Svar

SVT1 og SVT2 Synstolkning


Der er på det seneste kommet synstolkning på SVT1 og SVT2. Der læses op på svensk når der er tekstet på andet sprog end svensk. Ret irriterende.

Iflg kanaloversigten ligger de 2 kanaler på “kanal’ 87 og 88.

Er de fejl hos YouSee og/eller hvordan fjernes synstolkningen?

icon

Bedste svar af Radiomanden 17 September 2022, 22:41

Se original

Denne tråd kan ikke kommenteres

81 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Det ændrer man selv i boksen, gå til Menu/indstillinger/lyd, pladserne er kanalernes korrekte placeringer.

Hej,

Jeg har ikke nogen (TV)boks. TV’et er koblet direkte på ‘antennestikket’ med et coaxkabel. Jeg har kun Grundpakken. Det må være YouSee, der har lavet et-eller-andet.

Omdømme 7
Badge +9

Så gå i lydmenuen på TVet og deaktiver synstolkning.

 

Ja, dén havde jeg ikke lige gennemskuet, da jeg absolut ikke har været inde på TV’ets menu og ændre i lydindstillingerne. Jeg gik ind i menuen - Lyd og ‘Uds.lydindstillinger’, hvor ‘Lydsprog’ stod til ‘LB-premix(AD)’. Dette blev ændret til ‘Svensk’ og vupti synstolkningen forsvandt. Desværre når man skifter kanal og går tilbage til (fx) SVT2 er min ændring ikke gemt og synstolkningen er tilbage. Fejlen må jo så være opstået sammen med en opdatering som TV’et får fra tid til anden. Det er et Samsung TV.

Tak for hjælpen / opklaringen!

Jeg mener ikke, at de kanaler plejer at have et synstolkningsspor…? Hvis det er nyt, er det måske derfor, det først er et problem nu. 🙂

Det er før sket, at Yousee har koblet forkerte lydspor på visse kanaler, så hvis det er et teknisk uheld, forsvinder det nok igen.

Det skal siges at YouSees app ikke har synstolkningsproblemet for SVT1 og SVT2 hverken via Apple TV eller iPad. Jeg hælder til det er et Samsung problem.

Har lige konstateret, at på TV-boks YS-4000 kan man slå synstolkning fra eller til efter eget ønske. Når den er slået til bliver de svenske undertekster læst op på svensk. Synstolkning forsvinder ved start forfra.

Til MS-ERIK: Jeg ved ikke om det er en generel oplysning eller en oplysning til min ‘fejl’, men jeg anvender ikke en TV-Boks som tidligere nævnt.

Vi kan vist godt konkludere, at det ikke skyldes en nylig opdatering til dit fjernsyn. Det er Yousee, som ved et uheld får sendt et svensk synstolkningsspor med ud.

Omdømme 7
Badge +9

Så længe det kan rettes i Menuen på Boks og TV, så er problemet jo løst.

Vi kan vist godt konkludere, at det ikke skyldes en nylig opdatering til dit fjernsyn. Det er Yousee, som ved et uheld får sendt et svensk synstolkningsspor med ud.

Det behøver ikke at være et uheld, YouSee har sendt to lydspor ud, hvilket også sker for andre kanaler. Flere lydspor kan være med og uden synstolkning, men også på forskellige talesprog, som f.eks. kanalen Arte, der har lydspor på både tysk og fransk. Brugeren skal så indstille sit modtageudstyr til det ønskede lydspor. DR har valgt at udsende separate kanaler indeholdende lydspor med synstolkning.

Omdømme 7
Badge +9

Hej @ciscodk 

Jeg har markeret Radiomandens svar som bedste svar, da det førte til løsning. 

Tak til Radiomanden! 😊

Det behøver ikke at være et uheld

Det behøver det ikke være, men da de kun lige er begyndt på det, så drog jeg den konklusion. Vi må se, om det forsvinder igen… 🙂

Mit problem med synstolkning på SVT1 og SVT2 er for såvidt ikke løst. Hvis det er med vilje at YouSee sender 2 lydspor ud (svensk og synstolkning) så har mit Samsung TV et problem da default er synstolkninglydsporet. Det kan godt nok ændres til svensk, men lige så snart der skiftes kanal til DR1 og så tilbage til den svenske kanal så er den tilbage på synstolkning. Det kunne så være interessant at vide om YouSee har udsendt synstolkningssporet i flere måneder eller om det er en forholdsvis ny ting. Uanset hvad må Samsung TV’et have et problem da synstolkningssporet (LB-premix(AD)) er default og ikke kan ændres til svensk fast.

Omdømme 7
Badge +9

Hvordan er indstillingerne på lyden.? Synstolkning fra, Primær sprog Dansk Sprog 2 Dansk.? Det var sådan jeg havde det indstillet på et Samsung TV. Der kom aldrig synstolkning på nogen af kanalerne med den indstilling.

Der er ikke noget punkt der hedder synstolkning.

Fra tidligere indlæg: Jeg gik ind i menuen - Lyd og ‘Uds.lydindstillinger’, hvor ‘Lydsprog’ stod til ‘LB-premix(AD)’. Dette blev ændret til ‘Svensk’ og vupti synstolkningen forsvandt. Desværre når man skifter kanal og går tilbage til (fx) SVT2 er min ændring ikke gemt og synstolkningen er tilbage.(slut).

 

 

 

Omdømme 7
Badge +9

AD. Audio Description = Synstolkning. Brugte kun indstilling Dansk under sprog. Brugsland, Danmark, Menusprog, Dansk.

TV’ets sprogopsætning er dansk, menu dansk, brugsland dansk. Stadigvæk ikke noget der direkte hedder synstolkning.

Omdømme 7
Badge +9

Jo, AD er som skrevet Synstolkning. Hvorfor det så ikke oversættes vides ikke.

Jeg vil se om der er andet, der kan ændres på når der kommer noget ‘udenlandsk’ på de svenske kanaler, der tekstes.

Omdømme 1
Badge +2

Der er på det seneste kommet synstolkning på SVT1 og SVT2. Der læses op på svensk når der er tekstet på andet sprog end svensk. Ret irriterende.

Iflg kanaloversigten ligger de 2 kanaler på “kanal’ 87 og 88.

Er de fejl hos YouSee og/eller hvordan fjernes synstolkningen?

Du kan ikke på Sony og sikkert også samsung gøre sprog fast som standard. I udesendelse og derfor ryger ens egen rettelser væk ved skiftning til anden kanal eller sluk.

Svt er opmærksomme på fejl . Jeg har skrevet 3 gange til dem de sidste par dage. Så går ud fra de snart får rettet fejl.

Ellers kontaktes yousee support der så vil kontakte deres udbyder og leverandør. Nemlig SVT. Det har yousee lovet mig.

Omdømme 1
Badge +2

Der er ikke noget punkt der hedder synstolkning.

Fra tidligere indlæg: Jeg gik ind i menuen - Lyd og ‘Uds.lydindstillinger’, hvor ‘Lydsprog’ stod til ‘LB-premix(AD)’. Dette blev ændret til ‘Svensk’ og vupti synstolkningen forsvandt. Desværre når man skifter kanal og går tilbage til (fx) SVT2 er min ændring ikke gemt og synstolkningen er tilbage.(slut).

 

 

 

Også her. 

Omdømme 1
Badge +2

Det skal siges at YouSees app ikke har synstolkningsproblemet for SVT1 og SVT2 hverken via Apple TV eller iPad. Jeg hælder til det er et Samsung problem.

Jeg har Sony og har desværre samne problemer. SVT er opmærksomne på fejlen har de skrevet til mig.

Omdømme 1
Badge +2

Så længe det kan rettes i Menuen på Boks og TV, så er problemet jo løst.

Kan jo ikke være mening nan skal rette på sit tv hver eneste gang nan vil se en film på de svenske kanaler for rettelse manuelt forsvinder hver gang og så får man fejlen med synstolkning AD oveni originalsprog dermed dårlig lydspor. Det er nyopstået fejl.

Jeg har Sony 4k 3 år .uden problemer.

Omdømme 1
Badge +2

Så længe det kan rettes i Menuen på Boks og TV, så er problemet jo løst.

Kan jo ikke være mening nan skal rette på sit tv hver eneste gang nan vil se en film på de svenske kanaler for rettelse manuelt forsvinder hver gang og så får man fejlen med synstolkning AD oveni originalsprog dermed dårlig lydspor. Det er nyopstået fejl.

Jeg har Sony 4k 3 år .uden problemer.

SVT skrev i går til mig at de er opmærksom på fejlen.