YouSee slukker for analog TV


Omdømme 6
Badge +6
Fra 9. februar 2016 slukker vi endegyldigt for det analoge tv-signal. Det betyder, at det fra 9. februar ikke længere er muligt at se TV fra YouSee gennem et billedrørs-tv, medmindre du har en digital tv boks tilsluttet dit tv.

Det luftbårne analoge sendenet blev faktisk allerede slukket af staten tilbage i 2009. Vi valgte dengang at fortsætte med at distribuere udvalgte kanaler analogt via vores kabelnet, som en ekstra service for kunder med fjernsyn af ældre dato.

Vi slukker for det analoge signal for at skabe mere ”plads” i kabelnettet, så vi fremover kan fortsætte med at levere endnu højere bredbåndshastigheder til vores kunder, som i stigende grad benytter streaming-tjenester som f.eks. YouSee Play. Se også nedenfor, under ”Spørgsmål og Svar”.

Sådan tjekker du, om dit TV kan vise digitale kanaler.

 

Du kan nemt tjekke, om dit tv kan se digitale kanaler: Hvis dit tv kan vise DR 2, DR K eller DR 3, så kan dit tv vise digitale kanaler og så skal du ikke foretage dig noget. 

Kan du ikke se nogle af de overnævnte kanaler, kan dit tv desværre ikke vise digitale kanaler og derfor vil dit tv ikke kunne vise vores tv-kanaler efter d. 9. februar 2016, med mindre du får en digital tv-boks tilsluttet eller investerer i et nyt tv med en DVB-C tuner.

Se også denne video, der vejleder dig i at tjekke dit tv:



Er du i tvivl om dit tv er indstillet korrekt i forhold til at modtage de digitale tv kanaler, så kan du finde hjælp til at indstille kanalerne på dit tv lige her:

Sony:



Samsung:



LG:



Philips



Panasonic



Liste over andre TV: http://yousee.dk/hjaelp_og_support/tv-pakker/opsaetning/lav_en_kanalsoegning.aspx

Hvis du overvejer at anskaffe en digital tv-boks, så er der flere muligheder:

  • Du kan besøge din lokale Radio/TV-forhandler, som kan hjælpe dig med at finde den rigtige digitale tv-boks til dit analoge tv.
  • Hos YouSee har vi YouSee Plus, hvor der også medfølger en digital tv-boks som kan gøre dit tv-signal digitalt og derved løse problemet – du kan du læse mere om YouSee Plus lige her: http://yousee.dk/tv/yousee_plus.aspx

Spørgsmål og Svar (Opdateres løbende):

 

Hvorfor slukker vi for de analoge tv-kanaler?

Vi har en vis mængde ”plads” i kabelnettet til at levere både bredbånd og tv-signaler på, og der er et støt stigende behov for blandt andet hurtigere bredbånd til f.eks. streaming, on-demand og tv-arkiv. Jo større behov for kanaler og jo hurtigere bredbånd, jo mere plads skal vi bruge. Og den plads får vi, når vi slukker for de analoge kanaler - faktisk fylder en analoge tv-kanal lige så i kabelnettet som seks digitale tv-kanaler.

 

Bliver mine radiokanaler berørt?

 

Nej, disse fortsætter som nu.

Læs mere på yousee.dk/tv2016


31 Kommentarer

Mht. antennekablet, så er det godt, at du har købt et nyt, da de bliver forældet efter ca. 4½ år, så skal du have et nyt antennekabel, da de bliver forældet efter 4½ år, da flere HD programmer kommer, nu når der pt. er både analoge og digitalt TV i oml Så det e rigtig nok.

Har du en teleslynge, så er det ret besværligt, da der øb, der er meget overfølsomme overfor gamle kabler og stik

Hvis du har f.eks. teleslynge eller højtalere, så er dette meget ukompliceret .pakket sammen, da jeg aldrig har set så meget rod bagved et TV, med mindre det er tilsluttet direkte til TV´et eller forstærkeren.

Kort sagt, kunne dette være nok til, at du fik det HDMI kabel direkte fra boks til TV, og fra TV (De farvede kabler  til teleslyngen eller højtaleren.

Hej Mogens-TV-mand

Jeg har hverken teleslynge eller højtalere tilknyttet.

De ledninger du kan se på billedet, er dem fra den lille hvide boks til henholdsvis harddiskoptager og TV og ledninger fra harddiskoptager til TV.

Ja, ledningerne ser rodet ud, ledninger skulle ikke være så lange. Jeg har besvær med at få dem gemt i drejesoklen til fjernsynet da det er så tungt at jeg ikke kan rykke det så jeg kan komme ind bagved.

Venlig hilsen

Jytte

Er dine antennekabler yousee/stofa-godkendt? Oplever du (pixel)fejl i billedet, når du ser tv direkte?

Mit antennekabel er købt hos Yousee.

Ikke nogen problemer med at se TV direkte.

Prøv at tage din optager ned til din TDC butik, og få dem til at se på problemet.

Hardwarefejl er det, der er problemet, hvis du har nye kabler, og udtaget på væggen er fejlfrit.

Prøv i første omgang at ringe til kundeservice på telefon 707 04040 for at undgå at tage til butikken, hvis du kan undgå det.

Omdømme 7
Badge +6
Tilbud i samarbejde mellem YouSee og Elgiganten se her.

Besvar