Lukning af FM radio via antennestikket


Omdømme 6
Badge +6
I begyndelsen af 2017 lukker vi for FM radio igennem antennestikket. Dette gør vi, for at skabe mere plads i kabelnettet, så vi fremover kan tilbyde endnu hurtigere bredbånd samt bedre billedkvalitet på flere HD-kanaler. FM-teknologien optager desværre meget plads i kabelnettet - og for at skabe bedre løsninger, er det derfor nødvendigt at bruge pladsen den som lige nu optager.

Vi har oprettet en side, hvor du kan læse meget mere om lukningen samt hvad den betyder for dig - og hvilke alternativer du har. Gå ind på yousee.dk/tv2017 hvor du kan finde mere information og finde hjælp til, hvordan du fremover kan høre dine radiokanaler.

Har du yderligere spørgsmål eller oplever du problemer? Så har vi også en tråd her på forum, hvor du kan finde hjælp og stille spørgsmål: Svagt eller intet signal? Sort skærm eller mistet radiosignal?

99 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +6
Det kunne jo godt være, man lige ville høre radioavisen, så er det da smart at kunne dette på Humax boksen
Så kan man da bare tænde radioen. Det gør jeg. Nej, den er ikke kablet op med YouSee. Bruger oftest en B&O transistorradio. Ingen problemer med signalet. Har dog også en DAB radio, som oftest ikke bruges.
Omdømme 6
Badge +1
Mange af de 18 FM-kanaler, som YouSee sender, kan ikke modtages med egen antenne. DR P2 kan fx ikke modtages i dagtimerne. De svenske FM-kanaler kan måske tages med egen antenne i Københavns-området, men ikke andre steder. En del af YouSee's DR radio-kanaler sendes slet ikke som FM-kanaler til modtagelse via egen antenne. De sendes kun som DAB. De tyske FM-kanaler, som YouSee sender, kan kun modtages via egen antenne i det sydlige Danmark.

Det er altså ikke nok med "en stump ledning", som Radiomanden så overlegent skriver. En internetradio er så alternativet. Men når nu YouSee fortsat vil sende de 18 radiokanaler som DVB-C, synes jeg at den mulighed skal have opmærksomhed.
Omdømme 7
Badge +1
Mange af de 18 FM-kanaler, som YouSee sender, kan ikke modtages med egen antenne. DR P2 kan fx ikke modtages i dagtimerne. De svenske FM-kanaler kan måske tages med egen antenne i Københavns-området, men ikke andre steder. En del af YouSee's DR radio-kanaler sendes slet ikke som FM-kanaler til modtagelse via egen antenne. De sendes kun som DAB. De tyske FM-kanaler, som YouSee sender, kan kun modtages via egen antenne i det sydlige Danmark.

Det er altså ikke nok med "en stump ledning", som Radiomanden så overlegent skriver. En internetradio er så alternativet. Men når nu YouSee fortsat vil sende de 18 radiokanaler som DVB-C, synes jeg at den mulighed skal have opmærksomhed.


Ja, og hvis det er stereo, så er der uden tvivl sus og forvrænging på
Hvis hverken muligheden med en stueantenne til FM eller DAB+, eller brug af internetradio foreligger på tilfredsstillende måde kan det være en mulighed at modtage radiokanaler via DVB-C, som efter det oplyste vil fortsætte i YouSees kabelnet. Nogle af mulighederne kan kræve investering i nyt udstyr, afhængig af hvad man har i forvejen.

Visse TV-apparater kan modtage de 18 radiokanaler fra DVB-C signalet, men det vil kræve at TV-apparatets antenneindgang tilsluttes til YouSees kabelnet direkte uden om en eventuel YouSee-boks eller anden boks. Hvis boksen ikke har en antenneudgang må man anvende en splitter, hvilket kan give problemer med ordentlig modtagelse.

Har man en YouSee Plus boks kan den umiddelbart modtage de 18 radiokanaler fra DVB-C signalet, og lyden kan hentes fra boksens lydudgange. Man kan ikke se TV og høre radio samtidig.

Man kan afvente og håbe på at YouSees nye TV-boks kommer til at kunne modtage de 18 radiokanaler fra DVB-C signalet på samme måde som YouSee Plus boksen.

Man kan undersøge markedet for at se om der skulle findes en egentlig radiotuner eller receiver, som indeholder muligheden for modtagelse af DVB-C signal. Det er endnu ikke lykkedes at finde én.

Visse set-top-bokse, som egentlig er beregnet til at kunne modtage MPEG4 TV-signaler fra DVB-C, og vise dem på et ældre TV-apparat, kan have mulighed for at modtage de 18 radiokanaler fra DVB-C signalet og kan have mulighed for at hente lyden ud separat og sende den til et stereoanlæg eller lignende. Har man samtidig YouSees nye TV-boks kan der dog blive nogle udfordringer med antennetilslutningen.

Hvis der anvendes en boks, behøver man ikke at tænde for sit TV, men så må man lære tastesekvensen på fjernbetjeningen så den kan bruges uden skærm, eller anskaffe en programmerbar universalfjernbetjening, hvor man kan programmere aktiviteter.
Omdømme 6
Badge +1
Til MS-ERIK
Tak for uddybende kommentar.
Jeg mener at alle tv med DVB-C-tuner kan modtage de 18 DVB-C-radiokanaler i tv-stikket i væggen. De findes ved almindelig kanalsøgning sammen med tv-kanalerne og får gerne kanalnumre fra 701 og op.
Jeg kender heller ikke nogen digitale modtagerbokse (bortset fra YouSee's nye Humax tv-boks) som ikke kan modtage radiokanalerne. Men nogle har ikke separat lydudgang.
Til MS-ERIK
Tak for uddybende kommentar.
Jeg mener at alle tv med DVB-C-tuner kan modtage de 18 DVB-C-radiokanaler i tv-stikket i væggen. De findes ved almindelig kanalsøgning sammen med tv-kanalerne og får gerne kanalnumre fra 701 og op.
Jeg kender heller ikke nogen digitale modtagerbokse (bortset fra YouSee's nye Humax tv-boks) som ikke kan modtage radiokanalerne. Men nogle har ikke separat lydudgang.


Hvis der ikke er separat lydudgang, men der er en SCART-udgang, så kan man med et adapterstik adskille lyd og billede, og derved alligevel sende lyden til et stereoanlæg uden at bruge TV-apparatet.
Omdømme 6
Badge +1
...
Hvis der ikke er separat lydudgang, men der er en SCART-udgang, så kan man med et adapterstik adskille lyd og billede, og derved alligevel sende lyden til et stereoanlæg uden at bruge TV-apparatet.

Fint. Så synes jeg at mulighederne mht. DVB-C radiokanalerne godt belyst.
Jeg har dog nu besluttet mig for at tilslutte en trådløs internetradio til mit eksisterende stereo-anlæg. Valget er faldet på en kompakt Argon Audio Stream 2M. Den kan streame alverdens radiostationer, være forbundet til Spotify og streame fra min pc.
Jeg har muligvis overset det, men jeg synes altså ikke jeg noget sted kan finde oplysning om, hvor meget prisen for TV-pakkerne bliver nedsat, når YouSee på denne måde forringer indholdet af produktet?
Omdømme 7
Badge +9
Der er ikke skrevet om nedsættelse af priserne, kun stigninger, hvad kan Radio koste i det store hele.?? Næppe meget, det er nok regnet med ind i den prisstigning der er på pakkerne.
Der er ikke skrevet om nedsættelse af priserne, kun stigninger, hvad kan Radio koste i det store hele.?? Næppe meget, det er nok regnet med ind i den prisstigning der er på pakkerne.

Næh, jeg havde da egentlig heller ikke forventet noget. Det er jo YouSee vi har med at gøre. Men det er alligevel lidt groft, at man fjerner en del af en service uden at kompensere det i produktets pris.
Omdømme 7
Badge +9
Det jeg mener, er at stigningen nok ville være mere, hvis der stadig var Radio med.
Lige for at være sikker:
Er det korrekt at der ikke sendes DAB-signaler gennem YouSees coaxnet, hverken i dag eller efter YouSees FM-sluk? YouSees beskrivelse er lidt uklar herom. Er der ikke DAB i coaxnettet skal man jo også bruge en lokal antenne for at modtage DAB på samme måde som man skal for at modtage FM efter YouSees FM-sluk.
Omdømme 7
Badge +9
Der har aldrig været udsendt DAB, da You See jo har deres egen Digitale Radio i kablerne.
Omdømme 1
knudv Deltager 1 kommentar 5 timer siden
Jeg forstår ikke denne service forringelse, radio ud og pris op,
Brug dit TV som radio, næh hvorfor skal det stå og køre, når jeg har 2 radioenheder som virker udmærket med antenne.
Og nu bor vi åbenbart sådan, at modtageforholdene er yderst ringe for stueantenner, vi kan kun modtage kommunens lokalradio og støj. og så for lige at toppe den, er det kun muligt og bestille en stueantenne, uden hensyntagen til kundens (undertegne i dette tilfælde) behov.
Men tusind tak for linket hvor vi for nogle ganske få kroner kan indkøbe flere radioenheder.
Så kære YouSee I er røget langt ned på syntes godt om listen.

Hilsen Knud
Omdømme 7
Badge +9
Hvordan vil du så foreslå at der kan forbedres på internettet.? Det man kun gøres ved at lukke FM, da det er den mulighed der er før øget kapacitet og højere hastigheder.
Kære radiomand, jeg mener at "Yousee" skal fortsætte med at levere et godt Tv samt FM i stikket.
Er man ikke tilfreds med det internet "Yousee" kan leverer på nuværende, mener jeg at man evt. kunne se efter en anden udbyder.
Omdømme 7
Badge +9
Jeg er ret sikker på, at You See ikke ønsker at miste deres internetkunder på grund af at der ikke kan leveres det der efterspørges.? Gode og hurtige forbindelser er nødvendige.
Gode forbindelser kan man jo få andre steder, hvorfor ikke bruge det der findes i forvejen.
Hvis ikke, må "Yousee" jo tilbyde deres produkt på evt. kun TV til en anden pris som på nuværende.
Vi mister en del af deres nuværende produkt, og skal betale en merpris på 15.- pr. mdr. det er da ikke rimeligt, det hænger simpelthen ikke sammen.
Så lykkedes det igen at få laver forringelser for den brede skare af kunder.
Fik overtaget vores antenneforening på lovninger som ikke holde mere end 12 mdr. Radio bruger vi for at høre tyske kanaler hver dag. Vi modtager en forringelse ved at I fjerne det og så i samme ombæring en prisstigning. Det giver mening.
Vores bredbånd og tv signal har de hastigheder og kvalitet som vi skal bruge. Hvis nu vi har flere tal for i vores gl. antenneforening for at det ikke skal laves om. Er det muligt.
Alternativ må vi skifte jer ud
Omdømme 3
Jeg er ret sikker på, at You See ikke ønsker at miste deres internetkunder på grund af at der ikke kan leveres det der efterspørges.? Gode og hurtige forbindelser er nødvendige.
Men nok heller ikke deres Radio og Tv kunder...
Så lav en ordentlig undersøgelse, således i er sikker på at alle behov af dækkes.
Dit svar bære meget præg af den arrogance i viser hele vejen rundt.
Det er som om at når man generelt er upopulær, så kan man ligeså godt blive ved. Sjov strategi i har.
Nu har denne tråd kørt siden den 2. september med en masse spørgsmål, men ingen svar. Synes snart Yousee må komme på banen med nogle svar.
Har I tænkt jer at ligge Fm kanalerne på jeres tv eller musik app, så man kan bruge Chromecast Audio til sit gamle anlæg?
Omdømme 7
Badge +9
Det kan nok blive vanskeligt, i det der er Regionale forskelle, både hvad angår DR, men også de kommercielle kanaler.
Omdømme 7
Badge +9
Nu har denne tråd kørt siden den 2. september med en masse spørgsmål, men ingen svar. Synes snart Yousee må komme på banen med nogle svar.
Har I tænkt jer at ligge Fm kanalerne på jeres tv eller musik app, så man kan bruge Chromecast Audio til sit gamle anlæg?


Hej H.C

Jeg har ikke hørt at vi er på vej med en radio-løsning i vores nuværende apps, men jeg vil gerne forhøre mig og vende tilbage.

Der findes dog forskellige radio apps derude, som kan hentes til både SmartTv, Smartphones, tablets og computer, som vi også henviser til på siden om FM-slukket.

Jeg håber det svar var nok ellers må du sige til 🙂

Vh.
På dr's app kan du vælge hvilken region du vil høre, så det kan lade sig gøre, den kan så desværre ikke bruge chromecast.

Besvar