Svar

Nedlukning af OCAX TV via fiber

Er der nogen herinde der kan forklare mig hvorfor Yousee vælger at nedlukke Coax tv via fiber?

Jeg har haft dette i godt 9 år men fik i sommers et brev hvor yousee skrev de opsiger mit tv abbonnement da de lukker for teknologien.   Samtidig udbygges netop denne teknologi alle andre steder i landet - fyn jylland især og senest har stofa også meddelt at de nu skyder dvb-c ind i fiberen for afløsning af gammeldags kabeltv via kobber.   Det giver ingen mening og det siger TDC Net teknikere også - der ovenikøbet er nyt udstyr der nemt kan opgradere det hele så man undgår at miste kunder.  Alle jeg har talt med denne teknologi i området stopper hos yousee og ønsker ikke deres forsinkede “FIBER TV”-løsning uden coax og vælger parabol eller andet…. nogen der ved baggrunden bag?

ps. samtidig ejer TDC net fiberen og vil ikke lukker op for at give FIbia/waao mulighed for at skyde dvb-c ind i deres fiber.. Så åbent er fiber trods alt ikke….

icon

Bedste svar af Forummanden 14 November 2021, 12:08

Se original

21 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +10

Jeg bruger Fiber, installationen er under et år gammel, det er den i det meste af byen, blev lagt ind gratis af TDC Net, det er rent fiber, og hvorfor skulle det ikke være det, man slipper for kabler over det hele, alt er over Wi-Fi også TV. Det er godt nok bedre sådan.

Jeg bruger Fiber, installationen er under et år gammel, det er den i det meste af byen, blev lagt ind gratis af TDC Net, det er rent fiber, og hvorfor skulle det ikke være det, man slipper for kabler over det hele, alt er over Wi-Fi også TV. Det er godt nok bedre sådan.

Ja er smart Radiomanden,  hvis man kunne slipper for kabler.. Så du kører kun trådløst. Så

Du er nok på den teknologi, som hedder RFoG, hvor du bruger samme type modem som på coax (et DOCSIS modem). Den teknologi er efterhånden død og udbygges ingen steder. Aftageren er GPON/XGS-PON.

GPON udelukker ikke DVB-C, enten via to bølgelængder i samme fiber eller i separate , men det gør infrastrukturen dyrere at bygge. Det er nok den ekstra-omkostning, som bestemmer.

Omdømme 7
Badge +10

Ja er smart Radiomanden,  hvis man kunne slipper for kabler.. Så du kører kun trådløst. Så

Når der haves Fiber, og DSL så behøves der ikke kabler, da TV boksen jo er en IP TV enhed, og derved kan den på de platforme virke uden kabel.

Når der haves Fiber, og DSL så behøves der ikke kabler, da TV boksen jo er en IP TV enhed, og derved kan den på de platforme virke uden kabel.

Ja ok tak for info. Nu kører jeg så Bredbånd via kabel-tv-stikket(Coax)                                                Jeg synes at udfordringen, godt kan være På det trådløste WI-FI. Jeg tænker lige her på hastigheden. Hvorimod med kabel kører det jo mere stabilt. Synes jeg.  

Men måske er det bedre hvis det er med Fiber. 

Omdømme 7
Badge +10

Der er absolut ingen problemer med hastigheden og stabilitet, 300/300 forbindelsen har den hastighed den skal have og styrken er helt i top.

Radiomanden, har du lige løst alle verdens problemer med wifi? :relaxed: Uden DVB-C kan man heller ikke længere bare sætte et antennekabel i fjernsynet, noget som mange foretrækker.

Omdømme 7
Badge +10

Det er jo ikke den måde en Fiber forbindelse virker på, der skal haves en boks for at modtage TV, ganske som på DSL. Mange har kun de muligheder, DSL eller Fiber.

Ja, du skal have både boks + kabler ved fiber. Der er dog den mulighed (nogle steder), at udbyderen sender et DVB-C-signal igennem fiberen - og derved kan man undgå boksen.

Omdømme 7
Badge +10

Som du selv skrev tidligere så er det en død sild at lave det på den måde.

Nej, jeg beskrev to forskellige teknologier. RFoG er død. GPON/XGS-PON - og evt. DVB-C - er ikke en død sild.

Omdømme 7
Badge +10

Er glad for at det blev en ren fiber løsning der blev tilbudt, ellers skulle der trækkes nye kabler.

Man er ikke tvunget til at bruge DVB-C over fiber. Det er valgfrit (jeg mindes i hvert fald ikke at have set nogen, som kun tilbyder tv via DVB-C).

Ved kabeltv og RFoG skal både internet og fjernsyn/DVB-C deles om det samme begrænsede frekvensspektrum. Derfor er det ønskværdigt at lukke ned for DVB-C i kabeltv-nettet, for at gøre plads til internettet. Det problem findes ikke på fiber, når man går væk fra RFoG.

Jeg har idag ( som sidste) tv for sig via fiber og fiber bredbånd for sig 1000mbit. Og de deler ikke noget .  Skulle jeg over YouSee nye fiber tv setup skulle det dele fiber og med krav om fiber fra YouSee og kun en 

Kabel tv fortrækker jeg 100% og med ihc net i hele huset fri for bokse og dobbelt fjernbetjening….  Nu blev der så til en parabol for vil ikke gå på kompromis med bitrate kvalitet eller direkte signal i tv…’men all kan ikke sprede der ud over ihc net.  Men forstår ikke at de ikke blot giver personer i huse lov til en Genesis fibertvist  box med tv udgang som de gør i nye lejligheder mv…. Og så slipper de for at smide en masse kunde ud..

En fiberboks med tv-udgang er i sig selv ikke nok. Der skal også være udstyr på deres central, som sender DVB-C-signalet ud til dig. Det er en ekstra omkostnng.

Omdømme 7
Badge +10

Det er der er gjort her i byen er kun rent fiber, Waoo som også har fiber her, er vist ikke anderledes.

Var for nylig genhuset i nyt boligområdet der have man gjort det… og ser også på de gør det på fyn og andre steder fibia waao   - men er enig de prøver at spare penge (ligesom de prøvede med dicovery fadæsen der ente med at koste en masse kunder og hvor man havde glemt at disse så også opsage internet) - men forstår bare ikke hvorfor når man har en central der kører det hele i forvejen - det koster kunder

Omdømme 7
Badge +10

Norlys er også på TDC Net, så vidt det er forstået så er det heller ikke anderledes.

De må ikke. TDC net giver kun YouSee lov til skude fiber ind . Kun fiber skal de lovmæssigt åbne for alle. Tv kan de bare sige nej til. Så det gør de

Omdømme 7
Badge +10

Det er så Norlys Play der tilbydes, men det er da TV, over 30 kanaler.

ikke med coax over fiber     via tdc net

Besvar