Phishing sms´er og mms´er i omløb

Phishing sms´er og mms´er i omløb
Omdømme 7
Badge +9

Vi oplever i øjeblikket mange phishingforsøg , hvor vores kunder modtager en sms eller mms som indeholder et link. Denne sms/mms kan komme både fra en du kender eller et fremmed nummer. Teksten varierer meget, men fælles for dem alle er at det indeholder et link.

 

💡 Har du modtaget en fup-sms? Gør følgende:

1. Klik ikke på linket i meddelelsen og installer ikke nogen apps, hvis du bliver bedt om det.
2. Undlad at indtaste personlige oplysninger eller bank oplysninger
3. Slet meddelelsen

 

  • Kommer sms’en fra en virksomhed, du afventer en sms fra eller normalt modtager sms’er fra, gå da i stedet ind på virksomhedens hjemmeside eller kontakt virksomheden på andre kanaler. Lad være med at klikke på links i sms-beskeder, hvis du er det mindste i tvivl.
     
  • Det er ikke farligt at modtage sms’en, men har du har klikket på linket og samtidig installeret hvad de beder om, så anbefaler vi du reinstallerer din telefon og genskaber en tidligere sikkerhedskopi fra før, den falske app blev installeret.
     

Vi gør, hvad vi kan, for at blokere disse phishingforsøg, men det er umuligt at stoppe alt. Derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på phishingforsøg.
 

Se hvad du kan gøre, hvis du har klikket på et link eller hvordan du undgår disse forsøg på tdc.dk/stopsvindel.

Har du fået klikket på linket eller har du mistanke om, at din telefon er blevet inficeret med skadelig software, anbefaler vi, at du reinstallerer din telefon og genskaber en tidligere sikkerhedskopi fra inden den skadelige software blev installeret.
 

💡 TIP: Tag backup af vigtige ting, såsom billeder eller anden vigtig data for dig.  
Gendannelse af telefon foretages på eget ansvar.


Her finder du links til producenternes hjemmeside til hjælp af gendannelse og reinstallation (fabriksgendannelse):

Sådan reinstallerer du din iPhone
Sådan fabriksgendanner du din Samsung enhed
Sådan fabriksgendanner du SONY enhed


8 Kommentarer

Kan Yousee hjælpe med at stoppe strømmen af sms fra computergenererede numre der alle indeholder et link???

kan man bede om at få stoppet sms med link?

Omdømme 7
Badge +9

Kan Yousee hjælpe med at stoppe strømmen af sms fra computergenererede numre der alle indeholder et link???

kan man bede om at få stoppet sms med link?

Hej😊

Som skrevet i indlægget, så prøver vi så vidt muligt at få stoppet udsendelsen af disse SMS’er, men vi kan ikke stoppe alt desværre. Det er derfor vigtigt, at man er opmærksom og kritisk over for det man modtager og følger vores råd. 

 

Hej

kan der ikke laves et simpelt spamfilter der stopper sms med link.

Omdømme 7
Badge +9

Det vil ikke være en god idé, da man også kan få helt legale SMSer der indeholder links.

Fuldkommen rigtigt, men de fleste ville være uden og så kunne man bede om mails hvis der link. Nå men jeg prøver k første omgang bare at blokere sms der ikke er i kontakter

Omdømme 7
Badge +9

Jeg har endnu ikke været ude for en SMS eller mail som ikke kunne gennemskues som værende fup, så når man bare tænker sig om, så er der ikke problemer.

Der findes også en App der advarer om den slags.

Jeg har slet ingen problemer med at se at det er fup. Jeg har problemer at de dukker op og at jeg skal bruge tid på at slette dem. 
men ud fra præcis det du siger burde teleselskaber så let som ingenting kunne lokalisere og stoppe dem. De kunne blive hjulpet ved at kende nummeret på dem der modtog smserne

Omdømme 7
Badge +9

Kende numrene på dem der modtager, det gør de næppe. Den omtalte App er lavet af forbrugerrådet.

Besvar