Svar

IMAP/SMTP opsætning

Badge

Godmorgen,

Hermed lidt nødråb fra min kære moder, efter jeg har sat ny SSD i hendes bærbar…

Er det korrekt at IMAP understøttes, men på fuldkommen forkert port og dårlig sikkerhed?
Adresse: imap.yousee.dk
Port: 993
Sikkerhed: SSL(/TLS) og IKKE STARTTLS

Hvor UDGÅENDE (SMTP) er ganske fornuftig:
Adresse: asmtp.yousee.dk / asmtp.mail.dk
Port: 587
Sikkerhed: STARTTLS

For det har endnu ikke lykkedes mig at forbinde eller sende via Thunderbird?
Én gang lykkedes det, men nu får jeg kun meddelelser om bl. a. forkert password, serveren er nede eller jeg kan være nægtet adgang grundet for mange forsøg.

Jeg indrømmer at jeg har kæmpet med at huske password, hvilket blev ændret i går middags/aftes.
Jeg har ergo ventet flere timer og nu forsøgt igen, men lige lidt har det givet pote.

Men jeg kan heller ikke tilgå via Mit youSee/Webmail, som ellers har virket fint?

Og nej! - POP3 bliver ikke en mulighed, da det er en gammel protokol og nærmest er uddød…
Jeg gider heller ikke tage backup, eksportere og importere mails, kontakter, mv., når maskinen engang skal skiftes igen…

• På forhånd tak og I ønskes en god torsdag!
icon

Bedste svar af Slangefar 6 maj 2021, 07:48

IMAP er understøttet på port 993 med SSL kryptering. 

Se original

11 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7

Omdømme 7
Badge +7

Du kan sætte et nyt mail password via Mailindstillinger på Mit YouSee. 

Badge

Good, og tak… Så er det altså korrekt og fortsat gældende, det jeg har læst.

Du kan sætte et nyt mail password via Mailindstillinger på Mit YouSee. 

Yep, den klarede jeg også fint i går middags/aftes.

Men ingen af tingene; yousee.dk, mail.dk, 143, 587, 993, SSL, STARTTLS, mv., har virket de sidste par dage.

Og ellers mener youSee bare 10 dage, i stedet for minutter, mht. den ventetid de nævner, når “koden til mit mailprogram” ændres.
(Hvilken kode mit mailprogram så har, er mig en gåde… :laughing: )

Men det har nu lykkedes mig at komme på Webmail!
Så nu giver jeg lige Thunderbird et forsøg mere og virker det, er problemet løst..
Ellers må jeg jo ud i at oprette filter til at videresende fremtidige mails til ny mailkonto på et af mine egne domæner.

Jeg takker for dine hurtige svar og vender fluks tilbage, når jeg ved mere.

Badge

Der er fuld blæs på, efter jeg ændrede passwordet til mailkontoen her tidligere, ventede godt og vel en halv til hel time.

Jeg takker endnu en gang for bekræftelsen og har bekræftet med “Bedste svar” ! :blush:

Omdømme 7
Badge +7

Godt det virker. Husk din mor kun må have 2GB per konto og op til og med 5 konti. 

Omdømme 7
Badge +7

Jeg bruger også den gratis Open Source mail klient under Linux og har fået min mor til at bruge den under Windows. Det findes desværre ikke til Android endnu.

https://www.thunderbird.net/da/

Badge

Godt det virker. Husk din mor kun må have 2GB per konto og op til og med 5 konti. 

Jeg takker for påmindelsen, da sådanne ting nemt kan overses. :blush:
Jeg har dog godt set deres begrænsning på 2GB.
(Antal konti er underordnet, da hun bare gerne ville beholde sin kære @webspeed.dk :sweat_smile: )

Jeg bruger også den gratis Open Source mail klient under Linux og har fået min mor til at bruge den under Windows. Det findes desværre ikke til Android endnu.

https://www.thunderbird.net/da/

Benytter hun så også IMAP eller er det POP3?
Hvis POP3, er det så lige til at eksportere/lave backup og overføre til ny PC?

For jeg må desværre meddele at det igen ikke virker… (Seneste Windows 10 Home og Thunderbird)
Den melder “Serveren kan være gået ned eller der er netværksproblemer”
Og jeg kan, igen, heller ikke tilgå via webmail.yousee.dk

Da jeg tidl. afsluttede tråden, havde jeg testet i hoved og ræv, genstartet, slukket og endda sendt flere mails frem og tilbage, da det var nemmeste måde at overføre de sidste filer på.

Bærbaren har siden været slukket og nu hvor mor kom hjem og endelig kunne tjekke mail efter nogle dage, virker det ikke. (Den er på samme netværk som tidligere.)

Så nu må den vel stå på POP3 og ellers må jeg oprette konto på et af egne domæner og få lavet et filter som videresender fra @webspeed.dk-mailen, når jeg (måske) engang kan komme ind igen.

Badge

Well…  Nu virker det pludselig ud af det blå igen? :shrug_tone2:

Jeg havde forsøgt at lukke og åbne Thunderbird, og genstarte bærbaren, uden held.

Fandt egen bærbar frem for at give Jer melding og efter at have besvaret her, prøvede jeg igen, hvor der var hul igennem.

Omdømme 7
Badge +7

Både min mor og jeg bruger POP3. Jeg og min mor kan ikke leve med 2GB begrænsningen. Jeg hører meget lidt fra min mor omkring mail, og det tyder på Thunderbird under Windows virker fint med YouSee mail. Jeg bruger selv kun YouSee mail til test af og til. 

Badge

Selv ville jeg heller ikke kunne nøjes med 2GB..
Og med POP3, kan mails jo stadig forblive på serveren.

Men det får nu et par dages test, og ser jeg ingen stabilitet, så rykker jeg hende over på et af mine domæner og hun må leve med at få “nyt navn”.

Omdømme 7
Badge +7

Med POP3 kan man selv vælge hvor længe mails skal ligge på serveren. Min mor havde en harddisk som gik død, så var det fint med 14 dages mail på serveren. Jeg tager backup af hendes mail omkring en gang om måneden, så hun tabte meget lidt ved nedbrudet. 

Besvar