Svar

TV box følger ikke mundbevægelser.

Jeg har problemer med at lyden på TV boxen er bagud billedet på mit nye Samsung tv. Der var ingen problemer på mit gamle tv.

icon

Bedste svar af Jens755 19 July 2022, 10:55

Se original

16 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7

Hvilken platform modtages der på.?

Samsung bruger Tizen. Er det hvad du skal vide? TV er 2021 model.

Jeg har også problemer med at TV slukker af sig selv, når jeg bruger Yousee boxen.

Omdømme 7
Badge +3

Tizen er ikke i brug med boks, men har du prøvet med Yousee TV og Film app på TVet om det virker?

Omdømme 7
Badge +3

Jeg har haft boks og Sumsung TV i over ti år og det virker fint…

Alle apps virker på tvet. Netflix. HBO. Youtube. Discovery plus. Yousee. 

På apps følges mundbevægelser.

På apps slukker tv ikke af sig selv.

Omdømme 7
Badge +3

Det skal sættes op i tv`et så den ikke slukker, feks. slukker min boks ikke TVet, men boks og tvet slukker efter 6 timer uden brug af fjernbetjeninger…er de sat op til.

Det forstår jeg ikke helt.

Boxen  slukker allerede efter ca een time.

Jeg har sat tv til aldrig at slukke.

Kan man ændre på boxen i tv?

Omdømme 7
Badge +3

Jeg prøvede lige at finde menuen, på mit TV er det menuen Generelt og Økoløsning det indstilles i.

Omdømme 7
Badge +3

På boksen går du ind på Skærm menuen og sætter HDMI-CEC Fra

Omdømme 7
Badge +3

I Strømbesparelse ændres hvornår boksen slukker, men hvad er det for boks i TV du skriver om?

Hej.

Jeg prøver det du skriver der senere i dag.

Der er ikke nogen box i tvet.

Jeg skrev bare utydeligt.

Vi snakker om Yousee boxen udenfor.

Det er en Humax box (den lille).

Er det i boxen at jeg skal slå HDMI -CEC  fra ?

Samsung kalder vist deres CEC Anynet+ er det det samme?

Badge

For at være sikker på din skærm ikke slukker pga. TV-boksen, er der som nævnt to ting du kan undersøge via indstillingerne på din TV-boks:

1. Gå ind i menuen ”Strømbesparelse”. Her kan du vælge om boksen skal gå i dvale eller ej. 

2. Gå ind i menuen “Skærm”. Tryk herefter mod højre på fjernbetjeningen. Her kan du slå HDMI-CEC fra. Det vil sikre at boksen ikke modtager signaler om, at slukke fra andre kilder (fx fra dit Samsung TV).

Forklaring til HDMI-CEC: På Samsung hedder det Anynet+. Det er præcis det samme som HDMI-CEC. Samsung kalder det (for forvirringens skyld) noget andet.

HDMI-CEC er en funktion, som blandt andet gør det muligt for enheder (som din Yousee TV boks), der er tilsluttet via HDMI-indgangen på dit TV-apparat, at modtage signaler fra din Samsung-tv-fjernbetjening. Det kan være smart, hvis man kun ønsker at benytte én fjernbetjening.

Badge

Ift. hvorfor lyden ikke er synkroniseret, så kan der være flere løsninger/årsager

1. Tag strømmen fra på det hele og prøv igen.
  2. Opdater enheder (TV, TV-boks osv.). Der kan være fejl. 
  3. Gå ind i menuen “Lyd og Lydspor” på din TV-boks. Prøv at skift ml. “Stereo” og “Surround”. For at lyd-ændringen træder i kraft, skal du gå ud af menuen.
  4. Da dit Samsung TV er fra 2021, understøtter det sikkert HDMI-eARC. Tiden har vist der kan opstå lydsynkroniserings-problemer, men det kan fikses. Sørg først og fremmest for at dine HDMI-kabler har specifikationen HDMI 2.1. Samsung har lavet tre guides til hvordan man sikrer, at lyden fungerer optimalt på TV’et (uden synkroniseringsproblemer): 
  5. https://www.samsung.com/dk/support/tv-audio-video/sadan-indstilles-tv-lydformatet/
  6. https://www.samsung.com/dk/support/tv-audio-video/what-is-earc-and-how-to-set-on-samsung-smart-tv/
  7. https://www.samsung.com/dk/support/tv-audio-video/how-to-use-hdmi-arc-on-samsung-smart-tv/
Omdømme 7
Badge +7

For at være sikker på din skærm ikke slukker pga. TV-boksen, er der som nævnt to ting du kan undersøge via indstillingerne på din TV-boks:

1. Gå ind i menuen ”Strømbesparelse”. Her kan du vælge om boksen skal gå i dvale eller ej. 

2. Gå ind i menuen “Skærm”. Tryk herefter mod højre på fjernbetjeningen. Her kan du slå HDMI-CEC fra. Det vil sikre at boksen ikke modtager signaler om, at slukke fra andre kilder (fx fra dit Samsung TV).

Forklaring til HDMI-CEC: På Samsung hedder det Anynet+. Det er præcis det samme som HDMI-CEC. Samsung kalder det (for forvirringens skyld) noget andet.

HDMI-CEC er en funktion, som blandt andet gør det muligt for enheder (som din Yousee TV boks), der er tilsluttet via HDMI-indgangen på dit TV-apparat, at modtage signaler fra din Samsung-tv-fjernbetjening. Det kan være smart, hvis man kun ønsker at benytte én fjernbetjening.

Derfor er det jo smart at bruge CEC, da de så netop kun skal bruge en Remote, den til Humaxen, så når den tændes/slukkes, så gør TVet også.

Ift. hvorfor lyden ikke er synkroniseret, så kan der være flere løsninger/årsager

1. Tag strømmen fra på det hele og prøv igen.
  2. Opdater enheder (TV, TV-boks osv.). Der kan være fejl. 
  3. Gå ind i menuen “Lyd og Lydspor” på din TV-boks. Prøv at skift ml. “Stereo” og “Surround”. For at lyd-ændringen træder i kraft, skal du gå ud af menuen.
  4. Da dit Samsung TV er fra 2021, understøtter det sikkert HDMI-eARC. Tiden har vist der kan opstå lydsynkroniserings-problemer, men det kan fikses. Sørg først og fremmest for at dine HDMI-kabler har specifikationen HDMI 2.1. Samsung har lavet tre guides til hvordan man sikrer, at lyden fungerer optimalt på TV’et (uden synkroniseringsproblemer): 
  5. https://www.samsung.com/dk/support/tv-audio-video/sadan-indstilles-tv-lydformatet/
  6. https://www.samsung.com/dk/support/tv-audio-video/what-is-earc-and-how-to-set-on-samsung-smart-tv/
  7. https://www.samsung.com/dk/support/tv-audio-video/how-to-use-hdmi-arc-on-samsung-smart-tv/

Jeg har slået lyden i boxen over til Stereo. Det var fordi den stod i Surround mode at der var problemer med lydsynkronisering. ( Jeg havde et surround anlæg på før) nu har jeg kun soundbar på.

Jeg kan ikke bruge e-arc da den udgang er optaget af min Soundbar.

Det ser ud til at virke nu, men bliver testet igen.

Tak for hjælpen! :-)

Omdømme 7
Badge +7

Hej @OleAtt 

Jeg har markeret bedste svar, da det lod til at have hjulpet dig :) 

Tak for @Jens755 for også at komme med gode svar og løsningsforslag. 

God dag til alle.

Besvar