Spørgsmål

Forringet billedkvalitet og service på de tyske og svenske kanaler

Hej,

er der andre der oplever, at der ca. siden sidste fredag, den 16/4, mangler services som HbbTV på de tyske kanaler, og at billedkvaliteten er kun 720p (på svenske SVT2 er det dog kun SD kvalitet (576i))?  HbbTV virkede fx fint den 15/4 på ZDF.  Vi bruger Samsung Smart TV, og DR1, DR2 sendes stadig i 1080p, med HbbTV.

Har ringet til kundeservice, men de kan ikke se (eller vil ikke se) problemet.  Svaret er: “Vi sender de signaler vi modtager fra vores leverandør.”  Det er bare underligt, at der pludseligt er en forringelse i kvaliteten fra flere leverandører samtidig.

Der kan jo være en god grund til, at man skruer ned for båndbredden i en periode, men så forventer jeg, at man informerer kunderne. 

7 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +6

Jeg oplever ingen problemer.

Men vil dertil sige at ARD, ZDF og NDR altid kun har været i 720p, for de kanaler sendes ikke i en højere kvalitet af dem selv dernede i Tyskland.

Men for at løse dit andet problem med SVT og HbbTV, prøv at foretage en komplet kanal opdatering på dit TV, for det kan sommetider være nødvendigt at gøre det hvis der er sket mindre forandringer af den ene eller anden art af signalet.

Mener at huske, at ZDF var 1080i, men måske tager jeg fejl.  Skulle have taget et screenshot …

Mht genindlæsning:  det var det første jeg gjorde, efter jeg opdagede problemet.  Har været YouSee kunde i snart 20 år, så det er jo også et de første spørgsmål fra supporten, når man ringer ind!  Der også andre i vores område, som har samme problem - hvilket er ikke så underligt, når vi får vores TV signal fra samme kabel.

SVT2 lader til at skifte mellem 720 og 576. Jeg tør ikke sige, om der er et mønster. :)

ZDF har før været i 1080i. Heller ingen hbbtv her.

Omdømme 7
Badge +6

SVT2 lader til at skifte mellem 720 og 576. Jeg tør ikke sige, om der er et mønster. :)

ZDF har før været i 1080i. Heller ingen hbbtv her.

ZDF har aldrig været i native 1080i, kun 720p. Kanalen har aldrig været sendt i en højere opløsning, hverken hos YouSee eller via satellit hvor jeg også kan snuppe kanalen fra med min parabol.

Det eneste sted man finder den i 1080i er på Tyskland’s DVB-T2 net, men det er er ikke native 1080i den er i, men der i mod et opskaleret 720p signal.

ZDF (ældre optagelse) i 1080i:

Næ, vent… 4900 tilhører RTL. ZDF er i den optagelse kun i 720. :slight_smile:

Update: har brugt lidt tid i dag at tjekke kanalerne igen.

• SVT2 er HD (720p) igen
  • RTL er 1080i
  • CNN og BBC World er 1080i (var kun 720p sidste uge)
  • mangler stadig HbbTV på ZDF og NDR
  • den gode nyhed: man kan nu slå undertekster fra i ARD

Synes dog stadig, at den slags ændringer bør annonceres, eller at kundeservice i det mindste er opdateret. 

Besvar