Til Datatilsynet
Vil I være venlige at skride ind overfor Yousee?
For godt 14 dage siden tegnede jeg et nyt mobilabonnement hos dem. Jeg
ville ikke have det nye nummer optaget i telefonbogen.
Dette til trods konstaterede jeg i forgårs at telefonnummeret var
optaget på 118.dk, krak.dk og dgs.dk.
Jeg kontaktede derfor Yousees kundeservice på tel 70704040 kl 9:35 (det
vil sige: Jeg kom først igennem ca. kl 10:00 på grund af ventetid).
En i øvrigt meget venlig medarbejder markerede at nummeret skulle
slettes fra oplysningsdatabaserne men fortalte også at det kunne tage op
til 14 dage før det var forsvundet fra alle databaser.
Jeg insisterede på at der skulle foretages en nødsletning, hvilket jeg
ved er muligt fordi TDC tidligere har glimret med, gentagende gange, at
offentliggøre et andet udeladt nummer, samt at TDC skulle kontakte de
firmaer, nummeret er videregivet til, øjeblikkeligt, så dette kunne
slettes. Jeg ved jo ikke hvem ellers der har modtaget det.
Dette blev afvist hvorfor jeg bad om at komme til at tale med
medarbejderens chef, hvilket kun kan lade sig gøre i form af et
returkald, som imidlertid først kom kl. 17:28. Lars, som den
opringende hed, lovede at sørge for at få nummeret slettet.
Til morgen fremgik nummeret stadig af de tre nævnte hjemmesider - se
vedhæftede screenshots lavet til morgen.
Ved middagstid, da jeg var færdig med et møde i Sverige, tjekkede jeg
igen om nummeret var fjernet. Denne gang var det væk på 118.dk men
ellers fortsat oplyst. Jeg ringede derfor op igen og bad om at komme til
at tale med Yousees juridiske afdeling. Jeg blev ikke viderestillet, men
under dette opkald kontaktede den menige medarbejder ved telefonens chef
tilsyneladende Krak og DGS, som er samme firma. Nummeret forsvandt under
samtalen.
Da jeg er dybt frustreret over at det skal kræve så megen energi at få
fjernet et nummer man fejlagtigt har lagt ud ringer jeg til
pressetjenesten og beder igen om at komme til at tale med den juridiske
afdeling, eller blot om et hovednummer til TDC, hviket medarbejderen
påstod ikke at have, men blev lovet et returkald for at tale GDPR med
dem, et opkald, som imidlertid ikke er kommet. Lidt besynderligt ville
medarbejderen i øvrigt ringe til den juridiske afdeling - interessant,
når man ikke har et nummer og så i en virksomhed, som distribuerer
andres numre uretsmæssigt.
Kan Datatilsynet skride ind overfor Yousee? I så fald ønsker jeg at I
skal gøre det.
Jeg har kopieret TDC's "Data Protection Officer" i denne email - også
her gemmer man sig uden telefonnummer, hvilket efter min opfattelse er
forkasteligt når man har brug for at komme i tale med et teleselskab,
som bryder datasikkerheden.
Med venlig hilsen
Redigeret af Stefan - fjernet fuldt navn på medarbejder