Svar

SVT1 og SVT2 Synstolkning


Der er på det seneste kommet synstolkning på SVT1 og SVT2. Der læses op på svensk når der er tekstet på andet sprog end svensk. Ret irriterende.

Iflg kanaloversigten ligger de 2 kanaler på “kanal’ 87 og 88.

Er de fejl hos YouSee og/eller hvordan fjernes synstolkningen?

icon

Bedste svar af Radiomanden 17 September 2022, 22:41

Se original

Denne tråd kan ikke kommenteres

81 Kommentarer

Hej alle 

Den ansvarlige afdeling har nu testet alt hvad der overhovedet kan testes, os vi kan på ingen måde genskabe fejlen desværre. 

Vi er derfor nødt til, for nu, at sige at der ikke er mere vi kan gøre ifht. denne fejl. 

Jeg beklager. 

Hvis man vil teste for at genskabe fejlen så er man desværre nødt til at gøre det på et tidspunkt hvor der er ‘indbrændte’ undertekster på skærmen. Hvis man kun tester på et tilfældigt tidspunkt vil man sandsynligvis ikke opleve problemer. Det skal også være uden yousee-box. At dømme ud fra denne tråd er det ejere af Philips, Sony og Samsung TV der oplever problemet. Brugeren ‘Forummanden’ oplever tilsyneladende ikke problemet men har ikke angivet hvilket TV han bruger.

 

Jeg har kigget på TS-strømmene fra SVT1 og SVT2 (2 forskellige udsendelser med svenske undertekster) ved hjælp af Cypheros TS Doctor v2.0.103. Det viser sig at i strømmen fra SVT1 er der 3 lydspor. Lydsporet med oplæste understekster ligger som nr 2 i strømmen. I strømmen fra SVT2 er der 2 lydspor. Her ligger lydsporet med oplæste svenske undertekster som nr 1.  Jeg tænker at de fleste TV apparater automatisk vælger den lydstrøm der har højst prioritet. 

 

Der er sket en ændring efter 18/3-2022 og 16/9-2022 som har bevirket lydstrømmen med oplæste undertekster har fået højeste prioritet. (Datoerne i kraft af optagelser på mit TV).

… Der er sket en ændring i perioden 18/3-2022 til 16/9-2022 ...

Omdømme 1
Badge +2

Hej alle 

Den ansvarlige afdeling har nu testet alt hvad der overhovedet kan testes, os vi kan på ingen måde genskabe fejlen desværre. 

Vi er derfor nødt til, for nu, at sige at der ikke er mere vi kan gøre ifht. denne fejl. 

Jeg beklager. 

Hvis man vil teste for at genskabe fejlen så er man desværre nødt til at gøre det på et tidspunkt hvor der er ‘indbrændte’ undertekster på skærmen. Hvis man kun tester på et tilfældigt tidspunkt vil man sandsynligvis ikke opleve problemer. Det skal også være uden yousee-box. At dømme ud fra denne tråd er det ejere af Philips, Sony og Samsung TV der oplever problemet. Brugeren ‘Forummanden’ oplever tilsyneladende ikke problemet men har ikke angivet hvilket TV han bruger.

 

Jeg har kigget på TS-strømmene fra SVT1 og SVT2 (2 forskellige udsendelser med svenske undertekster) ved hjælp af Cypheros TS Doctor v2.0.103. Det viser sig at i strømmen fra SVT1 er der 3 lydspor. Lydsporet med oplæste understekster ligger som nr 2 i strømmen. I strømmen fra SVT2 er der 2 lydspor. Her ligger lydsporet med oplæste svenske undertekster som nr 1.  Jeg tænker at de fleste TV apparater automatisk vælger den lydstrøm der har højst prioritet. 

 

Der er sket en ændring efter 18/3-2022 og 16/9-2022 som har bevirket lydstrømmen med oplæste undertekster har fået højeste prioritet. (Datoerne i kraft af optagelser på mit TV).

Det lyder fuldstændig rigtigt, Tom Jensen! Og næsten prof gennemgang. Det lyder altså virkelig logisk og på mit Sony tv skete det lige efter 16 sept.!

Og ja yousee skal teste og tjekke KUN når det er udenlandske programner. Ikke ret mange på sv2,  men sv1 har dog nogle hver dag. 

 Giver I YouSee det et forsøg mere med hjælp fra svt? Med Toms teori som nok er forklaringen.

Ellers er det slut med 2 svenske  kanaler og det må give rabat med den fejl som evt ikke løses.

3 forskellige tv mærker så er det IKKE en fejl i tv. Hvilket også sony holder fast på igen og forsikringsselskab fa mit tv er forsikret.

Mit Philips TV (samt min mors Philips og svigermors Philips) har IKKE problemer med oplæste undertekster på SVT1 - kun på SVT2.

Denne variant er endnu sjovere: https://forum.yousee.dk/tv-77/ekko-paa-svt1-og-2-108073

Her går fjernsynet ind og afspiller begge lydspor samtidigt. 🙂

Omdømme 1
Badge +2

Denne variant er endnu sjovere: https://forum.yousee.dk/tv-77/ekko-paa-svt1-og-2-108073

Her går fjernsynet ind og afspiller begge lydspor samtidigt. 🙂

Jeg har både svensk og udenlandsk sprog samtidig men har ikke samne funktioner og tekst som samsung tv til at fjerne det møg. Sony. Jeg kun mens jeg ser kanalen fjerne svensk synstolkning. Slukker jeg tv eller skifter kanal er min manuelle indstilling væk igen.

Omdømme 1
Badge +2

Denne variant er endnu sjovere: https://forum.yousee.dk/tv-77/ekko-paa-svt1-og-2-108073

Her går fjernsynet ind og afspiller begge lydspor samtidigt. 🙂

Jeg har både svensk og udenlandsk sprog samtidig men har ikke samne funktioner og tekst som samsung tv til at fjerne det møg. Sony. Jeg kun mens jeg ser kanalen fjerne svensk synstolkning. Slukker jeg tv eller skifter kanal er min manuelle indstilling væk igen.

Ps. Har opdaget at når jeg streamer fra yousee app er lydsprog korrekt på sv1 men her kan man heller ikkke bruge funktioner vedr indstllinger. Man kun se udsendelsen og skrue op og ned for lyd og bruge still og spole frem og tillbage.