TDC HomeDisk og CloudDisk udgår

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Nikolaj har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +1
  • Community Manager
  • 270 kommentarer
Mandag den 11. januar 2016 udgår muligheden for at bruge både TDC CloudDisk og Homedisk. Baggrunden til dette er, at vores leverandør af HomeDisk og Cloud-løsningen desværre har valgt at lukke produktet.

Der er visse ting du skal være opmærksom på, som vi her i tråden vil sætte fokus på– stil gerne spørgsmål, hvis du ligger inde med nogle.

TDC Homedisk (Secure-pakken)

TDC Homedisk lukker, og det betyder, at de filer du har liggende på din Homedisk ikke længere bliver sikkerhedskopieret og din online backup af filerne vil blive slettet. Du bør derfor senest d. 2. februar 2016 hente dine data ud af Homedisken og ned på din computer. Er du i tvivl om hvordan du henter filerne ned, så kan du finde hjælp lige her

Erstatning for Homedisk

Din HomeDisk vil blive erstattet af en løbende licens til Microsoft Office 365 Personal med 1 TB online lagerplads, som du kan hente på TDC Selvbetjening.

Office 365 indeholder:

• Office pakken (word, excel,powerpoint, outlook, publisher og access) på en pc eller mac, en tablet og en telefon,
  • 1TB OneDrive-lagerplads i skyen 
Prisen for dit abonnement forbliver uændret.

Du kan se hvordan du kommer i gang med Microsoft Office 365 Personal og læse mere om lukningen på https://kundeservice.tdc.dk/nyheder/TDC-HomeDisk-udgaar

TDC CloudDisk

Har du haft CloudDisk i dit mobil-, mobilbredbånd- eller bredbåndsabonnement, skal du være opmærksom på, at dine filer vil blive slettet og at du derfor senest 2. februar 2015 skal hente dem ned på din computer, tablet eller telefon.

Er du i tvivl om, hvordan du henter dem ned, så kan du finde hjælp lige her

Erstatning for CloudDisk

Som kompensation tilbyder vi en etårig licens til Microsoft Office 365 Personal, hvor du i et år får 1 TB online lagerplads på OneDrive. Når den 1-årige licens er udløbet vælger du selv, om du vil fortsætte med at bruge med at bruge tjenesten – herefter bliver det egenbetaling.

Du kan se hvordan du kommer i gang med OneDrive og læse mere om lukningen af CloudDisk på https://kundeservice.tdc.dk/nyheder/TDC-Clouddisk-udgaar

Har du spørgsmål eller problemer med at komme igang, så smid endelig en kommentar her i tråden Glad humørikon

46 Kommentarer

Hvorfor sender TDC mail ud, som ikke fortæller hele sandhedden. Nu har jeg installeret office 365 og konstatere at den kun gælder et år, derefter skal man selv betale for den. I mailen stod der ikke noget om det. Har kontaktet TDC flere gange i dag for et svar og fået forskellige svar.

Først nu da jeg læser dit inlæg står det helt klart nederst i indlæget.

(Din HomeDisk vil blive erstattet af en løbende licens til Microsoft Office 365 Personal med 1 TB online lagerplads, som du kan hente på TDC Selvbetjening.) Når jeg læser denne tekst opfatter jeg det som løbende og at det ikke koster noget fremover. Men så kommer overraskelsen, snydt igen.

(Som kompensation tilbyder vi en etårig licens til Microsoft Office 365 Personal, hvor du i et år får 1 TB online lagerplads på OneDrive. Når den 1-årige licens er udløbet vælger du selv, om du vil fortsætte med at bruge med at bruge tjenesten – herefter bliver det egenbetaling) 

Mand frustreret

Hilsen halihalo

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Nikolaj har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +1
Hej Halihalo,

Der er lidt forskellige scenarier alt efter hvilket produkt du har.

Hvis du har en Homedisk eller en Secure-pakke tilknyttet dit abonnement, så får du en løbende licens som gælder indtil produktet opsiges.

Hvis du derimod blot har haft CloudDisk inkluderet i dit mobil, mobilbredbånd eller bredbåndsabonnement, så får du i stedet en 1-årig licens.

Giver det mening? Sig endelig til Glad humørikon

Vh

Nikolaj

Hej Nikolaj!

Tak for svar, men jeg har Home trio basic, TDC homeDisk og TDC sikkerhedspakke, så den side af sagen

skulle værre på plads. hvordan er jeg havnet i denne situation, har fulgt vejledningen hvad gør jeg så nu?

Vh. Halihalo

Info om brug af OneDrive:

Ved synkronisering mellem lokale OneDrive-mapper og OneDrive online skal man være opmærksom på at nogle systemfiler (eller filer med navne som systemfiler) ikke bliver synkroniseret. Det gælder bl.a. filen "folder.jpg", som bruges til albumbilleder i musiksamlinger.

Har man Windows 8.1 kan man indstille de lokale OneDrive-mapper til at filerne kun er tilgængelige online. Filnavnene vises stadig, men man sparer plads på sin harddisk, da selve filindholdet kun ligger online. Skal man bruge filen downloades filen. Bemærk at dette kun er muligt på Windows 8.1, man kan ikke gøre det på Windows 7 eller Windows 10. Desuden skal man logge på computeren med en Microsoft-konto.

Omdømme 3

Badge +1
Hej halihalo,

Har du Homedisk, så får du en løbende licens til Microsoft Office 365 Personal.

Denne vejledning skulle gerne hjælpe dig med at komme igang. Hvis du oplever problemer, så må du hellere end gerne uddybe dem, så vi kan se nærmere på det Glad humørikon

/Nikolaj

Hej Nikolaj!

Jeg vil prøve at følge den vejledning som du har vedhæftet.

Men hvad gør jeg med det jeg allerede har installeret skal det fjernes først?

Hilsen 

Halihalo

Jeg mangler muligheden på selvbetjening til at hente produktnøgle til office 365 ?

jeg har kun clouddisk som kun berettiger mig til 1 år gratis, kan man se hvad det koster efterfølgende, et sted?

Det er meget godt at det er til en pc , men vi har her i huset 3 pc´er alle med office 2010 licens. Hvordan klarer vi det ? Licens til f-secure er til 5 pc er så hvorfor ikke til 5 . Har trio fiber med sikkerhedspakke.  

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints StefanK har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Hej
@halihalo Det spiller umiddelbart ingen rolle, om du fjerner det før eller efter. Glad humørikon
@valle65 I så fald vil jeg foreslå dig at hive fat i vores kundeservice, som du kan fange på følgende link. Så må vi finde ud af hvorfor nemlig. Glad humørikon Kontakt
@bagbord Vi går umiddelbart ikke ind og piller ved sikkerhedspakken.

Det er jo et fundamentalt andet produkt, I "erstatter" HomeDisk med. Det er bare et standard tilbud fra Microsoft, kaldet Office 365-Personal.

SPØRGSMÅL:

* Hvorfor er det nødvendigt at kopiere filerne fra den fysiske homedisk ned på en computer?? Filerne bliver vel ikke slettet?? Eller ved I ikke, om de bliver synkroniseret med serveren og derfor slettet?

* Er HomeDisken ubrugelig, når backup-serveren slukkes? Hvordan vil homedisk reagere på den manglende server?

* Hvis HomeDisken er ubrugelig, hvad så med de ca. 700 kr. i opstartsomkostning, man betalte for den? Hvad er erstatningen for det?

* Selvom I "erstatter" homedisk-abonnementet med en 1TB OneDrive abonnement, så var det jo netop DEN AUTOMATISKE BACKUP TIL SKYEN fra den fysiske homedisk, som man betalte abonnement for. Jeres nye ordning "erstatter" jo intet af denne funktion. Det var jo netop smart med en hurtig, separat, lokal netværksdisk til alle enheder i huset, hvor en online-backup kørte i baggrunden. At bruge OneDrive over internettet er jo langsomt, og jeg har f.eks. kun 128 GB SSD på min bærbare, så den vil slet ikke kunne bruge OneDrive. Tåbeligt. Hvorfor laver I ikke en software opdatering til HomeDisk, som blot bruger OneDrive i stedet for den gamle server?

* I kommer med en vejledning til, hvordan man kopierer filer fra HomeDisken. Altså... Hvis ikke man ved det, hvordan har man så kunnet bruge HomeDisken overhovedet. Er det ikke en smule ligegyldigt med den vejledning? 

* Hvorfor kommer I ikke med en vejledning ELLER ET PROGRAM, der fjerner TDC firmware fra HomeDisken, så man i det mindste kan bruge den som almindelig netværksdisk (NAS)?

Hvordan afmelder jeg abonnementet??!!

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints StefanK har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Hej mb04

Filerne bliver ikke slettet fra den fysiske homedisk, men abonnementet ophører, og derefter kan vi ikke garantere, det virker. Derfor anbefaler vi, at man sikrer sig, at man ikke har tingene liggende på Homedisk længere. Vi yder ingen support på det efter lukning, og har man mistet sine data, er der altså ikke noget, vi kan gøre.

Umiddelbart er Homedisken ikke ubrugelig efterfølgende, men vi kan ikke hjælpe med at få den til at fungere - hvis du selv vil lege lidt med den, er du velkommen til det. Glad humørikon Din idé med at få OneDrive og Homedisken til at spille sammen er rigtig god, men desværre har det ikke været en mulighed.

Vi forsøger så vidt muligt at komme med vejledninger, så alle vores kunder kan finde hjælp. Det er ikke lige let for alle, og selvom den muligvis er ligegyldig for dig, så er der andre, der finder hjælp i den.

Hvad angår dit spørgsmål om vejledning eller et program til at fjerne firmware fra Homedisken, så vil det samtidig også kræve, at vi giver dig noget firmware, du kan putte på den, og da det er et produkt, der lukkes, så gør vi ikke det.

Har du spørgsmål til abonnement, eller har du brug for hjælp til et abonnement, sidder vores kundeservice klar til at hjælpe. De kan fanges her: Kontakt

TIL TDC: 

HomeDisk'en (Zyxel NSA310) kan senere her i januar 2016 tage automatisk backup til Google Drive med den nye firmware, der kommer.

I kan jo nok godt lave en central ændring i software til alle + en lille vejledning.

1 TB hos Google koster 68 kr. pr. md. I vil måske kunne forhandle med Google om en 500 GB Drive til 49 kr. pr. md, som passer til HomeDisks kapacitet.

Det ville være en reel erstatning!

Hej.

Det kan oplyses, at man godt kan åbne mapperne i sin HomeDisk selv om den ikke længere indgår i abonnementet. I mit tilfælde skyldes det at bredbånd er flyttet fra TDC til YouSee. Man skal dog kende den adgangskode, der bruges til manuel opsætning af HomeDisken som netværksdrev eller hvis man ikke har Windows. Hvis man ikke kender koden, og hvis man ikke længere kan logge på HomeDiskens indstillingssider, men man har det program, der danner automatisk tildeling af drevbogstav (NCReconnector.exe) kan man muligvis godt grave adgangskoden ud at dette program (men det er ikke helt enkelt).

For at få kontakt med sin gamle HomeDisk hvis man har fået bredbånd hos YouSee, må man gå til et lille kneb for at få kontakt. Det skyldes at HomeDisken har IP 192.168.1.5 og ved bredbånd hos YouSee er IP 192.168.0.xxx, og man kan ikke komme til at ændre IP-adressen i sin HomeDisk uden at kunne logge på med TDC-adgang. Man kan gøre det, at man tager en computer, og midlertidigt giver den en fast IP-adresse på netkortet på formen 192.168.0.xxx og så forbinder HomeDisken med computeren direkte med et netværkskabel. Computeren vil benævne det som "Uidentificeret netværk" med begrænsninger, men man får adgang til HomeDiskens mapper.

Den indbyggede medieserver synes også at virke uden at der er forbindelse til TDC.

Men HomeDisken er lidt lille og ikke helt ny længere, og medieserveren er forældet, så egentlig er man nok bedre tjent med at anskaffe sig en ny NAS. Angående automatisk backup er der tjenester, der kan gøre dette, når TDC nu har opgivet det.

Vil man lave sin HomeDisk om til en normal Zyxel-NAS, så klik her for at åbne en tråd om dette emne

Løsningsmuligheder for igen at få en netværksdisk med automatisk online backup:

Simpel, men udmærket:
Køb en Synology DS115j (639 kr.) samt en Seagate Barracuda 7200.14 1 TB harddisk (414 kr. hos Proshop). I alt ca. 1000 kr. 

(Hvis man er lidt handy, kan man genbruge harddisken fra HomeDisken ved at skille den ad, men den er lidt lille, kun 500 GB).

Bedre, nyere løsning:

Køb en Synology DS115 (uden j) (1200 kr.) samt en WD Red 3 TB harddisk (890 kr.). I alt ca. 2100 kr.

Disse Synology er hurtigere end HomeDisk, og de kan tage automatisk online backup til enten OneDrive, DropBox eller Google Drive. Både Synology og de nævnte harddiske ligger i toppen af tests.

Genbruge HomeDisk (Avanceret):

Nulstil selv HomeDisk med firmware fra Zyxel og download auto-backup til Google Drive inde i Zyxels kontrolpanel (skal være ver. 0.4.0, som kommer her i januar).  Link til guide

Det er faktisk lykkes mig at gøre dette. Der mangler noget til sidst i guiden: Man skal trykke reset igen og vente et par minutter, og derefter finde den og logge ind med NAS Starter Utility. (IP-adressen ændrer sig)

Lav til sidst et netværksdrev i Windows på mappen Volume1 (kan gøres med NAS Starter Utility).

Den er blevet væsentligt hurtigere uden TDCs firmware!

Automatisk online backup

Hvis du installerer Office 365-Personal med TDCs link, så får du OneDrive online backup med for 49 kr. pr. md. Bemærk, at TDCs "erstatning" blot er en standardpakke fra Microsoft, som du altid selv kan købe direkte hos Microsoft til samme pris.

Google Drive online backup er gratis og ubegrænset, hvis du kun bruger det til alm. billeder og video med fotoalbummet Google Photos. Der medfølger gratis tekstbehandling/regneark via Google Docs (kan også bruges til Word/Excel-filer). Du får samtidig 15 GB gratis plads til andre filer, så det er praktisk talt helt gratis.

Du skal lave en ny folder inde i OneDrive eller Google Drive, som kun bruges til online backup, vælge denne folder i Synology/HomeDisk, og så på dine computere vælge ikke at synkronisere denne folder.

Hej Nikolaj

Det lader til at der er en "fejl" i jeres "løbende" licens til Office 365 inkl. OneDrive.

Jeg har også TDC HomeDisk, men min licens udløber om et år. Jeg har kontaktet Supporten, der oplyste mig at dette ikke er kommet på plads endnu.

Har I ikke mulighed for at give en tilbagemelding på, hvad der tiltænkes som løsning, så vi ikke skal ringe ind inden for det næste år for at få en ny Office 365 licens?

Efter installation, ved brug af licensnøgle fra selvbetjening, står licensen til udløbe efter 12 mdr. på Office.com.

Der er ikke noget beskrevet, omkring løsning, i jeres Online Guides..

/Lars S.

Hej Nikolaj

Alt er gået galt med den officepakke, fik at vide at jeg kunne slette den og starte forfra, men nu er den en gang registreret og det kan ike laves om. Den er statig et årig og der skal betales efter et år.

Erstatning for Homedisk

Din HomeDisk vil blive erstattet af en løbende licens til Microsoft Office 365 Personal med 1 TB online lagerplads, som du kan hente på TDC Selvbetjening.

Office 365 indeholder:

• Office pakken (word, excel,powerpoint, outlook, publisher og access) på en pc eller mac, en tablet og en telefon,
  • 1TB OneDrive-lagerplads i skyen 
Prisen for dit abonnement forbliver uændret.

Har i dag talt med help disk som fortæller at de ikke kender til at det skulle værre et løbende abn.

Hvad er rigtig? Må indrømme at min tålmodighed snart er sluppet op.

Godt nyt år

Halihalo

Du kan bare bestille nøjagtig samme produkt DIREKTE hos Microsoft til præcis samme pris!

Den eneste fordel ved det her "tilbud" er, at det er en lille smule nemmere.

Med "løbende" menes vel, at det "løber" i 12 måneder.

Du kan kun købe ét år ad gangen hos Microsoft; hver licens gælder kun et år.

Men hvis du vil beholde licensen i et år, så er det billigere at købe et helt år med det samme i stedet for TDCs 12 x 49 kr.....

hej

det er bare ikke en god løsning

den løsning er ikke det samme som man havde

virker ikke med windows 10

dette var en af de ting der gjore at man blev hos tdc en ting man ikke kunne få andre steder

er ved at finde andre steder hvor man kan få en løsning for den sky med office 365 er ikke en god løsning

mvh mads 

Lige et spørgsmål når det første år med  Microsoft Office 365 Personal er udløbet og man ikke fornyer. Forsvinder den 1tb OneDrive så osse.

Hilsen halihalo

Du har en lokal kopi på din egen computer, som ikke forsvinder.

Derfor er dette produkt et helt andet end HomeDisken, fordi det per default kræver, at hver eneste computer dowloader en lokal kopi, hvilket jo er tåbeligt. Jeg har f.eks. en laptop med kun 128 GB SSD, så der vil overhovedet ikke være plads på den. Eneste mulighed er så at tilgå OneDrive via en browser, hvilket er åndssvagt. Det kræver desuden, at hver computer er tændt i lang tid for at synkronisere. Igen totalt tåbeligt, og det er absolut ingen erstatning for HomeDisk.

Hvis man er teknisk nok, så kan man mappe et netværksdrev direkte til en OneDrive folder, men upload vil stadig kræve, at computeren er tændt i lang tid, hvilket jo er hele pointen med netværksdisk som HomeDisk, fordi den jo er tændt og bruger meget lidt strøm. Guide:
https://www.thurrott.com/cloud/microsoft-consumer-services/onedrive/3638/onedrive-tip-map-your-cloud-storage-as-a-drive-in-file-explorer

Så alt i alt, Office 365+OneDrive er et helt andet produkt end HomeDisk.

Det bedste råd er at smide HomeDisk ud og købe en rigtig netværksdisk med upload-funktionalitet til Google Drive eller OneDrive, f.eks. Synology DiskStation DS115j eller DS115 samt en WD Red harddisk. Hvis du er teknisk nok, så kan du evt. prøve at nulstille HomeDisk og genbruge den, hvilket jeg har gjort.

Hvis TDC var bare en smule kundeorienterede, så ville de nulstille folks HomeDisk og starte funktionen til upload til Googe Drive (som kommer her i januar), men det koster jo penge at udvikle et program til dette samt tid på support.

Du får INGEN hjælp fra TDC til dette. Der er ingen penge at tjene på HomeDisk mere, så der kommer ingen aktion fra dem. Til gengæld mister de ENDNU mere i kundetilfredshed. Jeg har TDC via min arbejdsplads, men kun fordi det bliver betalt.

halihalo skrev:
Lige et spørgsmål når det første år med  Microsoft Office 365 Personal er udløbet og man ikke fornyer. Forsvinder den 1tb OneDrive så osse.

Hilsen halihalo

Hej.

Så vidt jeg har forstået det ud fra oplysninger på Microsofts websider, så vil den ekstra plads, man har på OneDrive med abonnement på Office 365 forsvinde hvis abonnementet ikke fornyes. Derefter vil man have de 16 GB tilbage, som man har gratis, medmindre pladsen er udvidet af andre årsager. Men man kan godt tilkøbe mere plads på OneDrive uden at abonnere på Office 365.

Hvis man vil have Office-pakken, så er det langt bedre bare at købe direkte fra Microsoft til samme pris! Det hedder Office 365 Personal. TDC har ingen interesse i at hjælpe med evt problemer med Office pakken.
Omdømme 2

Badge +3
@ZiggyDK Som det er nu, vil du modtage en ny licens, inden de 12 måneder er gået. Der bliver dog arbejdet på, at det kommer til at køre automatisk, men om det lykkes, kan jeg ikke sige.

Hej StefanK

Mange tak for svar..

Det var også lidt det svar jeg forventede Glad humørikon

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8