Lave stemmer på TV på den nye YouSee boks | YouSee Community
Spørgsmål

Lave stemmer på TV på den nye YouSee boks

Jeg oplever at lydstyrken på lydsporet med stemmer på TV-kanalerne er meget lavt. Baggrundsmusik og lydeffekter på film etc. er altså markant højere, så man ofte skal skrue højt op for at kunne høre hvad der bliver sagt, hvilket er ret irriterende.
YouSee boksen er tilsluttet via HDMI. Jeg oplever ikke tilsvarende med de øvrige enheder som jeg har tilsluttet mit TV (Apple TV, DVD). Problemet står på, uanset om jeg har valgt Stereo eller Surround som output.

Jeg oplever ikke samme problem når jeg ser samme TV-kanaler direkte på tv'et, men da YouSee-boksen er væsentlig hurtigere til kanalskifte etc., vil jeg helst bruge boksen, fremfor tv'et.

Er der nogen der oplever samme problem og evt. har en løsning til dette?

3 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +6
Hvis det er ved 5.1 lyd, så kan et køb af en moderne AV-receiver og det korrekte antal af højtalere hjælpe, for med sådan en receiver kan man individuelt indstille lydstyrken på hvert enkelt audio kanal.
Den slags er jeg selv nød til at justere nogle gange ved både mine Blu-ray's og film på Viasat Film kanalerne, fordi at center kanalen hvor al tale ligger tit er lige lovlig lav.
Hej Persen.
Tak for svar. Det er muligt at det vil kunne løse problemet at justere på AV-receiverens centerhøjtaler, men jeg mener jo netop at jeg har forsøgt at undgå at skulle dette, ved at sætte YouSee-boksen lydoutput til Stereo (og ikke surround).
Ydermere vil jeg i så fald også skulle justere centerhøjtalerens volume tilbage igen, hver gang jeg anvender AppleTV, Chromecast eller DVD, hvor jeg ikke oplever tilsvarende problem.

Men det er da muligt det er eneste løsning. Eller..?
Omdømme 7
Badge +6
Den omkonvertering fra 5.1 til 2.0 vil ikke løse problemet, da den funktion bare maser alle surround kanalerne sammen til stereo lyd uden at pille ved lydstyrken, så der vil talen fra center kanalen forblive for lav.
Der er desværre ingen omvej end at skulle indstille lyden på center kanalen hver gang med at skrue den op eller ned.

Den eneste reelle løsning kunne måske være hvis der blev transmitteret med 2 lydspor, hvor det ene lydspor så indeholder ren stereo lyd og at man så anvender det.
ARD, ZDF og NDR gør det f.eks og det MPEG lydspor har man mugligheden for at vælge i stedet for.

Besvar