Lukning af FM radio via antennestikket


Omdømme 6
Badge +6
I begyndelsen af 2017 lukker vi for FM radio igennem antennestikket. Dette gør vi, for at skabe mere plads i kabelnettet, så vi fremover kan tilbyde endnu hurtigere bredbånd samt bedre billedkvalitet på flere HD-kanaler. FM-teknologien optager desværre meget plads i kabelnettet - og for at skabe bedre løsninger, er det derfor nødvendigt at bruge pladsen den som lige nu optager.

Vi har oprettet en side, hvor du kan læse meget mere om lukningen samt hvad den betyder for dig - og hvilke alternativer du har. Gå ind på yousee.dk/tv2017 hvor du kan finde mere information og finde hjælp til, hvordan du fremover kan høre dine radiokanaler.

Har du yderligere spørgsmål eller oplever du problemer? Så har vi også en tråd her på forum, hvor du kan finde hjælp og stille spørgsmål: Svagt eller intet signal? Sort skærm eller mistet radiosignal?

99 Kommentarer

I henhold til oplysninger på Danmarks Radios hjemmeside under digital radio, er det muligt at analog radio, d.v.s. FM-båndet, stopper om et par år, hvilket kan have betydning for nærværende emne.

===== Citat fra DR =====
Det er muligt, men afhænger af udviklingen. Det er fra politisk side besluttet, at FM-båndet slukkes ved udgangen af 2019, hvis DAB-lytningen forinden når et tilstrækkeligt højt niveau. Konkret forudsætter dette at, 50% af radiolytningen - herunder radiolytningen i biler - sker på digitale platforme midt i 2018.
===== Citat slut =====

Det oplyses ikke om dette også gælder udenlandske FM-sendere. I København kan man f.eks. modtage ganske mange svenske FM-sendere med en simpel stueantenne.
Omdømme 3
Hvor meget forsinkelse er der på et radiosignal (F.eks. DR P6) modtaget over bredbånd kontra et signal modtaget via FM-antennestikket?

Grunden til spørgsmålet er at der afvikles bl.a. quizzer, hvor det handler om at svare først, i flere programmer hos DR og andre udbydere.
Hvor meget forsinkelse er der på et radiosignal (F.eks. DR P6) modtaget over bredbånd kontra et signal modtaget via FM-antennestikket?

Grunden til spørgsmålet er at der afvikles bl.a. quizzer, hvor det handler om at svare først, i flere programmer hos DR og andre udbydere.

Hej.

Jeg lavede et forsøg ved at åbne for DR P6 i en FM-radio via FM-antennestikket, og samtidig åbne for DR P6 på DR's webside over bredbånd. Forsinkelsen er på flere minutter.

Dette er tidligere konstateret i forbindelse med TV, hvor webTV er flere minutter bagefter TV via YouSees antennestik.
Omdømme 1
===== Citat fra DR =====
Det er muligt, men afhænger af udviklingen. Det er fra politisk side besluttet, at FM-båndet slukkes ved udgangen af 2019, hvis DAB-lytningen forinden når et tilstrækkeligt højt niveau. Konkret forudsætter dette at, 50% af radiolytningen - herunder radiolytningen i biler - sker på digitale platforme midt i 2018.
===== Citat slut =====

Der er masser der stadig lytter til DR på FM båndet i hjemmet og ikke har en DAB+ radio - i biler er der ikke ret mange DAB+ radio endnu, langt de fleste er FM radioer.

Jeg kender kun 1 der har en DAB+ radio - min gamle mor fordi jeg gav hende en til jul sidste år, ellers havde hun ikke haft nogen.

Jeg selv lytter kun til DR p4 KBH og SJL (hjem og bil) på 96,5 MHz og 97,5 MHz - jeg ville blive meget ked af hvis jeg ikke kunne høre trafik meldinger i bilen. Jeg skifter ikke en bil-radio til over 10k bare fordi de evt. finder på at slukke helt for FM båndet, sådan er der nok flere der har det.
Omdømme 1
Badge
===== Citat fra DR =====
Det er muligt, men afhænger af udviklingen. Det er fra politisk side besluttet, at FM-båndet slukkes ved udgangen af 2019, hvis DAB-lytningen forinden når et tilstrækkeligt højt niveau. Konkret forudsætter dette at, 50% af radiolytningen - herunder radiolytningen i biler - sker på digitale platforme midt i 2018.
===== Citat slut =====
Jeg kender INGEN som har så meget som rørt ved en DAB radio, endsige har en..

I biler er der FM radioer, selv luksusmærker som Mercedes, leveres udelukkende med AM/FM radio..

Da størstedelen af radiolytning sker i biler, så er der laaaaaaaaaaaang vej til 1% af radiolytningen, og selvsagt endnu længere til 50%..
Man kan vel bare downloade en radioapp til sit appletv, og tilslutte dette anlægget?
Når YouSee slukker for FM-radio i kabelnettet, vil der så være DAB-radio i kabelnettet?

YouSee begrunder lukningen af FM-radio i kabelnettet med at der er brug for mere plads til bredbånd og TV, men DAB+ er digital radio og bruger vel så langt mindre plads end FM-radio? Kan der heller ikke blive plads til det?

Det er ikke overalt at de lokale forhold tillader en ordentlig modtagelse med stueantenne, uanset om det er FM eller DAB+.
Omdømme 7
Badge +9
Der vil næppe komme DAB, da den Digitale Radiotjeneste som allerede er i nettet fortsætter.
YouSee begrunder lukningen af FM-radio i kabelnettet med at der er brug for mere plads til bredbånd og TV, men DAB+ er digital radio og bruger vel så langt mindre plads end FM-radio? Kan der heller ikke blive plads til det?
Det handler mere om beliggenhed end om plads. FM ligger midt i det frekvensspektrum, som de vil bruge til returvej. Som det er i dag, kan fremvej og returvej ikke ligge mellem hinanden, og da FM ikke kan flyttes, må det nedlægges.

Teknisk set kan FM-båndet godt flyttes. Den løsning prøvede de også (mit første indlæg), men det var åbenbart for bøvlet, da alle fm-kunder skal have en ekstra boks installeret.
Jeg har i dag modtaget en indendørsantenne fra Yousee, det er dog det billigste jeg har set, kunne man ikke finde noget mere stuevenligt, men så ville den jo nok koste mere end de 29 kr. jeg har set den til i handelen, det må være en ommer lige som alt andet der kommer fra Yousee.
Verner
I stedet for at bruge Yousee radio stikket i væggen, skal man blot købe en antenne.
Man kan bestille en gratis stueantenne hos YouSee. Prøv her:
http://yousee.dk/nyhedsbrev/fm_signal.aspx


Ja, men så får man ikke de mange DR-kanaler m.fl., der kun sendes digitalt medmindre man har en DAB-radio eller en internetradio. Heller ikke de (ganske vist få) udenlandske kanaler, der ligger uden for modtagelsesområdet med antenne (f.eks. tyske kanaler i København og svenske kanaler i Jylland).
Jeg kalder det bondefangeri. Jeg kan kun modtage et godt DAB signal på udendørs antenne ( bor i et Faradayes bur, alu-craft på loftet og energiruder i hele huset). Derfor skrottede jeg min antennemast ( brugte en gammel k 5-12 antenne til DAB) og skiftede til Yousee
på coax kabelnet (Køge).
Hvis man så endda tilbød mig en DAB antenne til udendørs brug , så kunne jeg forsøge med den på loftet.
FM udgør en væsentlig del af mit brug af Yousee abonnement. Bruger radio i 3 rum (kombineret TV/radio dåse), så en løsning med en stueantenne er simpelthen ikke en løsning jeg ønsker. Iøvrigt så går jeg også glip af de udenlandske kanaler (som nok ikke er så stort et tab når det kommer til stykket). Er der noget der har et forslag til at "mixe" et FM antenne signal ind på tilgangen til forstærker/fordeler uden at det går ud over DVB-C signalet?
Er der noget igang hos Yousee så radiokanalerne kan afspilles via TV app eller Music app og streames til anlæg?
Omdømme 7
Badge +9
Radio vil ganske som det er nu være på den Digitale platform, det er kun på FM det lukkes.
Digital platform, hvad mener du dermed? Måske et dumt spørgsmål, men hvor har jeg adgang til radio på yousee app på Ipad for eksempel?
Omdømme 7
Badge +9
Det vil stadig være at finde på TV, og måske også på Humax boksen, hvis der kommer en sådan opdatering til den.
Hvem ønsker at tænde et tv for at høre radio.......Jeg gør ikke
Omdømme 7
Badge +9
Det er til den tid den mulighed der er hvis et ønskes via kablet, ellers er det via egen antenne.
Omdømme 6
Badge +1
Også jeg er ked af at YouSee slukker for FM-stationerne i radiostikket i væggen.
Jeg kender de andre muligheder med egen antenne, DAB+, internetradio, radio-apps m.m.

Men her vil jeg godt spørge, om der er nogle smarte løsninger med hensyn modtagelse af de 18 radio-kanaler, som YouSee sender i tv-stikket som DVB-C-kanaler. Jeg ville jo gerne kunne høre dem uden at tænde for fjernsynet.
1 a) Kan jeg få sendt lyden til mit musikanlæg (stereo) fra en digital modtagerboks med DVB-C-tuner?
1 b) Hvis YouSee på et tidspunkt sender radiokanalerne til Humax-boksen, kan lyden så sendes fra boksen direkte til musikanlægget uden om tv'et?
2) Er der andre løsninger med DVB-C-kanalerne?
Omdømme 7
Badge +9
Da Radio jo fortsætter med at b!Ive sendt på DVB-C er det da muligt at modtage det på den måde, og via Reciveren på samme måde som man har TV/film lyden fra.
Omdømme 6
Badge +1
Da Radio jo fortsætter med at b!Ive sendt på DVB-C er det da muligt at modtage det på den måde, og via Reciveren på samme måde som man har TV/film lyden fra.
Men jeg har for tiden ikke en sådan løsning med lyden ud fra digital boks. Mit Toslink kabel er tilsyneladende beskadiget Det fungerer i hvert fald ikke for tiden fra Humax boks til anlæg.

Men løsningen med DVB-C-radiokanalerne kan altså være, at jeg trækker et 75 ohm koaksialkabel med RCA-stik (højre og venstre) ELLER et Toslink-kabel fra boks til stereoanlæg?
Omdømme 7
Badge +9
Ja, ganske som når Reciver bruges til TV/ Film lyd.
Omdømme 6
Badge +1
Så håber jeg bare at det ikke tager al for lang tid, før man kan modtage radio-kanalerne via Humax-boksen.
Jeg gider jo ikke anskaffe mig en gammel digital DVB-C modtagerboks for at kunne modtage radiokanalerne i tv-stikket.
Men i hvert fald godt at vide, at de YouSee-kunder der bruger en ældre modtagerboks, kan sende radiokanalerne til anlæg uden nødvendigvis at have tv'et tændt.
Mærkeligt at YouSee ikke har nævnt den løsning her https://kundeservice.yousee.dk/nyheder/nyhedsarkiv/tv2017/fm-sluk.
Omdømme 7
Badge +9
Det er jo nok fordi er ikke er mulighed for Radio på Humax boksen.
Jeg har nu ikke tænkt mig at bruge den til det, når den kan, det der høres på Radio kan modtages med en sump ledning, eller Internet.
Omdømme 7
Badge +1
Det kunne jo godt være, man lige ville høre radioavisen, så er det da smart at kunne dette på Humax boksen

Besvar