Svar

Adgang til HomeDisk

• Udforsker
  • 11 kommentarer
Jeg har gennem flere år brugt TDS´s HomeDisk. Den udgik/ophørte imidlertid i januar 2016. Forinden var der en fin information fra TDC om hvilke foranstaltninger man anbefalede brugerne at gøre inden nedlukningen; herunder blev det anbefalet at flytte data fra HomeDisken til sin PC. Den proces fik jeg desværre ikke gennemført fuldt ud. TDC oplyste, at man var velkommen til at beholde HomeDisken og bruge den som extern harddisk.
Jeg valgte at beholde den med nogle ikke-flyttede filer. Disse filer har jeg nu brug for, MEN jeg kan ikke komme i forbindelse med HomeDisken, selv om den er tilsluttet min router. Jeg har tænkt på at forbinde HomeDisken direkte med min PC, men det kan vist ikke lade sig gøre, da den kun har LAN-port og USB-port og eSata-port.
Jeg har talt med YouSee-support, men forståelig nok er de ikke i stand til at hjælpe med et produkt, der ikke længere er deres.
Så, nu er mit håb, at jeg på Forum kan få hjælp til at genetablere forbindelsen til min HomeDisk og filerne på denne.
Hilsen Nesral
icon

Bedste svar af MS-ERIK 9 august 2017, 11:32

Hej.

HomeDisken (i hvert fald den jeg havde) havde en fast IP-adresse på 192.168.1.5, så hvis man har skiftet internet til YouSees kabel TV net, får man en ny router som er indstillet til IP-adresseinterval 192.168.0.xxx, og så kan man ikke få forbindelse til en HomeDisk med adressen 192.168.1.5, men må midlertidigt ændre computerens IP-adresse til 192.168.1.xxx. Dette var det problem, jeg havde ved skifte fra TDC til YouSee, men dit problem er noget andet. Faktisk ligner det mere et Windows 10-problem, hvor jeg desværre ikke har en umiddelbar løsning, men kun nogle forslag.

Er din Windows 10 helt opdateret? Engang havde Windows 10 et problem med at den ikke ville kendes ved andre netværksenheder end andre Windows-computere, Men det problem synes at være forsvundet. Men det tager stadig lidt tid efter at stifinder er åbnet indtil f.eks. en netværksharddisk (som HomeDisken jo er), viser sig. Nogen gange kan man få adgang ved manuelt at taste en adresse i stifinder, eller oprette en genvej på skrivebordet til netværksharddisken (selv om man ikke kan se den i stifinder), og så klikke på denne genvej. Brug ikke et eventuelt drevbogstav, men brug netværksbetegnelsen, som (så vidt jeg husker) er \\HOMEDISK\homedisk.

Man kan også prøve at åbne egenskaber til det benyttede netværkskort i computeren, vælge TCP/IPv4, derefter vælge egenskaber, derefter vælge avanceret, derefter vælge fanen WINS, og endelig markere Aktivér NetBIOS over TCP/IP. Det kan måske få Windows til at finde HomeDisken.

Hvis det heller ikke hjælper, men din gamle computer godt kan få adgang til HomeDisken, kan en løsning måske være at kopiere indholdet fra HomeDisken til den gamle computer, og derefter flytte det et mere endeligt sted hen.

HomeDisken er noget gammel, og softwaren er specialudviklet for TDC. Ved søgning på YouSee Forum kan der findes tråde med diverse anvisninger på hvordan man kan omdanne HomeDisken til en normal netværksharddisk, jeg har prøvet dette dog uden at det kom til at virke. Man er nok bedre tjent med at anskaffe en ny netværksharddisk.

Se original

5 Kommentarer

Omdømme 4
Badge +2
Der er måske en løsning, men der er brug for nogle oplysninger:

Er det den samme router, der nu bruges som dengang HomeDisken fungerede?
Har dit nuværende netværk IP-adresser i intervallet 192.168.0.xxx eller 192.168.1.xxx?
Har HomeDisken været genindstillet til fabriksindstillingerne efter at den var i brug (hvis ikke, så gør det endelig IKKE, det kan ødelægge muligheden for adgang).
Hej MS-Erik.
Tak for dit hurtige svar.
Her er nogle supplerende oplysninger, som jeg håber kan bringe os videre i sagen.

Jeg udskiftede i august 2016 (altså efter at TDC's HomeDisk ophørte) min hidtidige TDC HomeBox- router med YouSee´s HomeBox-router (med 5G hastighed). Denne har IP-adressen 192.168.1.1. Adressen på den gamle router husker jeg ikke. Jeg må gå ud fra, at den nye router var i fabriksindstilling, da jeg modtog den.
For et år siden skiftede jeg også computer fra en W7-computer (da "systemet" virkede) til nu en W10-computer (hvor "systemet" så ikke virker). Det gør det jo nok ikke mindre kompliceret.

Den gamle W7-computer har jeg stadig, og i aftes tændte jeg den, og konstaterede til min overraskelse, at jeg via denne W7-computer og mit eget WiFi-net kunne få adgang til HomeDisken og filerne her.
Men jeg vil jo rigtig gerne også kunne komme i kontakt med HomeDisken via min nye W10-computer. Helst via mit WiFi-net, men ellers ved direkte kabeltilslutning.
Jeg håber alle disse oplysninger kan bringe mig til at opnå en af disse tilslutninger.
Hilsen Nesral
Omdømme 4
Badge +2
Hej.

HomeDisken (i hvert fald den jeg havde) havde en fast IP-adresse på 192.168.1.5, så hvis man har skiftet internet til YouSees kabel TV net, får man en ny router som er indstillet til IP-adresseinterval 192.168.0.xxx, og så kan man ikke få forbindelse til en HomeDisk med adressen 192.168.1.5, men må midlertidigt ændre computerens IP-adresse til 192.168.1.xxx. Dette var det problem, jeg havde ved skifte fra TDC til YouSee, men dit problem er noget andet. Faktisk ligner det mere et Windows 10-problem, hvor jeg desværre ikke har en umiddelbar løsning, men kun nogle forslag.

Er din Windows 10 helt opdateret? Engang havde Windows 10 et problem med at den ikke ville kendes ved andre netværksenheder end andre Windows-computere, Men det problem synes at være forsvundet. Men det tager stadig lidt tid efter at stifinder er åbnet indtil f.eks. en netværksharddisk (som HomeDisken jo er), viser sig. Nogen gange kan man få adgang ved manuelt at taste en adresse i stifinder, eller oprette en genvej på skrivebordet til netværksharddisken (selv om man ikke kan se den i stifinder), og så klikke på denne genvej. Brug ikke et eventuelt drevbogstav, men brug netværksbetegnelsen, som (så vidt jeg husker) er \\HOMEDISK\homedisk.

Man kan også prøve at åbne egenskaber til det benyttede netværkskort i computeren, vælge TCP/IPv4, derefter vælge egenskaber, derefter vælge avanceret, derefter vælge fanen WINS, og endelig markere Aktivér NetBIOS over TCP/IP. Det kan måske få Windows til at finde HomeDisken.

Hvis det heller ikke hjælper, men din gamle computer godt kan få adgang til HomeDisken, kan en løsning måske være at kopiere indholdet fra HomeDisken til den gamle computer, og derefter flytte det et mere endeligt sted hen.

HomeDisken er noget gammel, og softwaren er specialudviklet for TDC. Ved søgning på YouSee Forum kan der findes tråde med diverse anvisninger på hvordan man kan omdanne HomeDisken til en normal netværksharddisk, jeg har prøvet dette dog uden at det kom til at virke. Man er nok bedre tjent med at anskaffe en ny netværksharddisk.
Omdømme 3
Badge +5
Hej Nesral

Fik du det løst? :)

Hvis ja, og MS-ERIKS svar hjalp, så må du endelig vende tilbage og markere bedste svar :)
Hej MS-Erik.
Tak for dit fyldige og relevante svar.
Jeg har prøvet de løsningsmuligheder, som du har peget på, og jeg har talt med YouSee's telefoniske support, som heller ikke kunne give en løsning på problemet, men hvor dit synspunkt om, at HomeDisken er noget gammel og tilpasset til et udgået TDC-produkt er rigtig.
Jeg vil derfor benytte mig af dit gode råd om - via den gamle computer - at kopiere indholdet på HomeDisken og så flytte det til et operationelt sted, samt som du foreslår, at anskaffe en ny netværksharddisk.
Med dette anser jeg "sagen for afsluttet" og takker for din inspirerende medvirken.
Hilsen Nesral

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P