Lukning af FM radio via antennestikket


Omdømme 6
Badge +6
I begyndelsen af 2017 lukker vi for FM radio igennem antennestikket. Dette gør vi, for at skabe mere plads i kabelnettet, så vi fremover kan tilbyde endnu hurtigere bredbånd samt bedre billedkvalitet på flere HD-kanaler. FM-teknologien optager desværre meget plads i kabelnettet - og for at skabe bedre løsninger, er det derfor nødvendigt at bruge pladsen den som lige nu optager.

Vi har oprettet en side, hvor du kan læse meget mere om lukningen samt hvad den betyder for dig - og hvilke alternativer du har. Gå ind på yousee.dk/tv2017 hvor du kan finde mere information og finde hjælp til, hvordan du fremover kan høre dine radiokanaler.

Har du yderligere spørgsmål eller oplever du problemer? Så har vi også en tråd her på forum, hvor du kan finde hjælp og stille spørgsmål: Svagt eller intet signal? Sort skærm eller mistet radiosignal?

99 Kommentarer

Hvad blev der af FM-omformeren ? I ville flytte FM-båndet op på en højere frekvens. Denne boks skulle så flytte det ned igen inde i boligen. Er det projekt skrottet?
Omdømme 7
Badge +9
http://www.recordere.dk/2016/09/yousee-taet-paa-fm-sluk/
Omdømme 7
Badge +9
Radio via DVB-C stopper vel så ligeledes.?
Radio via DVB-C stopper vel så ligeledes.?

Det er der ingen grund til. Dem kan de lægge hvor som helst i nettet. FM-båndet ligger fast og i vejen for hurtigere upload.
Omdømme 6
Badge +6
@Logan

Jeps! Idéen blev droppet, da den ikke ville tilfredsstille vores kunder behov. F.eks. ville den være - for mange - svær at installere, den krævede strøm og antallet af fm-kanaler ville alligevel reduceres.

@Radiomanden
Du vil stadig kunne høre radio på dit TV 🙂
En beklagelig udvikling. Men på den anden side forlyder det at man helt vil udfase FM-radio om nogle år.

Vil DAB-radio kunne modtages fra YouSees kabelnet?

Hvad med en omformer, der modtager digitale radiokanaler (dem, der i dag kan modtages på visse TV-apparater) og genererer FM-signaler, så eksisterende FM-modtagere stadig virker? Hvis YouSee ikke kan levere en, så kan andre måske.

En alternativ løsning er en stueantenne eller en udendørs antenne.

En anden alternativ løsning er at anskaffe en modtager, der kan modtage netradio, d.v.s. radiostationer fra internettet. Det giver et udvalg fra hele verden, der er langt større end det, som YouSee leverer, og består af et apparat, der ligner en normal radio, eventuelt bygget sammen med en radio.

Har man et YouSee Plus-abonnement og tilhørende boks kan boksen modtage radio. Det vides ikke om den nye YouSee TV-boks også kan det. Det kan sandsynligvis gøres muligt at modtage radio med boksen uden at tænde for TV-apparatet.
Omdømme 3
En trist udvikling, som igen rammer de ældste brugere hårdest.
Vi købte nyt stereoanlæg for fem år siden i hi fi kluppen. :-(
Trist og jeg synes også det er trist, hvis den laveste hastighed nu igen stiger i pris. Min mand og jeg er pensionister og har ikke behov for hurtig bredbånd. Jeg håber sørme at prisen for bredbånd holdes nede på et niveau hvor personer, med lav indkomst får råd til at betale for kommunernes krav om, at vi SKAL være digitale.
Omdømme 7
Badge +9
I stedet for at bruge Yousee radio stikket i væggen, skal man blot købe en antenne.
Omdømme 7
Badge +6
I stedet for at bruge Yousee radio stikket i væggen, skal man blot købe en antenne.
Man kan bestille en gratis stueantenne hos YouSee. Prøv her:
http://yousee.dk/nyhedsbrev/fm_signal.aspx
I stedet for at bruge Yousee radio stikket i væggen, skal man blot købe en antenne.
Man kan bestille en gratis stueantenne hos YouSee. Prøv her:
http://yousee.dk/nyhedsbrev/fm_signal.aspx


Ja, men så får man ikke de mange DR-kanaler m.fl., der kun sendes digitalt medmindre man har en DAB-radio eller en internetradio. Heller ikke de (ganske vist få) udenlandske kanaler, der ligger uden for modtagelsesområdet med antenne (f.eks. tyske kanaler i København og svenske kanaler i Jylland).
Omdømme 3
I stedet for at bruge Yousee radio stikket i væggen, skal man blot købe en antenne.
Man kan bestille en gratis stueantenne hos YouSee. Prøv her:
http://yousee.dk/nyhedsbrev/fm_signal.aspx


Ja, men så får man ikke de mange DR-kanaler m.fl., der kun sendes digitalt medmindre man har en DAB-radio eller en internetradio. Heller ikke de (ganske vist få) udenlandske kanaler, der ligger uden for modtagelsesområdet med antenne (f.eks. tyske kanaler i København og svenske kanaler i Jylland).

Det er netop det som er det groteske ved Yousee's beslutning. Vi kan ikke modtage de digitale kanaler på en stueantenne, men skal investere i nyt udstyr som kan tilsluttes nettet.

Vi er en mindre ejendom (80 lejligheder) som heldigvis ikke har fornyet vores aftale med Yousee. Så nu er der endnu et argument for at finde en anden udbyder som gerne vil ind på VORES antenneanlæg!
Omdømme 5
Badge +2
Velkommen til 2016. Jeg har intet i mod beslutningen.
Omdømme 7
Badge +9
Bytter gerne FM kanalerne væk for mere upload.
Påtænker YouSee at gøre det muligt at modtage radio på den nye TV-boks på samme måde som det er muligt på en YouSee Plus boks (Samsung-boksen)? Spørgsmålet forudsætter at YouSee ikke også lukker for radio via DVB-C.
Omdømme 7
Badge +1
Påtænker YouSee at gøre det muligt at modtage radio på den nye TV-boks på samme måde som det er muligt på en YouSee Plus boks (Samsung-boksen)? Spørgsmålet forudsætter at YouSee ikke også lukker for radio via DVB-C.

Radio fyler ikke engang en MUX / frekvens, se denne 34 / 578

http://www.dkscan.dk/TV/yousee_hovedstaden.htm

Naturligvis kommer det på boksen
Omdømme 5
Badge +2
Påtænker YouSee at gøre det muligt at modtage radio på den nye TV-boks på samme måde som det er muligt på en YouSee Plus boks (Samsung-boksen)? Spørgsmålet forudsætter at YouSee ikke også lukker for radio via DVB-C.

Det er noget, vi er igang med at kigge på, men mere kan jeg ikke lige sige på nuværende tidspunkt. 🙂
Omdømme 2
Hej YouSee

1. Når nu YouSee lukker for FM-signalet på kabelnettet, hvad skal vi så konkret bruge det antennestik til, hvor vores nuværende antennekabel til radioen er monteret?
Der vil jo blot være tavs, når vi sætter antennestikket i væggen efter februar 2017.

Jeg spørger dels af interesse, og dels af hensyn til fremtidig brug af mit antennestik.

2. Kan jeg på sigt få monteret nye antennestik i min lejlighed, hvor der kun er ét hul - nemlig til tv-signalet, når nu FM-signalet forsvinder, og hvordan med ekstra antenneforstærkere - skal disse også skiftes ud?

3. Har YouSee noget bud på, hvor meget ekstra bredbånd der kan blive adgang til når FM-signalet lukkes, samt om man så på sigt kan lukke/flytte rundt på andre signaler, for igen at få hurtigere bredbånd?

På ét eller andet tidspunkt må kabelnettet være så presset, så det ikke kan yde mere.

På forhånd tak for svaret, og god dag.

/ Anders
Der er nye vægdåser med i deres opgraderingsplan. Jeg kan godt forestille mig en model uden fm-udtag.

Jeg kan umiddelbart se tre måder at skabe mere plads på: Flyt fjernsyn over på ip (dvb-c-sluk). Udvid nettet yderligere (nu udvides det til 1,2 GHz). Endnu mere upload-kapacitet gennem ny teknologi: Full duplex
Omdømme 6
Badge +6
Hej abp,

Det er helt korrekt, at der vil være tavst når antennestikket tilsluttes efter lukket i 2017 . Vi ser lige nu på, hvordan stikket fremover skal se ud og om vi skal foretage ændringer på det.

I forhold til dit sidste spørgsmål og kapacitet, så forsøger vi hele tiden at udnytte kabelnettet bedst muligt med de seneste teknologier. Et af de seneste tiltag er den store opgradering som medføre, at vi kan levere Gigabredbånd, som består af bredbåndshastigheder på 1 Gbit/s. Vi er allerede nu i fuld gang med udrulningen og forventer at være færdige i december 2017. FM-slukket betyder desuden også, at vi vil kunne tilbyde betydeligt højere upload-hastigheder end vi gør idag.

Jeg håber at det gav lidt svar - ellers må du sige til 🙂
Omdømme 1
for kommunernes krav om, at vi SKAL være digitale.
Det er ikke et krav - men man skulle have en 2 årige midlertidige fritagelse fra digital post. Det et krav at man henvender sig på Borgerservice i ens Kommune for at få en fritagelse. Forlængelsen af den lavet i 2014 hvis man forsat skal fritages, skal det ske inden d. 1 Nov. 2016 (der udløber den første midlertidige fritagelse).

Du kan desværre nok ikke blive fritaget da du allerede er tilmeldt.
Har du ikke noget Internet (det kan jo opsiges), så bliver de nød til at give dig en midlertidige fritagelse.

Sry for offtopic.
Omdømme 1
Badge
I begyndelsen af 2017 lukker vi for FM radio igennem antennestikket. Dette gør vi, for at skabe mere plads i kabelnettet, så vi fremover kan tilbyde endnu hurtigere bredbånd samt bedre billedkvalitet på flere HD-kanaler. FM-teknologien optager desværre meget plads i kabelnettet - og for at skabe bedre løsninger, er det derfor nødvendigt at bruge pladsen den som lige nu optager.

Vi har oprettet en side, hvor du kan læse meget mere om lukningen samt hvad den betyder for dig - og hvilke alternativer du har. Gå ind på yousee.dk/tv2017 hvor du kan finde mere information og finde hjælp til, hvordan du fremover kan høre dine radiokanaler.

Har du yderligere spørgsmål, så er du meget velkommen til at stille dem her i tråden.
Det er bare på ingen måde i orden... Ikke engang tilnærmelsesvis..

1: Stueantenne: Yeah right... En af grundene til at vi hører kabel-radio er fordi modtagerforholdene på adressen er dårlig. Ydermere får man langt fra alle kanaler på en stueantenne.
2: DAB-radio: Findes de overhovedet stadig? For de første blev de aldrig populære i befolkningen. Det er en uddøende minoritet som ejer en DAB.. Ydermere har man igen samme problem med dækning; faktisk er problemet med dårlig dækning større på digital, da analog giver støj/sne men i mange tilfælde brugbart, digital = intet signal..
3: Der skal være plads til mere upload, derfor ryger FM.... Hvem er det, som har brug for al denne upload? Medmindre man er storforbruge af ulovlig P2P (hvilket snart er 10 år siden det var på sit højeste), så har almindelig forbrugere stort set ikke brug for upload..
4: Bedre HD oplevelser på tv: En meget stor del af udsendelserne er ikke engang HD på nuværende tidpunkt.. Og af dem som et, er de fleste 720p eller 1080i.. Det er næsten pinligt at I kalder det for HD (som i min optik starter ved 1080p), så det er ikke en bedre HD oplevelse, men HD oplevelse, som vi vil have...

Ingen af disse ting retfærdiggør at I slagter vores radio-forbindelse..
Omdømme 7
Badge +9
Radio høres via nettet, så er der alt hvad man vil lytte til. TV sendes ikke i 1080p, kun maximalt i 1080i.
Omdømme 7
Badge +9

3: Der skal være plads til mere upload, derfor ryger FM.... Hvem er det, som har brug for al denne upload? Medmindre man er storforbruge af ulovlig P2P (hvilket snart er 10 år siden det var på sit højeste), så har almindelig forbrugere stort set ikke brug for upload..


Jeg har behov for større upload af 2 primære grunde:
1. Jeg arbejder ofte hjemme. I dag tages data og andre filer frem og tilbage på en ekstern harddisk. Det kræver god planlægning på den måde. Med en hurtigere upload (og download) er jeg mere frit stillet.
2. Familiens mange og store filer spejles i skyen.
Omdømme 1
Badge

3: Der skal være plads til mere upload, derfor ryger FM.... Hvem er det, som har brug for al denne upload? Medmindre man er storforbruge af ulovlig P2P (hvilket snart er 10 år siden det var på sit højeste), så har almindelig forbrugere stort set ikke brug for upload..


Jeg har behov for større upload af 2 primære grunde:
1. Jeg arbejder ofte hjemme. I dag tages data og andre filer frem og tilbage på en ekstern harddisk. Det kræver god planlægning på den måde. Med en hurtigere upload (og download) er jeg mere frit stillet.
2. Familiens mange og store filer og spejles i skyen.
1: Du kan ikke forvente business-kvalitet på et privat abbonement. Laver du video-redigering eller lign tungt arbejde hjemmefra, så er det ikke en privatforbindelse du har brug for.. Alt andet, gemmer pndringer, ikke fulde filer, så selvom du ændrer i fx et 100MB worddokument, så er det kun få KB der saves, når du gemmer det..
2: Skyen synkronseres i baggrunden.. Om du er 2 sekunder eller 5 minutter om at synkronisere såiller sjældent nogen rolle, da man typisk ikke tilr de samme filer, lige efter hinanden.

Besvar