruger på diverse enheder, der ikke får IP automatisk via DHCP):

Foretrukken DNS-server: 193.162.153.164

Alternativ DNS-server: 194.239.134.83

En ændring i Parknets router kan have uønskede konsekvenser, eller kan måske ikke lade sig gøre, og ændrer man er det vigtigt at notere hvad der stod før ændring, så man kan annullere ændringen.

 

Hej @Logan 

Mac-adresse registrering, IP-reservation, der skal opsættes i Parknet routeren eller noget software i routeren der skal slås fra, er det måske nærmere. Eller måske bare router konfigurationen, som vores tv-boks ikke er glad for. Vi har nemlig set det før og vi kan ikke løse det i vores ende hos YouSee. Der står mange tv-bokse derude rundt omkring og vi ser generelt ikke problemer. Parknet kan bedst supportere på eget udstyr. 

Jeg efterlyser en teknisk begrundelse. Det er det der ikke. Hvilken slags forbindelse opretter Humax 4000 til jeres server(e)?

Scenariet med, at I har haft nogle kunder, som ved et uheld har fået koblet boksen på uden om deres egen router, lyder mere plausibel.

Badge

Kære alle,

Tusinde tak for alle indspark - det er virkelig værdsat. Jeg er samtidig i kontakt med Parknet, som også prøver at forstå, hvad der skal til.

Jeg er ikke på hjemmebane i router opsætning - langt fra :-) faktisk er det heller ikke noget jeg en større interesse i, at få, men jeg kan konstatere at det tilsyneladende er en nødvendighed. Det hele drevet af, at jeg står med en ældre kvinde, som bogstavelig talt er ret ulykkelig over ikke at kunne bruge sin tv-boks, og bare ikke kan blive gode venner med den Chromecast HD jeg har sat ind.

Jeg er isoleret set forundret over at det ikke bare er plug’n’play. Samtidig kan jeg konstatere at alt andet jeg har koblet ind virker, kablet eller trådløst. YouSee tv-boks er dog ikke helt så medspillende - derfor spørger jeg YouSee, da det er jeres produkt. Jeg forstår ikke helt at det hele lægges over til Parknet - såfremt YouSees tv-boks har behov for specielle ip-adresser (det er her jeg falder af), så kunne jeg have ønsket at YouSee som den gode kundeoplevelse havde lagt en vejledning med ift hvilke porte skal opsættes i router, mac-adresse etc. Det må vel være tv-boksen, som har specielle krav ift dette siden alle andre devices virker?

Jeg har ligeledes været i kontakt med 3. Part, da jeg er ved at nå til erkendelsen, at jeg ikke kommer til at lykkedes med at koble internet og tv-boks sammen. Jeg kan dog konstatere at dette hurtigt bliver bekosteligt.

Jeg vil prøve at bære de IP-adresser videre, som MS-ERIK indsparker, til Parknet. YouSee kan I være behjælpelig med at bekræfte at disse kan gøre en forskel. Hvad er det I opsætter centralt/i den router/internetforbindelse  som i ville give sammen med en tv-boks?

Omdømme 7
Badge +9

Som @Louise skrev og som @Kasper også bekræfter, så er det udelukkende på Park et at det problem er opstået, det er ikke noget som YS kan gøre noget ved, problemet ligger hos Parknet.

Den umiddelbare løsning er at der fås en Bredbåndsforbindelse fra YS via Coax, så det kører på samme forbindelse.

 

Badge

Som @Louise skrev og som @Kasper også bekræfter, så er det udelukkende på Park et at det problem er opstået, det er ikke noget som YS kan gøre noget ved, problemet ligger hos Parknet.

Den umiddelbare løsning er at der fås en Bredbåndsforbindelse fra YS via Coax, så det kører på samme forbindelse.

 

Ja, det er også min forståelse at det vil virke hvis jeg får skiftet hendes forbindelse til en yousee forbindelse - omvendt hører jeg at det ikke er et krav at bruge Yousee. Parknet er valgt fordi det koster kr. 68 for 300/300mbit - hastigheden er ikke den tunge parameter. For nogle er det måske ingenting at lægge kr 200 ekstra pr mdr, jeg synes dog det er et pænt beløb ekstra.

Jeg forstår blot ikke hvorfor kan det ikke det ikke udtrykkes, hvad er det præcis jeg skal anmode Parknet om? De siger de ikke har spærringer - det har jeg ingen anelse om, og heller ikke hvorfor man ville opsætte sådanne.

Jeg har sendt mac til parknet, jeg aner ikke hvad jeg skal sige ift porte/ip andet - er det ikke disse det angives at Parknet skal sætte til noget som yousee boksen kan bruge/forventer at kunne ramme? Parknet er helt villige til at skrue, men jeg formår ikke at kommunikere hvad det er de skal gøre/sætte/skrue på

Omdømme 7
Badge +9

Da du skrev til Parknet, så henviste du vel til denne tråd.?

Som @Louise skrev og som @Kasper også bekræfter, så er det udelukkende på Park et at det problem er opstået, det er ikke noget som YS kan gøre noget ved, problemet ligger hos Parknet.

Den umiddelbare løsning er at der fås en Bredbåndsforbindelse fra YS via Coax, så det kører på samme forbindelse.

 

Yousee har ingenting bekræftet, da denne reservering af mac-adresse ikke giver teknisk mening i forbindelse med en router.

Kære alle,

Tusinde tak for alle indspark - det er virkelig værdsat. Jeg er samtidig i kontakt med Parknet, som også prøver at forstå, hvad der skal til.

 

 

For lige at få det på plads. Boksen er koblet på en af routerens lan-porte?

kan du se hvilken ip-adresse, boksen får tildelt?

Badge

Da du skrev til Parknet, så henviste du vel til denne tråd.?

Ja, jeg sender skærmdumps af denne tråd til Parknet, hvorfor jeg værdsætter den gode dialog, da den netop kommer med de indspark jeg ikke selv er istand til at formidle.

Omdømme 7
Badge +9

Det er der skrevet i starten af tråden at den er, der er også forsøgt på Wi-Fi.

Omdømme 7
Badge +9

Da du skrev til Parknet, så henviste du vel til denne tråd.?

Ja, jeg sender skærmdumps af denne tråd til Parknet, hvorfor jeg værdsætter den gode dialog, da den netop kommer med de indspark jeg ikke selv er istand til at formidle.

Du medsender da bare Linket til tråden, meget nemmere.

Badge

Kære alle,

Tusinde tak for alle indspark - det er virkelig værdsat. Jeg er samtidig i kontakt med Parknet, som også prøver at forstå, hvad der skal til.

 

 

For lige af få det på plads. Boksen er koblet på en af routerens lan-porte?

I lejligheden sidder der et fibermodem/router fra Parknet. Den har et 5ghz wifi-signal som jeg har prøvet at koble boksen på.

Denne fiberboks trækker samtidig kabler ud i lejligheden, der ender i udtag i væggen - jeg har kable koblet tv-boks på dette vægudtag (og ligeledes trykprøvet på laptop).

Jeg har prøvet at sætte en router (gl. en af slagsen) på vægudtag, og kablet videre til tv-boks (og ligeledes trykprøvet på laptop).

Men det virker ikke - boksen ender i den fejlmeddelelse som jeg har i trådens indledning.

Omdømme 7
Badge +9

Der kan ikke tilsluttes en Router på en Router, medmindre at Router 1 er i Bridge, da du har Fiber, så kan der direkte tilsluttes egen Router på forbindelsen, så styrer man den selv, og ikke udbyderen.

Badge

Kære alle,

Tusinde tak for alle indspark - det er virkelig værdsat. Jeg er samtidig i kontakt med Parknet, som også prøver at forstå, hvad der skal til.

 

 

For lige at få det på plads. Boksen er koblet på en af routerens lan-porte?

kan du se hvilken ip-adresse, boksen får tildelt?

Jeg har ikke prøvet at koble direkte på fibermodem/router - den som er første led ind i lejligheden.

Jeg har ikke login til denne router - det er Parknet installation. De vil måske kunne se dette, hvis jeg lader tv-boksen være tændt og kablet?

Jeg har ikke prøvet at logge på den gl.router jeg har sat på vægutaget når tv-boksen er tilsluttet. Er det korrekt forstået at jeg skal kable fra laptop til gl.router i port1, og så tv-boks på en anden port, og så skulle jeg kunne se det via laptops login til gl.router.

Badge

Der kan ikke tilsluttes en Router på en Router, medmindre at Router 1 er i Bridge, da du har Fiber, så kan der direkte tilsluttes egen Router på forbindelsen, så styrer man den selv, og ikke udbyderen.

Ok, det kan jeg høre Parknet om - den må vel næsten være en bridge når den går til vægudtag, hvor de fleste sikkert vil koble en router på, da de har andet behov end blot at skulle have en tv-boks på. Det er jeg som har anmodet om at de åbnede for wifi på deres fibermodel/router, den var som udgangspunkt lukket, men jeg ønskede at afprøve tv-boks på 5ghz wifi - gl.router har kun 2.4ghz.

 - jeg ved ikke om det er muligt at den både kan være bridge og have wifi - hvis ikke så må det betyde at den ikke er en bridge.

Gl. router er Netgear WGR614.

Omdømme 7
Badge +9

Hvis ikke udbyder vil tillade at der haves log In til deres Router, så smid den ud og tilslut din skrevet egen Router som man selv har kontrol med.

Nogle af YS Modems (dem til Coax) har fået ny FW så man ikke har så meget kontrol med selv, det er endnu ikke sket på deres Routere, sker det så er der farvel til den Router, og der opsættes min egen.

Omdømme 7
Badge +9

Der kan ikke tilsluttes en Router på en Router, medmindre at Router 1 er i Bridge, da du har Fiber, så kan der direkte tilsluttes egen Router på forbindelsen, så styrer man den selv, og ikke udbyderen.

Ok, det kan jeg høre Parknet om - den må vel næsten være en bridge når den går til vægudtag, hvor de fleste sikkert vil koble en router på, da de har andet behov end blot at skulle have en tv-boks på. Det er jeg som har anmodet om at de åbnede for wifi på deres fibermodel/router, den var som udgangspunkt lukket, men jeg ønskede at afprøve tv-boks på 5ghz wifi - gl.router har kun 2.4ghz.

 - jeg ved ikke om det er muligt at den både kan være bridge og have wifi - hvis ikke så må det betyde at den ikke er en bridge.

Gl. router er Netgear WGR614.

Skrot det Parknet grej og brug din egen Router.

Besvar