Svar

Dårligt signal på valgfri kanaler

Efter den sidste omlægning af kanaler i mit område (Århus) måtte jeg søge efter kanaler igen for at finde mine to valgfri kanaler (Zulu og Kanal 4). Dem fandt jeg på henholdsvis 458 og 442 MHz. Desværre er signalkvaliteten ikke så god på disse to kanaler, hvilket resulterer i billedudfald med jævne mellemrum.

Min DVB-C modtager viser SNR i % hvilket er mindre brugbart end dB, men stadigvæk... Alle andre kanaler ligger på 99% SNR, mens disse to kanaler ligger på ca 80-85%. Det samme med signalstyrken, og BER er også meget højere på disse to kanaler. Alle mine andre kanaler ligger på > 550 MHz.

Jeg har ingen problemer med mit internet hvor modemmet rapporterer en SNR på ca. 39 dB. Jeg kan dog se at mit kabelmodem har en upstreamkanal på 455 MHz, så det er relativt tæt på de to frekvenser der giver mig problemer, men jeg ved ikke om det betyder noget.

Er der nogen der har en forklaring på hvorfor lige netop de to kanaler giver mig problemer, eller et godt råd til hvad jeg ellers skal kigge efter?
icon

Bedste svar af KlausJ 19 April 2017, 10:37

Se original

4 Kommentarer

Hvis man ser på frekvensoversigter i dit område, ser det ikke ud til, at der skulle være noget udefra kommende der kan lave ballade. Alligevel skal du nok checke dine egne forbindelser/kabler.
Kabler skal være god(kendt) kvalitet, og de må ikke bukkes (eller have været bukket) mere end, hvad der svarer til omkredsen på en øldåse.

De kodede kanaler sendes med QAM256, hvilket er mere støjfølsomt, end QAM64 der bruges på normale kanaler, samt søgefrekvensen på 450MHz. QAM angiver signalformatet, og jo højere QAM, jo mere kompliceret signal, men også mulighed for højere datamængde på frekvensen.

Du har nok læst upstreamfrekvensen forkert - den er formodentlig 45,5Mhz. Downstreamfrekvenserne viser ssv. også QAM256, så hvis der ikke er særligt mange retransmissioner, kunne du prøve at sætte DVB-C-boksen på dit internetkabel.

Igen, check kablerne og, hvis muligt, prøv et andet fjernsyn eller box. Der har været enkelte meldinger i forskellige fora om, at billedet blev mærkbart forbedret med nyt fjernsyn.
Tak for svaret!

Du har ret. Jeg missede et 0 - det er 45,5 MHz.

Jeg ved ikke hvad særligt mange retransmissioner er, men der er værdier for Correctables og Uncorrectables, der for alle frekvenser er på (ca.) henholdsvis 400 og 900. Ved dog ikke hvornår den har talt fra, men jeg har ikke taget strømmen eller genstartet modemmet de sidste par måneder.

Jeg kunne prøve at sætte DVB-C boksen på internetkablet, men fjernsynet står i stuen og internetkablet er ude i teknikrummet (lige der hvor kablet kommer ind i huset splittes det i et kabel der gør til kabelmodemmet, og den anden del går i en antenneforstærker, og herefter i en splitter med to udgange), så det er en lidt større operation at få den koblet på derude.
Omdømme 7
Badge +7
Hej micop

Jeg er lidt i tvivl her, fik du egentlig svar og løsning på det? 🙂
Jeg har fået svaret og har forsøgt mig med en ny antenneforstærker da signalstyrken også ligger under 100% på disse kanaler. Det gav ca 10% mere på SNR og signalstyrken. Om det er nok til at stoppe udfaldene må tiden vise.

Besvar