Phishing-mails


Omdømme 1
Redigeret af Kasper:
Du kan læse mere om Sikkerhed, Fup og Phishing her

Oprindeligt indlæg:

Vi oplever jo desværre tit, at vores kunder modtager mails, der ser ud som om, at de kommer fra TDC, Nets, banken eller lignende. 

Vi holder hele tiden øje med disse mails og skriver om de vigtigste på http://sikkerhed.tdc.dk/. Du kan læse mere om phishing på vores Hjælpesider.

Modtager du en phishing-mail, eller er du i tvivl om ægtheden af mail, kan du tjekke i denne tråd, om andre allerede har advaret mod den, og vi har skrevet om den, eller om den er ny. 

Kopier teksten fra mailen og læg den i en kommentar herunder. Gem gerne mailen, hvis vi skal bruge den. 

38 Kommentarer

Omdømme 6
Hejsa

Jeg har netop fået denne i min arbejdsmail:




































Fra: "Netbank" <betal@commerz.de>
Dato: 29. jun. 2013 11.22.02 CEST
Til:  xxx@tdc.dk 
Emne: Bedrageri afdeling



















 






 











Vi har modtaget meddelelse om, at du for nylig har forsøgt at trække følgende beløb 380 kr fra din kort, mens i et andet land. .

Hvis disse oplysninger ikke er korrekte. nogen ukendt kan få adgang til din konto. Som en sikkerhedsforanstaltning, kan du besøge vores hjemmeside via nedenstående link for at bekræfte dine personlige oplysninger.


http: // nordea . dk / netbank

(Jeg har ændret ovenstående fra skadelig link, til kun tekst, så ingen kommer galt afsted/Patrick)

Når du har gjort dette, vil vores bedrageri afdeling arbejder på at løse denne uoverensstemmelse.

© Nordea 2009 · 28-06-2013 kl. 06:41:29 






























Omdømme 1
Der har været mange phishingmails ude i weekenden. 

I denne artikel har vi samlet dem, der har ramt redaktionens indbakker:

http://sikkerhed.tdc.dk/publish.php?id=33746

Omdømme 1
Og endnu én har set dagens lys:

Emnet på mailen er:

[tdc] : Problem til din regning !
 
Teksten lyder således:

  Hej,

  vi meddele dig, at din regning er betalt to gange, og det er på grund af en teknisk fejl.

  Når du bekræfter oplysningerne på kortet, vil vi refundere din konto
  detaljer :
     ..................................................................
      Ordrenummer :   40-1177505228886526
      Mobiloperatør  : TDC
      Betales af   :  kreditkort
      Status       : Venter på tilbagebetali
      .................................................................
   Baggrund af dette, for sikre, din tjeneste er den ikke afbrudt, vil vi gerne invitere dig at bekræfte     og opdatere dine faktureringsoplysninger i dag.

TDC - Privat - Mit TDC - Mere - Sikkerhed  -  SIDE TILBAGEBETALING
 
   Tak for din tillid,
   Se dig snart på www.TDC.DK

Denne e-mail er blevet sendt automatisk. Please, ikke svarer, er din forespørgsel udføres ikke.
Du kan kontakte os via følgende e- : customercare@tdc.dk.

Læs mere på http://sikkerhed.tdc.dk/publish.php?id=33751

Omdømme 1
Igen en mail, der udgiver sig for at komme fra TDC

 

Emnet på mailen er:

Bill : AK778E50

Således er teksten i mailen:

Fra: TDC <billtd@malaka.spicum.uma.es>
Dato: 26. jun. 2013 05.28
Emne: Bill : AK778E50
Til:

          Din konto
Kære kunde, Kære kunde
Din betaling blev afvist af din bank.
For at betale din regning, skal du klikke på nedenstående link din konto er midlertidigt låst                                            
      >  [ Klik Her - Opsæt din regning ]
I mangel af bekræftelse fra dig inden 15 dage
Vi vil gå til at opsige dit abonnement.
Vi har lavet en særlig side, der giver dig mulighed for at få direkte adgang til betaling.
Tak ikke at reagere på denne meddelelse.
Klik på linket, der vises under budskabet for at få adgang til din rekord
oplysninger.
Læs venligst kortet omhyggeligt og give os nyttige renseignent
Klik på linket [ Opsæt din regning ] for at få adgang til din information sheet

Læs mere http://sikkerhed.tdc.dk/publish.php?id=33760

  • Indlagt mellemrum i klikbart link. /MajaH
Jeg har just modtaget en meget tvivlsom e-mail, som har følgende ordlyd:

Postkassen har overskredet lagergrænse der er 20 GB som indstillet af din
administrator, er du i øjeblikket kører på 20,9 GB, kan du ikke være i
stand til at sende eller modtage ny post, indtil du igen validere din
postkasse.

https:// docs.google.com/forms/d/1dGQ6nDqR6BfUp-RVw2XX3-4-aMO8Gnst918krcckRvg/viewform

At re-validere din postkasse så KLIK eller kopiere indsætte linket ovenfor
og udfyld de ønskede data s

Thanks
Webmail System Administrator

Er der andre, der har modtaget en lignende e-mail?? Jeg har naturligvis ikke trykket på linket Blinkende humørikon

Omdømme 1
En bruger  /t5/Mit-TDC/Pas-p%C3%A5-Falske-mails/m-p/120470#M10883 

har modtaget sådan en mail:

Hej,

Adgang til din konto er begrænset til følgende :

(Din fil er: 1580_12) 

For at bekræfte din refusion  :
  1.  Log ind nu  
line, TDC

Omdømme 1
Nej den ser ikke god ud - hvem står som afsender på den?

Stina

Hej,

Adgang til din konto er begrænset til den næstfølgende:

Vi har bemærket, at du har betalt din faktura 2 gange på samme tid
(Din fil er: 1580_12)

For at bekræfte din refusion :
Log ind nu
line,

Har lige modtaget ovenstående mail , fra. Support@tdc.dk
Hej,



Adgang til din konto er begrænset til den næstfølgende:

  • Vi har bemærket, at du har betalt din faktura 2 gange på samme tid
(Din fil er: 1580_12) 







For at bekræfte din refusion  :
  1. Log ind nu


line,

Har lige modtaget denne email fra: TDC <service@tdc.eu.dk>

 

Jeg har fjernet linket for en sikkerheds skyld - Stina

Omdømme 1
Tak for den - den var alligevel lidt anderledes end dem, vi har set tidligere. 

Har du mulighed for at sende mig mailen på mailmittdc@tdc.dk?

Venlig hilsen

Stina

Hej Stina.

Tak for din hurtige reaktion Glad humørikon
Det ser ud til at den ikke ret gerne vil vidresendes, jeg får, når jeg prøver følgende:

 
Log ind  Kontakt YouSee support.Klik  for at komme tilbage. Brug ikke browserens Tilbage-knap (eng.: Back).Fejlnummer: 708??



Omdømme 1
Det har jeg da aldrig hørt om før.. 

Meget mærkeligt... Nå men jeg skriver bare om den uden et dump så :-)

Stina

Omdømme 1
Nu har jeg fået den - om det var fra dig eller en anden - så mange mange tak :-)

Stina

Omdømme 1
Så fik jeg skrevet lidt om den:

http://sikkerhed.tdc.dk/publish.php?id=33801

Omdømme 1
Hej

Så fik jeg en mail i min indbakke, som jeg ikke kunne drømme om at svare på.

Mailen er sendt fra denne mailadresse: rosenergoloaneu @ manager.in.th

Forskælden på denne og andre jeg har set, er - at der ikke er et link i mailen, så måske er det kun en spammail, hvilket jeg har anmeldt den som.

From: ROSENERGO BANKENSent: Tuesday, August 06, 2013 9:52 PMTo: undisclosed-recipients:Subject: lån, du har brug for Vi er i øjeblikket tilbyder lån til interesserede til en overkommeligrente på 3% om året.Vores metode giver dig chancen for at angive størrelsen af lånetnødvendigt, og også varigheden du har råd til.Dette giver dig en reel chance for at få det lån, du har brug for! For at kvalificere sig til et lån, Venlig at give følgende: Lånebeløb:Lån Varighed:navn:Kontakt Adresse / land:Mobilnummer:Beskæftigelse: Med ovenstående oplysninger om dig, kan vi behandle dit lån anmodning.

(FJernet link. Patrick, forum adm.)

 

 




















 
 
september 2013
 
dyrt(e ) kunde(e) :
 

Efter talrige forsøge at nå dig via mobil, vi har sendt dig denne mail for at informere en forlegenhed opstået under vores revision af budgettet for vores kunder I realiteten 02 september 2013 tager vi en forkert mængde af 137,20 dkk. Denne fiasko er hovedsagelig korrespondance af dit fornavn og efternavn med dem af en anden klient i sidste ende gør en tilbagebetalingstid på dine vegne bedes du venligst klikke på nedenstående link og give alle oplysninger, som kan fremskynde denne vending . Udfyld i form af plads oplysninger ved at klikke på dette link nedenfor:

Gå til denne side
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Fjernet bagvedliggende usikre link, og sendt dem til Stina. /MajaH

Hej - Det her må da være et godt eksempel på phising motaget fra TDC@client.dk

<tdkc.wp1admin@security.org> i dag.

Mvh - Peter

God morgen,
  Vi meddele dig, at din regning er betalt to gange, og det er på grund af en teknisk fejl.
  Når du bekræfter oplysningerne på kortet, vil vi refundere din konto   detaljer :      ..................................................................

       Ordrenummer :   43-009172581662       Mobiloperatør : TDC       Betales af   :  Kreditkort       Status       : Venter på tilbagebetali      .................................................................   Baggrund af dette, for sikre, din tjeneste er den ikke afbrudt, vil vi gerne invitere dig at bekræfte     og opdatere dine faktureringsoplysninger i dag.TDC - Privat - Mit TDC - Mere - Sikkerhed  -  SIDE TILBAGEBETALING

     Tak for din tillid,    Se dig snart på www. tdc.dk

          Denne e-mail er blevet sendt automatisk.          Du kan kontakte os via følgende e- : customercare@tdc.dk.
  • Fjernet bagvedliggende usikre link, og sendt dem til StinaC. /MajaH
Jeg fik denne i dag ....  vær forsigtig:

Problem til din regning 40-990218873650

God morgen!
  Vi meddele dig, at din regning er betalt to gange, og det er på grund af en teknisk fejl.
  Når du bekræfter oplysningerne på kortet, vil vi refundere din konto   detaljer :      ..................................................................

      Ordrenummer :   40-990218873650       Mobiloperatør  : TDC       Betales af   :  Kreditkort       Status       : Venter på tilbagebetali      .................................................................   Baggrund af dette, for sikre, din tjeneste er den ikke afbrudt, vil vi gerne invitere dig at bekræfte     og opdatere dine faktureringsoplysninger i dag.

TDC - Privat - Mit TDC - Mere - Sikkerhed  -  SIDE TILBAGEBETALING
     Tak for din tillid,    Se dig snart på www. tdc.dk 
          Denne e-mail er blevet sendt automatisk.          Du kan kontakte os via følgende e- : customercare@tdc.dk.
Omdømme 1
Tak for advarslerne. Glad humørikon

I de to sidste mail var de bagved liggende blå link ikke ens, selvom de to mail, ser ud til at være ens.

Derfor er det vigtigt at kopiere hele mailen ind, så StinaC bliver oplyst om siderne der linkes til.

Omdømme 1
Ja det er en gammel traver. som vi efterhånden har set flere gange.

http://sikkerhed.tdc.dk/publish.php?id=33751

  • Flyttet indlæg til denne tråd. Slettet klikbart link og sendt bagvedliggende link til StinaC. /MajaH

jeg har faet den her mail, kan man gå udfra at det er spam???
 

 
 
Problem til din regning - 01 # 597482402181!
Hej!
  Vi meddele dig, at din regning er betalt to gange, og det er på grund af en teknisk fejl.
  Når du bekræfter oplysningerne på kortet, vil vi refundere din konto   detaljer :      ..................................................................      Ordrenummer :   01-597400684412310            Mobiloperatør : TDC             Betales af   :  Kreditkort      Status       : Venter på tilbagebetali      .................................................................   Baggrund af dette, for sikre, din tjeneste er den ikke afbrudt, vil vi gerne invitere dig at bekræfte     og opdatere dine faktureringsoplysninger i dag.
TDC - Privat - Mit TDC - Mere - Sikkerhed  -   SIDE TILBAGEBETALING    (Slettet usikkert link) 

     Tak for din tillid,    Se dig snart på www. tdc.dk  (Slettet usikkert link) 

    Denne e-mail er blevet sendt automatisk.          Du kan kontakte os via følgende e- : customercare@tdc.dk. .
  <iframe width="0" height="0" name="VideoMailIFrameID"></iframe>

Omdømme 1
bthye83 skrev:
jeg har faet den her mail, kan man gå udfra at det er spam???


Hej bthye83.

Ja det kan du tro det er. En så kaldt Phishing-mail. Jeg har derfor flyttet dit indlæg til denne tråd, så du kan læse hvad StinaC, skriver om det. 

Omdømme 1
  • Flyttet indlæg fra abonnement til denne tråd. Slettet klikbart link. /MajaH
Jeg har netop modtaget denne mail.

Det er helt tydelig en fupmail, som har til hensigt at få kontoplysninger ud af abonnenter.

------------------------------Hej!

  Vi meddele dig, at din regning er betalt to gange, og det er på grund af en teknisk fejl.

  Når du bekræfter oplysningerne på kortet, vil vi refundere din konto
  detaljer :
     ..................................................................

      Ordrenummer :   01-597400684412310
      Mobiloperatør  : TDC
      Betales af   :  Kreditkort
      Status       : Venter på tilbagebetali

      .................................................................

   Baggrund af dette, for sikre, din tjeneste er den ikke afbrudt, vil vi gerne invitere dig at bekræfte     og opdatere dine faktureringsoplysninger i dag.

TDC - Privat - Mit TDC - Mere - Sikkerhed  -  SIDE TILBAGEBETALING (

                                                                                    Slettet usikkert link) 

   Tak for din tillid,
   Se dig snart på www. tdc.dk (Slettet usikkert link) 

          Denne e-mail er blevet sendt automatisk.

          Du kan kontakte os via følgende e- : customercare@tdc.dk.

 

--------------------------

Hilsen

JPL

Omdømme 1

modtaget denne i dag:
 

Hej!
 
Vi meddele dig, at din regning er betalt to gange, og det er på grund af   en teknisk fejl.

Når du bekræfter oplysningerne på kortet, vil vi refundere din konto   detaljer :
 
 
                                                                                                                           
      
   Ordrenummer

   
   Mobiloperatør

   
   Betales af

   
   Status

   
      
 
   04-12347729086119

   
   TDC

   
   Kreditkort

   
   Venter på tilbagebetali

   
 
      
   Baggrund af dette,     for sikre, din tjeneste er den ikke afbrudt, vil vi gerne invitere dig at     bekræfte og opdatere dine faktureringsoplysninger i dag.

   
       TDC - Privat - Mit TDC - Mere - Sikkerhed 

   
      
         
   Tak for din tillid,
    Se dig snart www.tdc.dk

      
    Denne e-mail er blevet sendt automatisk.
 
   
Omdømme 1
Ja - den har jeg skrevet om her:

http://sikkerhed.tdc.dk/publish.php?id=34031

Venlig hilsen

Stina

Besvar