Falske YouSee og TDC-konkurrencer i omløb! | YouSee Community

Falske YouSee og TDC-konkurrencer i omløb!

Omdømme 7
Badge +7
Vi har fået henvendelser fra flere af jer, som har henvist til en række konkurrencer fra både YouSee og TDC, som ser meget mistænkelige ud.

Vi kan desværre konstatere, at der i øjeblikket er en række falske konkurrencer i omløb, hvor det ser ud som om, at YouSee eller TDC er afsenderen.
Disse konkurrencer dukker typisk op som pop op-beskeder, når du surfer rundt på nettet.

I denne artikel kan du læse meget mere om, hvordan du bør forholde dig til phising:

Hvad er phishing og hvordan kan jeg undgå det?

På billederne nedenfor, kan du se to eksempler på de falske konkurrencer.

Skulle du støde på en konkurrence, som du er usikker på, er du altid mere end velkommen til at kontakte os.

12 Kommentarer

Er der nogen der kan forklare mig hvad der sker når man har svaret på om man er tilfreds med TDC.
Er der installeret noget på pc som skal fjernes
Mvh Valders
Omdømme 7
Badge +7
Der har ikke været skrevet om nogen der er gået i fælden, men det er jo et forsøg på uærligt at tilegne sig oplysninger som kan misbruges i diverse henseender.
Tak for svaret. Min kone har desværre svaret på på konkurrencen, så jeg er lidt nervøs.
Hvordan kan man se om der er installeret noget skadeligt på computeren, og hvordan kan man fjerne det? (phishing) (jeg er bekymret over hvad det kan bruges til, evt. til at tømme bankkonti?
Omdømme 7
Badge +7
Er der givet personlige/private oplysninger.?
Nej, der er ikke givet personlige oplysninger, men jeg er nervøs for at der er installeret noget software som kan bruges til at aflure password, nem id mm.
PS Som du ser har jeg ikke den store forstand på disse ting.
Omdømme 7
Badge +7
Det kan virke på forskellige måder, det er muligt at der når fup siden tilgås kan åbnes en bagdør eller der i det skjulte installeres en malware der kan indsamle oplysninger. Det komme an på hvor avanceret det er lavet. Det kan også være meget simpelt, hvor man selv skal indtaste de oplysninger de er ude efter, så som oplysning om kreditkort.
Det er altid godt at have en god og fuldt opdateret antivirus/malware scanner installeret.
Omdømme 7
Badge +7
Hej Valders

Jeg kopierer lige noget ind fra siden, som der linkes til i hovedopslaget her.

Hvad skal jeg gøre, når skaden er sket?

- Hvis du er faldet for et phishingforsøg eller har været udsat for identitetstyveri, bør du reagere omgående.

- Hvis du har klikket på et link, du ikke skulle, og opdager det straks, så kan du forsøge at minimere skaden ved straks at koble computeren af internettet. Sørg herefter for, at rense din computer, evt. med hjælp fra en ekspert.

- Ved identitetstyveri skal du straks, når du opdager det, melde tyveriet til politiet. Kontakt også folkeregisteret i din kommune og bed dem notere tyveriet på dit CPR-nummer.

- Har du givet dine kontooplysninger fra dig, eller opdager, at der er trukket beløb, som du ikke kender til, skal du omgående spærre din konto og melde det til din bank.

Kontakt den virksomhed eller person, som står som afsender, så de er klar over, at de bliver brugt i phishing-beskeder – kontakt dem dog aldrig gennem den e-mail, sms eller besked du har modtaget.

Tak for svaret
Jeg har de sidste dage fået popup vindue med kundebelønnings program “fra” TDC
Det er næsten hver gang jeg åbner ny side, pisse irriterende.
Nogen forslag til hvordan jeg får spærret for bestemte sider?
Omdømme 7
Badge +7
Som der lige er svaret på FB angående den "konkurance" så er der ikke noget der umiddelbart kan gøres.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2471544929594051&id=111063605642207
Omdømme 7
Badge +6
Jeg har de sidste dage fået popup vindue med kundebelønnings program “fra” TDC
Det er næsten hver gang jeg åbner ny side, pisse irriterende.
Nogen forslag til hvordan jeg får spærret for bestemte sider?

Hvis du bruger Chrome eller Firefox som browser, så kan du anmelde det her:
https://safebrowsing.google.com/safebrowsing/report_phish/?hl=en

Så tilføjer Google den rapporterede scam link til deres Google Safe Browsing værktøj, som både Chrome og Firefox benytter sig af hele tiden til at se om sites er sikre at benytte.
Alle der så benytter Chrome eller Firefox vil så i stedet få en rød advarselside op, om at der er tale om et scam site.
Den er blevet vækket til live igen her til morgen og er særdeles aggressiv.

Besvar