Oktober er national cybersikkerhedsmåned

Oktober er national cybersikkerhedsmåned
Omdømme 7
Badge +9

Oktober er national cybersikkerhedsmåned, og i løbet af måneden sætter vi fokus på emnet med tips & tricks til, hvordan du får en mere sikker hverdag på nettet.

Vidste du, at 42% af danskere genbruger deres passwords på forskellige sider?

Svage passwords og dårlige vaner gør det nemmere for en hacker eller kriminel at få adgang til dine konti og data.

Læs mere omkring password sikkerhed her og få nogle gode råd til, hvordan du laver et stærkt password.

Hvor meget tænker du over cybersikkerhed i hverdagen?:relaxed:


16 Kommentarer

Oktober er national cybersikkerhedsmåned, og i løbet af måneden sætter vi fokus på emnet med tips & tricks til, hvordan du får en mere sikker hverdag på nettet.

Vidste du, at 42% af danskere genbruger deres passwords på forskellige sider?

Svage passwords og dårlige vaner gør det nemmere for en hacker eller kriminel at få adgang til dine konti og data.

Læs mere omkring password sikkerhed her og få nogle gode råd til, hvordan du laver et stærkt password.

Hvor meget tænker du over cybersikkerhed i hverdagen?:relaxed:

Tænker jeg ofte og meget på, Mit moto, er nok at Den bedste sikkerhed er ens sunde fornuft,

Et password går ofte igen flere steder. I det for  de fleste er nemt at huske.

Men er jo muligt at installer programmer der husker ens Password. 

Godt emme bestemt. 

 

:relaxed: God aften, 

Omdømme 7
Badge +9

Passwords huskes automatisk på Chrome, så der skal ikke installeres noget extra til det.

Passwords huskes automatisk på Chrome, så der skal ikke installeres noget extra til det.

:relaxed: Præcis det gør Microsoft Edge også.  

Omdømme 7
Badge +2

Passwords huskes automatisk på Chrome, så der skal ikke installeres noget extra til det.

:relaxed: Præcis det gør Microsoft Edge også.  


Der skiller Firefox sig ud, den spørger først i stedet for om den skal huske den slags.

Her er det ikke alle brugernavne og passwords jeg har valgt at have i browseren, kun dem til det ikke specielt interessant for en hacker, fordi at der ikke er noget personligt at komme efter.

De vitale der kan have interesse for en hacker har jeg i stedet printet ud på et A4 ark, så som NemID, Nets, Patientportal (adgang til læge) osv, det DOC dokument med alle de koder ligger gemt sikkert på en USB nøgle.

Og det med passwords og genbrug, det har jeg ikke noget af, de er alle sammen vidt forskellige, hvor det også er en blanding af tal, tegn og store & små bogstaver.

Passwords huskes automatisk på Chrome, så der skal ikke installeres noget extra til det.

:relaxed: Præcis det gør Microsoft Edge også.  


Der skiller Firefox sig ud, den spørger først i stedet for om den skal huske den slags.

Her er det ikke alle brugernavne og passwords jeg har valgt at have i browseren, kun dem til det ikke specielt interessant for en hacker, fordi at der ikke er noget personligt at komme efter.

De vitale der kan have interesse for en hacker har jeg i stedet printet ud på et A4 ark, så som NemID, Nets, Patientportal (adgang til læge) osv, det DOC dokument med alle de koder ligger gemt sikkert på en USB nøgle.

Og det med passwords og genbrug, det har jeg ikke noget af, de er alle sammen vidt forskellige, hvor det også er en blanding af tal, tegn og store & små bogstaver.

Ja er rigtigt Persen M,  Det gøre Google som regl også spørger først. Er muligt det kan smutte. og ligeså med det Du nævner Nets ved handle osv og om, man ønsker at gemme kode og bankoplysninger. Det gør jeg så aldrig, Og samme her mine er også vidt forskellige password.

God dag, 

Omdømme 7
Badge +9

Oktober er national cybersikkerhedsmåned, og i løbet af måneden sætter vi fokus på emnet med tips & tricks til, hvordan du får en mere sikker hverdag på nettet.

Vidste du, at 42% af danskere genbruger deres passwords på forskellige sider?

Svage passwords og dårlige vaner gør det nemmere for en hacker eller kriminel at få adgang til dine konti og data.

Læs mere omkring password sikkerhed her og få nogle gode råd til, hvordan du laver et stærkt password.

Hvor meget tænker du over cybersikkerhed i hverdagen?:relaxed:

Tænker jeg ofte og meget på, Mit moto, er nok at Den bedste sikkerhed er ens sunde fornuft,

Et password går ofte igen flere steder. I det for  de fleste er nemt at huske.

Men er jo muligt at installer programmer der husker ens Password. 

Godt emme bestemt. 

 

:relaxed: God aften, 


Det er bestemt et godt og vigtigt emne i dag, hvor vi bruger internettet og online tjenester til så meget:relaxed:

Helt personligt er det også noget jeg tænker meget over og jeg gør mig umage for at lave nogle passwords, som er svære at knække for uvedkommende.

Omdømme 7
Badge +9

Hej, 2 siger på Facebook nogen andre har ændret i deres Bland Selv, kan nogen have opsnappet deres logind?

Hvad er det med iPads og iPhones der helst skulle opdateres i dag?

Hej, 2 siger på Facebook nogen andre har ændret i deres Bland Selv, kan nogen have opsnappet deres logind?

Hvad er det med iPads og iPhones der helst skulle opdateres i dag?

Hej Jorn - Hansen det er svært at svare på. Og hvad siger youSee.

I Tilfald af det er sket, er det bestemt en god. ide at ændre sin adgangskode som det første.

Og kontakte youSee for ydereligere. Blot et forslag.

Vedr. iPads og iPhones, er jeg ikke inde i 

God aften.    

Omdømme 7
Badge +9

Der var en fejl i IOS 15.0.1 så andre kunne overtage iPhones, og i værste tilfælde ændre i andres Bland Selv, jeg spurgte til om en havde en uopdateret iPhone, det har hun måske, men har ikke svaret på det…

Der var en fejl i IOS 15.0.1 så andre kunne overtage iPhones, og i værste tilfælde ændre i andres Bland Selv, jeg spurgte til om en havde en uopdateret iPhone, det har hun måske, men har ikke svaret på det…

Når ok således 

Omdømme 7
Badge +9

Godt at man har Android.

Omdømme 7
Badge +9

Hvis man ikke lige besøger www.rec.dk hver dag ved man nok ikke man skal have opdateret ipads og iphones.

Omdømme 7
Badge +9

Der har man det nemmere med Android.

Omdømme 7
Badge +9

Hej, 2 siger på Facebook nogen andre har ændret i deres Bland Selv, kan nogen have opsnappet deres logind?

Hvad er det med iPads og iPhones der helst skulle opdateres i dag?


Det anbefales altid at have en god og sikker adgangskode, og er man i tvivl om hvorvidt man har det, så skal man skynde sig at få den skiftet .Det skal man også hvis man har mistanke om, at andre har fået adgang til ens log in. 

Skulle der være sket adgang for uvedkommende, så er en blanding af kanalerne ikke det værste der kunne ske :wink:

:relaxed: ja og kan også ser nogen streamingtjenester, har gjort det muligt at når der er logget in at  man kan\ Skal  oprette en Pinkode. for at komme videre.. Næver ingen Tjenester. ingen grund til Rekleme. :grin:

Men dog en extra fin sikkerhed. Måske uden for emmet..

God dag,

Omdømme 7
Badge +2

Et tip hvis det er mugligt hos det pågældende site, så kan man også som en ekstra sikkerhed ændre login metoden med at de så også sender dig en engangskode via SMS.

Google/YouTube benytter sig af den slags og det har jeg også valgt at tillæge til min login der, fordi at flere og flere oplever at få hacket og misbrugt deres Google konti.

For ikke så forfærdeligt længe siden indførte Amazon også den form for login sikkerhed som alternativ til deres næsten ny indførte login procedure og det virker også ganske fortrinligt hos mig, da jeg har en ældre Symbian mobiltelefon.

Besvar