Svar

Kraftige pixeleringer på TV3 Puls.


Badge +1

Vi har nu på tredje år kraftige pixeleringer på TV3 Puls når vi ser programmet via YouSee-boksen, men ikke når vi ser det på andre tv (uden boks) i husstanden. Har andre mon samme problem?

icon

Bedste svar af Greybear 23 February 2023, 18:14

Se original

38 Kommentarer

Indstråling kan godt nøjes med kun at ramme enkelte frekvenser, så jo, du kan godt opleve, at det kun rammer en enkelt af de kanaler, du ser. 🙂

Nogle gange opstår problemet i hjemmet (ofte), mens det andre gange opstår udenfor.

Omdømme 7
Badge +9

Det er da helt klart ikke billigt plastic der skal bruges. Det er sådan en.

 

Badge +1

Hej Radiomand.

Jeg har kigget nærmere på min antennefordeler, og det er en Televes 5435-02, 2-vejs i METAL.

(kun frontpladen er i plast!!).

Jeg har altid købt ordentligt grej hos eksempelvis AV-Connection, AV-Cables m.m., og som jeg husker det, var fordeleren ikke helt billig.

Så mon ikke selve fordeleren er okay - men måske skal der (også) forstærkning på??

I øvrigt har YouSee udsat “remote-mekanikeren” til på mandag.

 

Omdømme 7
Badge +9

Den er god nok, det ser også ud til at kablerne er monteret ordentligt.

Badge +1

Hej Logan.

Tak for info. 

Du skriver “indstråling”; hvad er - og hvad kan evt. give - indstråling i den Televes fordeler jeg har?

Kan en lille B&W højttaler fra HiFi-klubben, der står foran (dækker) fordeleren, evt. give indstråling?

Jeg kunne jo prøve at flytte højttaleren, vil du eller Radiomanden nok foreslå -------- men den står bedst (indretningsmæssigt) hvor den står. Såh -----

Omdømme 7
Badge +9

Indstråling når det forekommer, kan komme fra f.eks en Mikroovn eller andet som kan udsende RF, og det behøver ikke at komme inden for dine egne vægge, det kan sagtens være udefra kommende.

Badge +1

Hej Radiomand.

Endnu en gang mange tak for al respons.

En tekniker på adressen kan formentlig foretage div. målinger - signalstyrke m.m. - og måske også om der forekommer indstråling? Men det kan jo blive en dyr omgang --------

Hvad en remote-/fjerntekniker kan måle må jo komme an på en prøve.

Badge +1

Hej Radiomand og hej Logan.

Inden jeg nåede at blive ringet op af en fjerntekniker fra YouSee, fandt jeg heldigvis selv “fejlen”.

Jeg prøvede - endnu en gang - at “flytte rundt på kabler og stik”; og endelig fandt jeg ud af hvor problemet lå. Jeg IDIOT havde ikke tidligere prøvet helt at “frakoble” den viste Televes antennefordeler!!

Når antenneudtaget kun skulle “trække” boksen, forsvandt pixeleringerne fra Puls. Hurra.

I sikker forventning om at den nævnte antennefordeler så skulle “opgraderes” med en forstærker, samlede jeg kablerne som de var før.

Til min store overraskelse virker alt nu perfekt - har prøvet at tænde og slukke flere gange: Så - so far - ikke noget behov for en forstærker. Det virker som om, at boksen lige har fået et ekstra “nøk” ved den direkte antennetilkobling, så den kan “holde” TV3 Puls uden pixeleringer!!

Som sagt føler jeg mig som en idiot, men er også lettet over ENDELIG at finde ud af hvad der var galt.

Så hvis fejlen kommer igen, må det hedde indkøb af en antenneforstærker.

Mange tak, endnu en gang, for jeres engagement i at hjælpe mig med fejlfindingen.

Mvh. Greybear.

Jeg tvivler lidt på, at antenneforstærkeren vil gøre en forskel, hvis det sker igen. Det lyder som en “løs forbindelse”, når det virker/virker ikke ved at røre lidt ved samlingen. Der skal ikke ret meget til, før radiosignaler udefra (f.eks. fra det luftbårne tv-net) kan finde vej ind i kablet og ødelægge yousee-signalet.

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Greybear 

Ja, jeg sad også tænkte på den splitter/forlænger du nævnte tidligere faktisk, men jeg håber du har fået opklaret problemet eller får det snarest😊

Badge +1

Hej Logan.

Tak for endnu et input - ideen om en antenneforstærker syntes blot som en nødvendig løsning, men måske har du ret. Som tidligere nævnt bruger jeg kun godkendte og gedigne kabler og stik (begge dele max afskærmet/ LTE protected) - og har været meget omhyggelig med monteringen - men du har sikkert ret i, at det kunne tyde på en løs forbindelse. Så inden jeg farer ud og køber en forstærker - hvis problemet vender tilbage - må jeg nok liiiige tjekke stik/samlinger endnu en gang ---------

Har lige - igen, igen - tjekket Tv3 Puls; ingen pixeleringer.

Badge +1

Hej Kasper.

Som det fremgår af min hilsen til Logan, er problemet (heldigvis) løst; for nu i hvert fald!!

Badge +1

Hej igen.

Efter at pixeleringerne “vendte tilbage” - og bare blev for meget - har jeg købt og installeret en Triax antenneforstærker (IFB 415 Indoor Amplifier MKll) der forstærker med 25db.

Indtil videre virker det - endelig!!!

Mvh. Greybear

Besvar