Sikker internetsurf på computer


Omdømme 7
Badge +9
Der er i øjeblikket meget snak om internetsikkerhed og hackere. Vi kigger her på, hvordan du kan gøre dig mindre udsat når du er online, ved at følge 6 gode råd.

1. Hold din pc opdateret:
Sørg for at holde alle programmer opdateret, da det kan beskytte din pc mod en række trusler.

2. Tjek links før du klikker på dem:
Det er derfor vigtigt, at du er sikker på de links, du klikker på i mails, på sociale netværkssider og almindelige hjemmesider. Du bør vænne sig til at holde musen over et link et stykke tid, inden du klikker. Så vil linket eller en sætning blive vist, og du kan få en idé om hvad, det er for et link. Hvis linket er kort skal du være opmærksom.

3. Afslør aldrig personlige oplysninger online:
Sørg for at indstillingerne på sociale netværk - især for dine børn - er indstillet sådan, at kun godkendte venner kan se oplysninger om dig eller dine børn, og hold øje med hvem, der følger din familie online. Skriv ikke om at være væk fra hjemmet online, især ikke på sociale netværkstjenester som Facebook og Twitter.

4. Hold din pc sikker:
Web-filtrerings-software kan fortælle dig, om du er ved at bevæge dig ind på en farlig hjemmeside, og du kan spærre for adgangen til bestemte hjemmesider for dine børn. Antispam-software minimerer antallet af uønskede og fup-meddelelser. Men vigtigst af alt er, at du har et antivirusprogram, og at det er opdateret.

5. Internet-sikkerhed handler om mere end på nettet:
Internetadgang sker ikke kun fra din pc og med en browser. Fremmede kan komme i kontakt med børn via chat i populære spil på spillekonsoller. Derudover er mobiltelefonen teenagerers primære måde at få adgang til internettet
Sørg for, at forældrekontrol er aktiveret på alle disse tjenester, så du kan forhindre, eller i det mindste kontrollere, når dine børn kontakter eller bliver kontaktet af fremmede eller nye spillevenner.



Husk også vigtigheden i at ændre password
Du kan reducere risikoen for at blive hacket, ved regelmæssigt at skifte password på dine konti. Lær, hvordan du laver et stærkt password samt tester styrken i det.

Vi bruger efterhånden dagligt nettet til netbanking, e-boks, e-handel og til at gå på sociale medier som Facebook, twitter og Instagram, hvor vi giver mange personlige informationer om os selv.

Med den strøm af informationer vi oplyser om os selv på nettet, er det særlig vigtigt, at vi beskytter os selv mod online identitetstyveri, så kriminelle ikke får adgang til f.eks vores bankkonti og tømmer kontoen eller bruger vores personlige oplysninger til at bestille pas, kørekort eller kreditkort i vores navn.

Et stærkt password er den bedste beskyttelse mod identitetstyveri, hacking og generel sikkerhed, da det gør det sværere for online-kriminelle at komme ind på dine konti. Det er især vigtigt at ændre password på de websteder, hvor du indtaster bankkonti eller andre følsomme oplysninger.

Glemmer du at ændre passwords, kan du indstille en automatisk påmindelse hver tredje måned om, at det er tid til at opdatere password på din e-mail, netbank, e-boks, NemID osv.

De fleste hjemmesider har opsat et regelsæt for, hvilke password de vil acceptere, men her er nogle grundlæggende retningslinjer for, hvordan du skaber et stærkt password:
  1. Gør dem lette at huske.
  2. Brug store og små bogstaver, tal, tegn og mellemrum - ikke alle hjemmesider tillader mellemrum, men så kan man bruge _ (underscore).
  3. Brug ikke samme password til flere konti.
  4. Brug lange passwords - minimum 8 karakterer, men meget gerne længere.
  5. Brug gerne en sætning fra en bog, film eller andet, som du kan lide og tilsæt tal og tegn.

Har du nogle gode råd du vil dele? Så smid endelig en kommentar 🙂

7 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +7
Hej Kasper.

Følgende kæver så at man ved lidt om computere (Læses som: Er Nørd):
Når jeg er på fremmede netværk med min computer (f.eks. DSB, cafe el.lign.) er det første jeg gør: Jeg starter min VPN forbindelse derhjem til. (Den kører med 256 bit kryptering). Så kan jeg i fred lave hvad jeg vil, f.eks. læse mails uden nogen kan "snuppe" mine adgangskoder.

-Brian
Omdømme 7
Badge +9
Bruger aldrig offentligt Wi-Fi, kun 4G Mobildata.
Omdømme 7
Badge +9
Hej Brian

Tak for tippet, det er en god metode for det lidt mere nørdede segment! 🙂

Det kan være at jeg skal prøve det næste gang jeg er på farten.
Omdømme 6
Badge +7
Hej Kasper.
Hvis du vil lege lidt med VPN, og vil have en lidt mere avanceret version end OpenVPN. så kig på SoftEther (https://www.softether.org/) Server delen kan connecte til alt. både Windows, Apple, Mobil både apple, og android, og self. dens egen klient. Og det bedste... den er gratis 😃 Det er den jeg kører med. Har lavet en VPN server, der kører som del af mit Virtuelle setup på min host.

-Brian
Omdømme 7
Badge +9
Hej Brian

Interessant! Tak for tips 😃

den håber løse yousee hvorfor jeg FIK VPN   MED MIN PC HVEM LAVER TIL MIG JEG VED IKKE VÆRE SØDE OG SVAR TIL MIG MVH JENS OVE KORNDAL.

Omdømme 7
Badge +9

Der kan ikke bruges VPN på YS TV/Streaming, da det er en omgåelse af rettigheder. TV/Streaming kan kun ses i EU/EØS lande.

Besvar