Spørgsmål

Switche dur ikke til TV boks

Hej 

Jeg har 3 switches hvor 2 af dem ikke virker til Yousee tv bokse. Mit Yousee modem virker perfekt til tv bokse.Den switch der virker til tv-bokse er en Goobay 100mbit 5 port.

Dem der ikke virker er D-Link 5 port 100mbit og en TP-link 8 port 1000mbit, (de virker perfekt til iMac, Play Station, Apple tv og smart tv).

Ved i hvad der er galt eller har i samme problem?

8 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +8

Er de sidste to 5GHz?

Det ved jeg desværre ikke, Men modellen til D link switchen er DES-105

Omdømme 7
Badge +8

Boksen skal bruge en 5GHz forbindelse og ikke 2.5GHz. 
Jeg kender ikke den model.

Omdømme 7
Badge +7

Såvidt jeg husker skal en Switch have layer 3 kommunikation for at virke. 

Omdømme 7
Badge +7

Kommunikation mellem router og boks er på layer 3. Understøtter switchen ikke det vil det ikke virke. Du må læse specifikationerne for de enkelte switche. Dette problem dukker af og til op i dette forum. Prøv at Google YouSee layer switch. 

Omdømme 6
Badge +5

Funktionen af en Switch vil ALTID være layer 2. En Layer 3 switch har bare en ekstra Router funktion indbygget, så den kan route mellem forskellige IP subnets (det der det en Router også kan, da den arbejder på layer 3)  så man ikke behøver en router for at f.eks. koble 2 VLANS sammen.

Men det kan være at dine switche ikke understøtter jumboframes eller lign. special krav.

Det er kun hvis data skal sendes UDENFOR subnet vil det blive sendt til default gateway (router), og derfra normalt sendes som layer 3. fra router til router indtil det når endepunktet. Intern i dit subnet (dit hjemmen netværk) er der ikke så meget layer 3 det foregår på, som layer 2 (de kommunikerer med MAC adresser, hvor, hvis det ligger inden for ens egent subnet, vil spørge om hvem der har ip 192.168.1.1 f.eks. og svaret er at det er maskinen med mac xx:xx:xx:xx:xx:xx og derefter forgår komunikation med MAC Adresser. (det kan ses hvis man bruger Wireshark f.eks.) eller en anden protokol analyser.).

Det var meget teknisk men det der det man får hamret ind i hovedet hvis man har være på et par grundlæggende netværks kurser.

-Brian

Omdømme 6
Badge +3

Kommunikation mellem router og Tv-boks skulle være layer 3 multicast. 

Omdømme 6
Badge +5

En layer 3 multicast kan komme igennem alle switche. Det er en specifik adresse der bliver sendt ud. Den kan dog ikke gå igennem routeren uden at der oprettes specifikke firewall rules(se her for mere omkring multicast adresser https://en.wikipedia.org/wiki/Multicast_address) . Og disse adresser har ingen problemer med at passerer en normal switch (igen kun på layer 2, og indholdet på layer 3 bliver ikke behandlet/ændret af layer 2 switchen). Det er i princippet specielle pakker der sendes ud og indikerer at den skal sendes til specifikke ip-addresser, nemlig det man kalder multicast, og så er der broadcast, der bliver data sendt ud til alle enheder på en gang. Det er dog kun de større switche (normalt managed) der kan kende forskel på Multicast og Broadcast adresser. Normale “dumme” switche vil behandler multicast som broadcast, og derved kommer den ud af alle porte på en switch. og så er det op til modtager client at “dekode” pakken. Hvis en Switch så er for langsom, og ikke har båndbredden til at sende alt ud på alle porte kan det være det der gør at den ikke virker (hvis du f.eks. har en “dum” 8 ports switch og sender en 4mbit multicast skal den kunne behandle 8*4 mbit på backbonen på switchen (det er 32 mbit, hvis backbonen er for lille “hænger” der data fast i køen). jeg har f.eks. en ES-24-250W switch den har 24 Gbit porte, og 2 SFP fiber porte. den har en Nonblocking kapacitet på 26Gbit (dvs. jeg kan sende 26 Gbit igennem alle portene sammenlagt, uden at der er forsinkelser i trafikken, eller der går pakker tabt. Over det begynder der at ske forsinkelser/datatab.

-Brian

Besvar