Svar

SVT1 og SVT2 Synstolkning


Der er på det seneste kommet synstolkning på SVT1 og SVT2. Der læses op på svensk når der er tekstet på andet sprog end svensk. Ret irriterende.

Iflg kanaloversigten ligger de 2 kanaler på “kanal’ 87 og 88.

Er de fejl hos YouSee og/eller hvordan fjernes synstolkningen?

icon

Bedste svar af Radiomanden 17 September 2022, 22:41

Se original

Denne tråd kan ikke kommenteres

81 Kommentarer

Omdømme 1
Badge +2

 

Ja, dén havde jeg ikke lige gennemskuet, da jeg absolut ikke har været inde på TV’ets menu og ændre i lydindstillingerne. Jeg gik ind i menuen - Lyd og ‘Uds.lydindstillinger’, hvor ‘Lydsprog’ stod til ‘LB-premix(AD)’. Dette blev ændret til ‘Svensk’ og vupti synstolkningen forsvandt. Desværre når man skifter kanal og går tilbage til (fx) SVT2 er min ændring ikke gemt og synstolkningen er tilbage. Fejlen må jo så være opstået sammen med en opdatering som TV’et får fra tid til anden. Det er et Samsung TV.

Tak for hjælpen / opklaringen!

Jeg har Sony med det samme problem. Har kontaktet SVT, og de siger, det er en bugg, altså en fejl. Men om det er SVT eller YouSee er ingen af dem enige om. Yousee har lovet mig at kontakte SVT, så fejl kan blive rettet.

Standard lyd er original lydsprog, og synstolkning er kun et hjælpemiddel, man skulle kunne ændre til ved behov.

Altså bliver fejl rettet til standard Original lydsprog. Hvornår, er der ikke sat dato på, men jeg vil rykke jævnligt, da vi brugere jo betaler for kanalerne, især ved den smalle grundpakke.

Omdømme 1
Badge +2

TV’ets sprogopsætning er dansk, menu dansk, brugsland dansk. Stadigvæk ikke noget der direkte hedder synstolkning.

Det hedder lydsprog. 

Fejlen kan da kun ligge hos YouSee - det kan da ikke passe så mange tv lige pludselig har samme problem :-) 

Der er ikke nogen fejl i SVT, hvis man bruger YouSees TV-boks YS-4000. På boksen kan man under indstillinger sætte synstolkning til eller fra generelt. På den enkelte kanal kan man for den pågældende kanal sætte synstolkning til eller fra ved at trykke OK på fjernbetjeningen, og derefter vælge de tre prikker i højre side. Mangler prikkerne kan der ikke indstilles. Når der vælges de tre prikker vises en menu med indhold, der afhænger af mulighederne for kanalen. Vælg lydspor, og så kan man skifte mellem flere lydspor. Vælges sporet “nar” (Narrator) har man slået synstolkning til. Vælges f.eks. svensk fås kanalens normale lyd på det valgte sprog.

DR har valgt en anden metode, da man her har lavet separate kanaler med synstolkning.

Hvis vi kunne få en melding fra Yousee… Svensk synstolkning er nyt. Er det en planlagt feature, eller er det et uheld?

 

DR har valgt en anden metode, da man her har lavet separate kanaler med synstolkning.

 

Hvis man overgår til Play (dvb-c), så ligger synstolkning som ekstra lydspor på kanalen, i stedet for en separat kanal.

Omdømme 1
Badge +2

Hvis vi kunne få en melding fra Yousee… Svensk synstolkning er nyt. Er det en planlagt feature, eller er det et uheld?

 

DR har valgt en anden metode, da man her har lavet separate kanaler med synstolkning.

 

Hvis man overgår til Play (dvb-c), så ligger synstolkning som ekstra lydspor på kanalen, i stedet for en separat kanal.

Ja udmelding her på Forum af Yousee ville være et sympatisk træk.

Det er jo yousee der har vel har oprettet dette forum?

Omdømme 1
Badge +2

Hvis vi kunne få en melding fra Yousee… Svensk synstolkning er nyt. Er det en planlagt feature, eller er det et uheld?

 

DR har valgt en anden metode, da man her har lavet separate kanaler med synstolkning.

 

Hvis man overgår til Play (dvb-c), så ligger synstolkning som ekstra lydspor på kanalen, i stedet for en separat kanal.

L9

Hvis vi kunne få en melding fra Yousee… Svensk synstolkning er nyt. Er det en planlagt feature, eller er det et uheld?

 

DR har valgt en anden metode, da man her har lavet separate kanaler med synstolkning.

 

Hvis man overgår til Play (dvb-c), så ligger synstolkning som ekstra lydspor på kanalen, i stedet for en separat kanal.

Ja udmelding her på Forum af Yousee ville være et sympatisk træk.

Det er jo yousee der har vel har oprettet dette forum?

Ps. Jeg har tjekket at det rigtige lydspor bliver med optaget når du optager et engelsk oa. program hvis altså du retter lydsprog manuelt og sætter optagelse igang manuelt udenom selve timeroptagelse. Det sidste har jeg ikke tjekket endnu. 

Omdømme 7
Badge +9

Det er naturligvis YS der har forummet, og fra for et par dage siden vil de være mere aktive her end de har været, de har og aldrig være på i Weekender og helligdage, det vil de nok heller ikke være fortsat.

Omdømme 1
Badge +2

Det er naturligvis YS der har forummet, og fra for et par dage siden vil de være mere aktive her end de har været, de har og aldrig være på i Weekender og helligdage, det vil de nok heller ikke være fortsat.

Har lige rykket teknisk support men der er lidt forvirring. Han har noteret at jeg rykker for at yousee kontakter svt.

Yousee havde på mystisk vis selv noteret at kunden - jeg - bør kontakte min udbyder men Sony kan da ikke lave den fejl når også kunder med Samsung har samme problem?

Så er det nok en opdatering via yousee fra svt der er gået galt? Eller hvad siger du?

 

Er der flere her på debatforum der kunne tjekke svt 1 og 2 og skrive et svar.

 

 

Omdømme 7
Badge +9

SVT 1 og 2 fungerer fint her på ydre Nørrebro på flow TV. 

Omdømme 7
Badge +9

 

Det er naturligvis YS der har forummet, og fra for et par dage siden vil de være mere aktive her end de har været, de har og aldrig være på i Weekender og helligdage, det vil de nok heller ikke være fortsat.

Har lige rykket teknisk support men der er lidt forvirring. Han har noteret at jeg rykker for at yousee kontakter svt.

Yousee havde på mystisk vis selv noteret at kunden - jeg - bør kontakte min udbyder men Sony kan da ikke lave den fejl når også kunder med Samsung har samme problem?

Så er det nok en opdatering via yousee fra svt der er gået galt? Eller hvad siger du?

 

Er der flere her på debatforum der kunne tjekke svt 1 og 2 og skrive et svar.

 

 

Har udelukkende streaming, så det kan jeg ikke selv undersøge.

Omdømme 1
Badge +2

Jeg har tjekket min gamle Sony digital tv fra 2009.

Den har ingen sprogtolkning på skærm eller fjernbetjening. Ikke installeret fra fabrikkens side.

Til gengæld roder svt 1 og 2 med dansk tekst oveni svensk når det er udenlandsk sprog. Kan fjerne dansk på fjernbetjening oppe i venstre hjørne, hvis der er en tast med 3 streger. Går jeg væk fra kanal ryger den tilbage med dansk tekst oveni svensk.

Men dog ingen lydsprog. Så her fungerer det.

Synes der var en med Samsung med det problem?

 

Når I skriver om problem på jeres tv så skriv lige hvilket mærke det er og årgang.

God weekend.

Omdømme 1
Badge +2

Der er ikke nogen fejl i SVT, hvis man bruger YouSees TV-boks YS-4000. På boksen kan man under indstillinger sætte synstolkning til eller fra generelt. På den enkelte kanal kan man for den pågældende kanal sætte synstolkning til eller fra ved at trykke OK på fjernbetjeningen, og derefter vælge de tre prikker i højre side. Mangler prikkerne kan der ikke indstilles. Når der vælges de tre prikker vises en menu med indhold, der afhænger af mulighederne for kanalen. Vælg lydspor, og så kan man skifte mellem flere lydspor. Vælges sporet “nar” (Narrator) har man slået synstolkning til. Vælges f.eks. svensk fås kanalens normale lyd på det valgte sprog.

DR har valgt en anden metode, da man her har lavet separate kanaler med synstolkning.

Min sony fjernbetjening er anderledes sat op. Og har ikke box. Interessant.

Omdømme 1
Badge +2

Det er naturligvis YS der har forummet, og fra for et par dage siden vil de være mere aktive her end de har været, de har og aldrig være på i Weekender og helligdage, det vil de nok heller ikke være fortsat.

Har lige rykket teknisk support men der er lidt forvirring. Han har noteret at jeg rykker for at yousee kontakter svt.

Yousee havde på mystisk vis selv noteret at kunden - jeg - bør kontakte min udbyder men Sony kan da ikke lave den fejl når også kunder med Samsung har samme problem?

Så er det nok en opdatering via yousee fra svt der er gået galt? Eller hvad siger du?

 

Er der flere her på debatforum der kunne tjekke svt 1 og 2 og skrive et svar.

 

 

Sony og samsung siger klart nej og henviser til yousee.

Og denne besked har jeg lige fået fra Svt der igen siger, det er yousee der skal finde ud af det. Men yousee er vist klart forvirret over hvem i yousee der skal fixe dette problem og fejl. Får hver gang en ny teknisk supporter og det virker som om der ikke bliver lavet en sag for jeg skal forfra med info hver gang jeg ringer. 

Her svaret fra SVT i dag 24 okt til mig:

Hej!
Problemet du beskriver ligger hos operatören Yousee då inga andra operatörer har upplevet problemet. Därför rekommenderar jag att du kontaktar dem. Om det är något på våran ände som gått fel eller något de behöver våran hjälp för att lösa så kontaktar de oss.

Omdømme 1
Badge +2

Mit problem med synstolkning på SVT1 og SVT2 er for såvidt ikke løst. Hvis det er med vilje at YouSee sender 2 lydspor ud (svensk og synstolkning) så har mit Samsung TV et problem da default er synstolkninglydsporet. Det kan godt nok ændres til svensk, men lige så snart der skiftes kanal til DR1 og så tilbage til den svenske kanal så er den tilbage på synstolkning. Det kunne så være interessant at vide om YouSee har udsendt synstolkningssporet i flere måneder eller om det er en forholdsvis ny ting. Uanset hvad må Samsung TV’et have et problem da synstolkningssporet (LB-premix(AD)) er default og ikke kan ændres til svensk fast.

Kan heller ikke på mit nye Sony så det har ikke noget med vores Tv at gøre. Det har Sony også sagt til mig pr telefon!

Oplever "kun" problemet på SVT2. På mit Philips TV (43PUS6503 fra 2019) skal man ind under "Universaladgang" for at kunne deaktivere synstolkning men ingen af indstillingerne har nogen effekt. Min svigermor har ligeledes et Philips TV (55PUS7354 købt i 2020) som heller ikke ak deaktivere synstolkningen.
Min søster i Stockholm oplever ikke problemet.

Der er efterfølgende kommet et ekstra lydspor på SVT1 (stereo, ikke synstolkning). Rækkefølgen af lydsporene gør nok, at SVT1 er “uden problemer”.

Omdømme 1
Badge +2

Der er efterfølgende kommet et ekstra lydspor på SVT1 (stereo, ikke synstolkning). Rækkefølgen af lydsporene gør nok, at SVT1 er “uden problemer”.

Det må jeg tjekke i aften! 👍

Omdømme 1
Badge +2

Der er efterfølgende kommet et ekstra lydspor på SVT1 (stereo, ikke synstolkning). Rækkefølgen af lydsporene gør nok, at SVT1 er “uden problemer”.

Det må jeg tjekke i aften! 👍

Stadig problem

 

Omdømme 1
Badge +2

 

 

 

Yousee læser IKKE disse debatsider.  Jeg kører en kamp med dem pt om SV1 og SV2. Jeg bliver smidt rundt til alle ansatte og får så at vide det er Sony der skal kontaktes eller SVT for det er da sandelig ikke dem. Jeg har endda lavet en kort video som de ville have men eneste sted jeg kan sende mp4 video fra mobil er messenger og kun meget få mb max 26! Der sådan ca 16 sekunder.

Se evt se anden mappe her i debatforum.

 

Jeg vil anbefale på det kraftigste at I ALLE klager om synstolkning lydsprog fejl, fordi yousee groft siger til mig, at det har de aldrig hørt om før!

Jo flere jo bedre. Jo stærkere står vi kunder.

 

Omdømme 7
Badge +9

 

Yousee læser IKKE disse debatsider. 

 

Jo de læser med, det er blevet mere end det har været. PS: Du skrev tidligere her i tråden: SVT skrev i går til mig at de er opmærksom på fejlen. Det var den 21 September.

Omdømme 1
Badge +2

 

Yousee læser IKKE disse debatsider. 

 

Jo de læser med, det er blevet mere end det har været.

Nå til mig siger de, de ikke gør. Jeg har talt med 4 til 5 ansatte. Og derfor siger de også, de aldrig har hørt om problemet eller fejlen ! Det er uhørt fordi de så lyver overfor mig, de ansatte, jeg har talt med. Både teknisk support og kundeservice og ansatte under Facebook gruppen.

Jeg sur og godh frustreret. Har både haft Sony teknisk support indeover og ingen fejl på mit tv. Og sony siger de mener det er en fejl i en opdatering fra YouSee. Og haft fat SVT mange gange dom også siger det må være yousee og en opdatering eller en fejl i signal til lydsprog ved opdatering. 

Altså havner jeg hos yousee som så nægter kendskab til problemet igen og sender mig tilbage igen til de 2 andre nævnte.

Det er en total tragisk parodi. Lige til Ekstrabladet.

Radiomand er du ansat hos yousee? Hvordan ved du da ellers at de læser med? ? Jeg tror ikke på det. For så lyver de jo nok også om dette til mig. Sandheden får jeg ikke. Jeg er meget tæt på at smide dem på døren og finde en ny udbyder.... der også er billigere og ikke har det lydsprog fejl.

 

 

Omdømme 1
Badge +2

 

Yousee læser IKKE disse debatsider. 

 

Jo de læser med, det er blevet mere end det har været. PS: Du skrev tidligere her i tråden: SVT skrev i går til mig at de er opmærksom på fejlen. Det var den 21 September.

Ja det er korrekt mht SVT men de har trukket i land  i går efter at have tjekket og siger nu de intet kan gøre og det er Yousee.

Omdømme 7
Badge +9

 

Yousee læser IKKE disse debatsider. 

 

Jo de læser med, det er blevet mere end det har været.

Nå til mig siger de, de ikke gør. Jeg har talt med 4 til 5 ansatte. Og derfor siger de også, de aldrig har hørt om problemet eller fejlen ! Det er uhørt fordi de så lyver overfor mig, de ansatte, jeg har talt med. Både teknisk support og kundeservice og ansatte under Facebook gruppen.

Jeg sur og godh frustreret. Har både haft Sony teknisk support indeover og ingen fejl på mit tv. Og sony siger de mener det er en fejl i en opdatering fra YouSee. Og haft fat SVT mange gange dom også siger det må være yousee og en opdatering eller en fejl i signal til lydsprog ved opdatering. 

Altså havner jeg hos yousee som så nægter kendskab til problemet igen og sender mig tilbage igen til de 2 andre nævnte.

Det er en total tragisk parodi. Lige til Ekstrabladet.

Radiomand er du ansat hos yousee? Hvordan ved du da ellers at de læser med? ? Jeg tror ikke på det. For så lyver de jo nok også om dette til mig. Sandheden får jeg ikke. Jeg er meget tæt på at smide dem på døren og finde en ny udbyder.... der også er billigere og ikke har det lydsprog fejl.

 

 

Jeg er bruger som enhver anden bruger, hvad du tror på eller ikke kan ikke bruges til noget. Kan kun sige at det er nogle af de samme som skriver på deres FB side. Du kan selv se hvem det er på Forum Seneste Aktivitet siden.

Omdømme 1
Badge +2

 

Yousee læser IKKE disse debatsider. 

 

Jo de læser med, det er blevet mere end det har været.

Nå til mig siger de, de ikke gør. Jeg har talt med 4 til 5 ansatte. Og derfor siger de også, de aldrig har hørt om problemet eller fejlen ! Det er uhørt fordi de så lyver overfor mig, de ansatte, jeg har talt med. Både teknisk support og kundeservice og ansatte under Facebook gruppen.

Jeg sur og godh frustreret. Har både haft Sony teknisk support indeover og ingen fejl på mit tv. Og sony siger de mener det er en fejl i en opdatering fra YouSee. Og haft fat SVT mange gange dom også siger det må være yousee og en opdatering eller en fejl i signal til lydsprog ved opdatering. 

Altså havner jeg hos yousee som så nægter kendskab til problemet igen og sender mig tilbage igen til de 2 andre nævnte.

Det er en total tragisk parodi. Lige til Ekstrabladet.

Radiomand er du ansat hos yousee? Hvordan ved du da ellers at de læser med? ? Jeg tror ikke på det. For så lyver de jo nok også om dette til mig. Sandheden får jeg ikke. Jeg er meget tæt på at smide dem på døren og finde en ny udbyder.... der også er billigere og ikke har det lydsprog fejl.

 

 

Jeg er bruger som enhver anden bruger, hvad du tror på eller ikke kan ikke bruges til noget. Kan kun sige at det er nogle af de samme som skriver på deres FB side. Du kan selv se hvem det er på Forum Seneste Aktivitet siden.

Tak for konstruktiv svar på mit sure frustreret opstød. 👍🙂 jeg vil lige læse lidt på FB. Jeg gør ikke mere i sagen. Må bare undvære de 2 kanaler i min grundpakke. Ikke i orden men kan ikke gøre mere. Vh Sabrina.