Spørgsmål

TV lyd over forstærker

Jeg har en 4000 TV box, hvor der til forskel fra den gamle kun er en HDMI udgang - det betyder, at jeg ikke kan få lyden over mit stereoanlæg, som jo giver en meget bedre lyd end TV’et kan klare - er der en løsning på det, så hører jeg det meget gerne ?

Denne tråd kan ikke kommenteres

26 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7

Der er en Toslink tilslutning på den til det formål. Er der ikke en sådan på dit anlæg, så skal der bruges en DAC.

Jo, jeg har en optical - lyslederkabel fra reciveren - men ikke på tv’et - kun i tv boxen, men jeg har fået at vide, at den indgang kun er til dem der her direkte kabel tv og at det derfor ikke fungerer over anlægget - vil det så alligevel kunne lykkes med en DAC eller taler vi om, at der skal et nyere tv til ? 

Omdømme 7
Badge +7

Hvis der er en Toslink In på Reciveren, så tilslutter du Humaxen til den, så er der lyd fra  Reciveren. Så Toslink fra Humax til Reciver, så er du kørende. Husk at lyd fra Humax skal stilles til Stereo.

Tak, men det er det, jeg mener at ha’ prøvet - medmindre at jeg ikke helt forstår - jeg har optical på reciveren til tv - er det det samme som Toslink for så virker det ikke ?  

Jeg kan evt. sætte et par billeder på imorgen !

Omdømme 7
Badge +7

Du skrev tidligere: jeg har en optical - lyslederkabel fra reciveren. Godt så, der er som skrevet en sådan udgang på Humax boksen, den tilsluttes så til den tilsvarende indgang på Reciveren.

E.v.t lig et billede op af bagsiden på Reciver, hvor der tydeligt viser de tilslutninger der er på den.

Omdømme 7
Badge +7

Hvorfor skrives der at det er et Stereo system, når de er et SR.? Der er alle de nødvendige tilslutninger til både de ene og det andet, så ingen problemer at tilslutte Humax boksen som beskrevet. Lyd fra den skal så være Surround.

Det er nok fordi, jeg ikke ved bedre, men desværre får jeg stadig ingen lyd igennem anlægget - der må være noget, jeg måske har jeg har overset !

Hvorfor skrives der at det er et Stereo system, når de er et SR.?

Stereoanlæg, musikanlæg… Du skal bare forstå, hvad der ligger i ordet.

Omdømme 7
Badge +7

Er der set efter om TV input er valgt som HDMI eller Optisk, har mistanke om at det forholder sig sådan, HDMI er Default indstilling, så det må være der fejlen er.

Omdømme 7
Badge +7

Hvorfor skrives der at det er et Stereo system, når de er et SR.?

Stereoanlæg, musikanlæg… Du skal bare forstå, hvad der ligger i ordet.

Jeg er ikke tankelæser, når der skrives de ene, og det faktisk er det andet, kan jo ikke vides, man må kunne regne med de oplysninger der gives for at kunne svare.

Det lyder som en forklaring med HDMI kontra Optisk - jeg ved ikke lige, hvordan jeg for ændret det - men der står HDMI på displayet 

Omdømme 7
Badge +7

Så skal du i Menuen og ændre TV Input til optisk.

Tak - det må vel lykkes på et tidspunkt :-)

Omdømme 7
Badge +7

Der er en undermenu der nok hedder Input, den skal du ind i.

Er det på Humax boksen ?

Omdømme 7
Badge +7

Det er naturligvis på Reciveren.

Omdømme 7
Badge +7

Hej @Triple X 

Fik du løst problemet? :) 

Nej - ikke endnu - måske skal jeg også se, om jeg kan finde en brugt remote- der kan måske gemme sig lidt problemer der, da jeg ikke kan skrue op og ned for lyden med den mere !

Omdømme 7
Badge +7

Det er kun mulig når lyd er Stereo ikke når Surround er valgt, hvilket jo er at foretrække når det er over din Reciver, ellers kan der ikke være surround på film samt på de TV kanaler og Streaming tjenester der bruger det.

Omdømme 5
Badge +1

Har du et HDMI ARC stik bagpå TV?

Omdømme 7
Badge +7

Selv om der er ARC, så er det ikke givet at der vil være Multikanal lyd viderføres til Reciver.

Omdømme 5
Badge +1

Selv om der er ARC, så er det ikke givet at der vil være Multikanal lyd viderføres til Reciver.

Nej det er rigtigt, men det ville være en nem løsning fra TV hdmi arc → Receiver hdmi arc.

Det er sådan min soundbar kører, men hvis ikke der er et hmdi arc på tv duer det ikke..

Fordelen er at soundbar tænder selv, når TV tændes.

Omdømme 7
Badge +7

Kender udmærket ARC både fordele og de ulemper der måtte være.