Sådan genkender du phishing mails


Omdømme 7
Badge +9
Har du modtaget en mistænkelig mail fra en ukendt person?

Her kan du læse mere om, hvordan du genkender phishingmails, og hvordan du skal forholde dig:

Genkend en mistænkelig mail


Hvordan er sproget?

Fupmails er typisk direkte oversat gennem f.eks. Google Translate. Hvis du derfor modtager en mail fyldt med grammatiske fejl og stavefejl, så hører den til i papirkurven!



Tidsfrister

Du kan også ofte genkende en fupmail ved at afsenderen forsøger at få dig til at foretage ændringen indenfor en snæver tidshorisont f.eks. indenfor 24 timer. Dette gør de for at sætte lidt pres på i håb om at du hopper i fælden.

Tjek linket:

Der vil typisk være et link i beskeden som fører dig ind på en anden side. Dette link kan være gemt bag en tekst f.eks. ”Klik her” eller ”Gå til YouSee.dk”, så du skal derfor aldrig stole på linkets navn. Du kan hurtigt se hvor linket fører dig hen ved at holde musen over linket, hvorefter det vil fremgå på skærmen eller i bunden til venstre:


I tvivl?

Kontakt det rigtige firma for at høre om mailen er god nok.

4 Kommentarer

Jeg har en anden emailadresse end den 'primære', oprettet under samme konto - der hører desværre ikke et personligt spamfilter til. Jeg modtager mange phishing mails dagligt på denne mailadresse og kan ikke gøre andet end slette dem !! Ville være rart at kunne rapportere dem som f.eks for min outlook konto. Jeg er som regel aldig I tvivl om at det er ondsindede mails og vil gerne bidrage med at rapportere dem et sted - så afsenderne kan stoppes (og jeg kan slippe for de irriterende phishing og spam mails, og evt. blokere adresserne.
HVORFOR HAR YOUSEE IKKE NOGET TILSVARENDE RAPPORTERINGSMULIGHED SOM OUTLOOK OG GMAIL ? (Jeg har pt opgivet at søge mere efter det.......)
Mvh
Omdømme 7
Badge +2
Du kan f.eks oprette en konto hos SpamCop, så kan du melde det til dem.
Men med ret stor garanti, så er afsenderen sikkert allerede godt kendt af dem i forvejen og filtreres væk hos de millionvis af folk der har sat deres mail program eller eks. som mig med min Mailwasher der er sat op til at benytte deres spam list til at identificere og fjerne uønskede mails.

I mailprogrammet Thunderbird findes der også sådan en muglighed.
Den findes under Funktioner => Kontoindstilinger=>Spam-indstillinger
Her kan man vælge mellem et par forskellige lign. spam databaser som Mozilla samarbejder med ang. identificering af spam og phising mails.
Per, tak for alle de gode alternative mail mm forslag,
- men mit indlæg var rettet kun mod YouSee, hvor min konto er
- og jeg håbede at en YouSee mearbejder ville svare.
Omdømme 7
Badge +2
Det bliver svært til totalt umuligt af få fat i deres supportere her igennem, for dem der dukker op her er egentlig kun admins for forummet, der sørger for at vi opfører os ordentligt :-)
Men prøv på Facebook i stedet for, her vil en af deres supportere med garanti se dit forslag om en spam database for kunderne.

Besvar