YouSee og IMAP
Synes at have læst her at det skulle være migreret?
https://computernoerderne.dk/da/yousee-skifter-mailplatform/
Og i såfald hvis det allerede er sket, virker det så også til folk der køber sig adgang til mailadressen? (@tdcadsl.dk mailadresse)
Tak på forhånd.
Jeg tror ikke mail kunder er stillet ringere end os med fri i mail i forbindelse med bredbånd hos YouSee. I betaler jo pænt meget for jeres mail funktion.
https://kundeservice.yousee.dk/mail
Man kan ikke få nogen hjælp fra YouSee til opsætning med IMAP, men det er egentlig ikke særligt besværligt. I mailprogrammet/mailappen er det åbenlyst at man skal starte med at vælge IMAP. Derefter er der nogle ændringer i forhold til POP3 (se YouSees serveroplysninger til POP3), betegnelser og rækkefølge kan variere efter det program, mail skal opsættes i, og beskrivelsen passer måske ikke i alle tilfælde, og måske er der indstillinger, der ikke er vist her.
Opsætning med IMAP
Indgående server / IMAP-server
Indgående postserver (IMAP): imap.yousee.dk (eller imap.mail.dk)
Standardport er 993
Brugernavn: Din YouSee-mail (f.eks. jensjensen@youmail.dk)
Adgangskode: Din adgangskode, som du valgte, da du oprettede din YouSee-mail
Der skal sættes et flueben ved 'Min server kræver godkendelse (SSL).
Udgående server / SMTP-server
Udgående postserver (SMTP): asmtp.yousee.dk (eller asmtp.mail.dk)
Standardport er 587 - TLS (STARTTLS)
Brugernavn: Din YouSee-mail (f.eks. jensjensen@youmail.dk)
Adgangskode: Din adgangskode, som du valgte, da du oprettede din YouSee-mail.
Der skal sættes et flueben ved 'Serveren til udgående post (SMTP) kræver godkendelse'. Dette skal markeres i nogle programmer.
Indstilling vedr. mapper
Alle postmapper vises eller kan vises når der bruges IMAP (ved POP3 er det kun indbakken), og der synkroniseres mellem serveren og det lokale mailprogram/mailapp, således at ændringer foretaget det ene sted automatisk også foretages det andet sted. Man kan nogen gange vælge hvilke mapper, der skal vises og synkroniseres.
Da mails på serveren ikke kan slettes automatisk således som det kan ske ved brug af POP3, må man selv sørge for at rydde op inden der kommer flere mails end der er plads til.
Advarsel: Start IKKE YouSees mailsupportprogram efter opsætning med IMAP. Man risikerer at få sin IMAP-opsætning smadret (erfaring fra dengang for nogle år siden, hvor, TDC havde nogle test af IMAP for udvalgte brugere).
Det ser lækkert ud!
Hvordan forslår du jeg starter dette?
Jeg har en del enheder hvorpå der er pop3 med @ tdcadsl.dk
Skal jeg tilføje en ny konto med samme mail, bare som IMAP? Og hvad sker der med mails hvis jeg sætter alle enheder op som IMAP. Så lageres mails på mailserveren? (Det gør de måske ikke nu, Når alle enheder er sat til pop3) ?
Det samme hvis jeg prøver med imap.yousee.dk
Mailkontoen er en xxx@tdcadsl.dk konto der betales for.
Er din YouSee mail opdateret til ny version? YouSee er ikke færdig med alle brugere endnu.
Check det ved at åbne webmail i en browser. Den nye version hedder Zimbra. Hvis det er den gamle version vil IMAP næppe fungere.
Hvis det er den nye version, hvilken mailserver anvendes så til POP3? Er det pop3.yousee.dk eller pop3.mail.dk?
Da din mailkonto er en særlig konto der betales for, kan indstillingerne hos YouSee være anderledes end for mailkontoen hos brugere med almindeligt bredbånd, så måske kan IMAP ikke anvendes.
Jeg har selv prøvet at opsætte med IMAP på både en Windows PC, på en iPad og på en mobil med Android. Det fungerede alle tre steder.
Det er tilrådeligt at lave en sikkerhedskopi af mails, der er hentet med POP3. Man kan næppe have den samme mailkonto både som POP3 og som IMAP samtidig i samme mailprogram. Hvis mailprogrammet er Outlook kan man slette POP3-kontoen uden at slette datafilen med de hentede mails. Men det kan gå galt, eller der anvendes et andet mailprogram end Outlook, så der kan blive brug for sikkerhedskopien hvis disse mails mistes lokalt og er slettet fra serveren.
Hvis POP3 er indstillet til at beholde alle mails på serveren i ubestemt tid, bør det være muligt uden at risikere problemer at opsætte med IMAP uden først at slette POP3-kontoen.
mingamleemail@domæne.dk
til
mingamleemail_pop3nomore@domæne.dk
og således bevare alle de gamle mails i pop3 kontoen. Om ønsket kan man 'trække' dem over i en eller flere mapper i imap kontoen mingamleemail@domæne.dk, når den er oprettet/virker. Til sidst kan man da endeligt slette den gamle pop3 konto/opsætning. Og nej man kun gøre det på de enheder, som har mails, man ønsker at gemme 🙂
mingamleemail@domæne.dk
til
mingamleemail_pop3nomore@domæne.dk
og således bevare alle de gamle mails i pop3 kontoen. Om ønsket kan man 'trække' dem over i en eller flere mapper i imap kontoen mingamleemail@domæne.dk, når den er oprettet/virker. Til sidst kan man da endeligt slette den gamle pop3 konto/opsætning. Og nej man kun gøre det på de enheder, som har mails, man ønsker at gemme :)
Det hjælper ikke noget at skifte navn på emailadressen hvis det ene eller begge navne er alias til den samme mailkonto på serveren. Man skal have en anden mailkonto, så der bliver to helt adskilte mailkonti, eventuelt kan den anden mailkonto være hos en anden mailudbyder (f.eks. Google Gmail eller en Microsoft-konto, eller man kan undersøge hos YouSee om man kan få to mailkonti.
Hvis både POP3 og IMAP er knyttet til den samme indbakke (selv om der bruges to forskellige aliasadresser), og POP3 tømmer indbakken, vil der ikke være nogen mails som IMAP kan vise.
Med den nye version af YouSee Mail kan man godt få flere separate mailkonti, og man kan selv oprette dem i selvbetjeningen, så man kan have op til 5 konti. Er ikke klar over om det også gælder for betalt mail.
Opsætning af mail med IMAP på et lokalt mailprogram eller mailapp ligner opsætning med POP3 en del. YouSees hjælp til opsætning med POP3 findes her:
https://kundeservice.yousee.dk/mail
Man kan ikke få nogen hjælp fra YouSee til opsætning med IMAP, men det er egentlig ikke særligt besværligt. I mailprogrammet/mailappen er det åbenlyst at man skal starte med at vælge IMAP. Derefter er der nogle ændringer i forhold til POP3 (se YouSees serveroplysninger til POP3), betegnelser og rækkefølge kan variere efter det program, mail skal opsættes i, og beskrivelsen passer måske ikke i alle tilfælde, og måske er der indstillinger, der ikke er vist her.
Opsætning med IMAP
Indgående server / IMAP-server
Indgående postserver (IMAP): imap.yousee.dk (eller imap.mail.dk)
Standardport er 993
Brugernavn: Din YouSee-mail (f.eks. jensjensen@youmail.dk)
Adgangskode: Din adgangskode, som du valgte, da du oprettede din YouSee-mail
Der skal sættes et flueben ved 'Min server kræver godkendelse (SSL).
Udgående server / SMTP-server
Udgående postserver (SMTP): asmtp.yousee.dk (eller asmtp.mail.dk)
Standardport er 587 - TLS (STARTTLS)
Brugernavn: Din YouSee-mail (f.eks. jensjensen@youmail.dk)
Adgangskode: Din adgangskode, som du valgte, da du oprettede din YouSee-mail.
Der skal sættes et flueben ved 'Serveren til udgående post (SMTP) kræver godkendelse'. Dette skal markeres i nogle programmer.
Indstilling vedr. mapper
Alle postmapper vises eller kan vises når der bruges IMAP (ved POP3 er det kun indbakken), og der synkroniseres mellem serveren og det lokale mailprogram/mailapp, således at ændringer foretaget det ene sted automatisk også foretages det andet sted. Man kan nogen gange vælge hvilke mapper, der skal vises og synkroniseres.
Da mails på serveren ikke kan slettes automatisk således som det kan ske ved brug af POP3, må man selv sørge for at rydde op inden der kommer flere mails end der er plads til.
Advarsel: Start IKKE YouSees mailsupportprogram efter opsætning med IMAP. Man risikerer at få sin IMAP-opsætning smadret (erfaring fra dengang for nogle år siden, hvor, TDC havde nogle test af IMAP for udvalgte brugere).
Det virker bare! Tak for kompetent vejledning.
Besvar
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.