Svar

undertekster

Vi skal til at gå over til kun at benytte os af Net TV/streaming,  på vores bredbåndsforbindelse. Vi har i øjeblikket TV med yousee TV box. Hvordan kan vi fremover tekste vores danske udsendelser, for det er et must for os.

Jeg kan forstå at DR ikke tekster mere med DVB. Men hvordan anvender vi så TTV når vi ikke mere har vores TV box fjernbetjening og kun vores TV fjernbetjening, til orientering er vores TV kun 2-3 år gammelt. Hvad er i øvrigt vores muligheder på andre kanaler eks. TV 2  

M.v.h. Gerhard 

icon

Bedste svar af Radiomanden 24 marts 2021, 19:15

Det er en anden type undertekster som anvendes på nogle tjenester.

Se original

12 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7

DRTV, TV2 Play, Discovery+ Viaplay, Disney+, C More, og andre tjenester har undertekster, enten som DVB eller .srt. Man bestemmer selv om de skal være til eller fra.

Hej Radiomand

Hvad er srt. ? 

DVB tekster forstår jeg godt!

Hvis der er Tekst TV “tilknyttet” kanalen på net TV, kan jeg så tilgå den med min TV fjernbetjening. (hvor jeg nu bruger min fjernbetjening til min Yousee tv-box, altså på mit nuværendeTV  abonnement) Til at se alt på tekst-tv ikke kun undertekster.

Jeg mener at have læst et sted at DR har fjernet tekst TV, når man ser net TV.

Omdømme 7
Badge +7

Der er ikke TTV på App og web, men på danske udsendelser kan man aktivere underteksterne. Det samme gælder for TV2 kanalerne.der er et ikon der ser ud sådan [=] på det aktiveres/deaktiveres tekster. Den er ikke på automatisk, hvordan varierer på enhederne.

Hej Radiomand

OK svar med hensyn til TTV, men hvad  mente du med srt. ?

Omdømme 7
Badge +7

Det er en anden type undertekster som anvendes på nogle tjenester.

Undertekster fra tyske tv kanaler mangler gang på gang, selvom de er varslet.

I dag manglede de på ARD, men var på ZDF.

Problemet må stamme fra YouSee. 

Vi ser det gerne løst.

Omdømme 7
Badge +7

Det kan You See ikke, det kan gøre opmærksomhed på det til de ansvarlige, men det er alt de kan gøre. 

https://www.nabolandskanalerne.dk/danske-undertekster

Der er skrevet til ovennævnte, som endnu ikke har svaret.

Der står dog i bestemmelserne, at hvis det er et vedvarende problem, skal man henvende sig til sin udbyder: YouSee

Omdømme 7
Badge +7

Det er der også mange der har gjort, men de eneste You See kan gøre er at melde det videre, det er sket før at der manger tekster på Nabolands TV, og det vil næppe være sidste gang.

Så er der  svar fra nabokanaler.

"Hvis du er kunde hos YouSee så er der problemer."

Der arbejdes hårdt på at løse problemet. Altså ligger problemet hos YouSee 

Omdømme 7
Badge +7

At der er problemer med tekster på kanalen hos You See gør det ikke ril deres problem, det der er problemet er at de ikke får leveret teksterne fra leverandøren (ARD) gør det til kanalens problem.

Se her et svar fra You See angående det.https://www.facebook.com/youseedanmark/posts/4019444231470772

Omdømme 7
Badge +6

Det er ikke ARD der står som leverandør af de Danske undertekster, det er Copydan/ Verdens TV der ser ud til at stå for leveringen af DVB underteksterne.

https://www.copydan-verdenstv.dk/tv-fra-vores-nabolande

ARD har i en længere årrække selv på deres TTV side 799 kørt med Danske undertekster, men de har aldrig fået styr på at vise Æ, Ø og Å korrekt, hvilket tydeligt vis nok skyldes grammatikken på deres egen TTV der som bekendt køres på Tysk.

Men der til sagt, så ser det ud til at problemet i hvert fald er løst på ARD med de Danske DVB undertekster, for jeg havde ingen problemer med at få dem frem på mit Panasonic TV.

Så er det bare ZDF der lige mangles at få styr på.

Besvar