Spørgsmål

Virus eller andet it kriminalitet??

Min gamle far modtog en mail, der henviste til at hans postkasse var fyldt op. Han har abonnement hos tdc. Der var et link med henvisning til yderligere info.: http://tele.dk/2872, hvilket han klikkede på. Han kom til en info side på dansk.
Er der et legitimt link eller kan han være blevet udsat for fusk?+ Brevet var skrevet på engelsk.
Jeg er urolig på hans vegne. Når jeg prøver at spore email adressen kommer der intet frem. Har I råd til, hvad vi skal gøre ? Har kørt en udvidet virus scanning. Men er det nødvendigt at reinstalere for at udelukke at der er anbragt "grimme ting"

På forhånd tak og med venlig hilsen

Gabriella

7 Kommentarer

Omdømme 4
Badge +6
Linket stiller om til http://postmaster.tdc.dk/publish.php?id=2872

tdc.dk blev i tidernes morgen købt af TDC fra Thy Data Center for en million dollars. Før brugte man tele.dk. Så der er vist ikke nogen grund til bekymring. Yousee arbejder på at opgradere deres mail produkt, og der er måske en enkelt auto mail, som ikke er oversat til dansk endnu.

Har I gjort nogen af de ting, som linket anbefaler?
Nej - vi var nervøse for om det var en fupside
Omdømme 4
Badge +6
Enten har din far mere end 800 mails liggende i indbakken (her kan maksimalt ligge 1000 mails), eller han har brugt 80% af sin plads hos Yousee. Har din far ikke udvidet til den maksimale plads på 1GB, kan du f.eks. gøre det inde i hans webmail .

Der er sikkert en masse mails, som kan slettes. Vil din far gemme alle mails, kan de hentes ned på en mails klient på en PC, Mac, tablet osv. På denne måde tømmes Yousee kontoen, så der blive masser af plads igen.
Mange tak. Det link jeg skrev her - har jeg selv skrevet ind. Kan man forestille sig - at der er lavet et link, der ser sådan ud, men så fører til en anden side- altså fake?
Omdømme 4
Badge +6
Det er meget usandsynligt og vil kræve at hackere angriber centrale del at Internet kaldet DNS. Her omsættes links til en adresse på internet.
Omdømme 4
Badge +1
Det de udenlandske bedragere typisk gør med deres klonede sites, er at oprette en udenlandsk adresse der ikke slutter med .dk, men med noget helt andet og håber så på at folk ikke lægger mærke til det.
En taktik de ikke engang behøver at ændre, for der er rigeligt med totalt naive Danskere der ude som hopper på den metode.

Dem der slutter med .dk er hovedsaglig falske webshops, hvor de "sælger" mærkevare produkter til priser der er alt for gode til at være sande.
Noget som DK Hostmaster som står for samtlige .dk adresser ikke har en skid styr på, fordi de benytter sig af håbløst gammeldags metoder til kunde registrering og desuden bare sælger .dk adresser til folk der overhovedet ikke har Dansk statsborgerskab og ingen fast bopæl i Danmark.
Mange tak begge to for svar og input. Jeg er meget opmærksom - men de ældre er jo ikke så hurtige og tror for meget på det der kommer. Men der skulle ikke være sket skade så. Hjertelig tak :-)
Med venlig hilsen Gabriella:D

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P