Gigabredbånd hos YouSee


Omdømme 6
Badge +6
I de seneste uger har vi flere steder i landet rullet det såkaldte "Gigabredbånd" ud til flere byer.

Gigabredbånd er en hastighed på hele 1.000 Mbit/s, og vi er de første i verdenen som ombygger hele vores net til Gigabredbånd med Docsis 3.1-teknologien, som er både hurtigere og mere driftsikker end den tidligere teknologi.

Udrulningen vil ske løbende frem til udgangen af 2017, hvor vi forventer at kunne levere hastigheden til YouSee-kunder på coax-nettet. Når vi udruller i din by sender vi dig et brev, så du ved hvornår hastigheden bliver tilgængelig for dig.

Vi har samlet en række spørgsmål og svar, som forhåbentlig kan hjælpe dig - ellers skriv en kommentar nedenunder :)

Hvad er Gigabredbånd?

Gigabredbånd er superhurtigt bredbånd med hastigheder op til 1 Gbit/s. Kunderne vil opleve en markant forbedret stabilitet. I forbindelse med opgraderingen indbygges nye overvågningsalarmer, der gør det muligt at fejlrette før kunden opdager det.

Hvad skal jeg bruge så høje hastigheder til?

Den høje hastighed skal bruges i hjemmet særligt med mange brugere på bredbånd og hos mindre erhvervsdrivende. Som kunde vil man kunne mærke forskel ved download af større filer, samt opleve en mere stabil bredbåndsforbindelse på Wifi.

Kan jeg købe 1 Gbit nu som produkt – og hvad koster det?

Nej lige nu er det kun en teknologisk udrulning. Der kommer en produktlancering senere – forventet i efteråret 2016. Til den tid kender vi også de specifikke priser.

Kan man allerede nu skrive sig op til produktet så man kan bestille det den dag det bliver tilgængeligt?

Nej ikke på nuværende tidspunkt da vi stadig er i pilotfasen, men vi informere pr. brev, når vi lancerer det i dit område.

Får alle kunderne adgang til 1Gbit?

Det er kun kunder på YouSees coaxnet der kan få adgang til 1 Gbit.

Skal du skifte udstyr for at få Gigabredbånd?

Ja for at få mest muligt ud af den høje hastighed.

/Nikolaj


119 Kommentarer

De kan ikke takke nej til at blive opgraderet, så yousee kommer rundt overalt. Dog bliver der vist noget med en reduceret returvej et par enkelte steder.
Omdømme 7
Badge +1
Gør Yousee det mon gratis ? Og hvad er tidshorisonten på arbejdet i foreningerne ?
Hvis vi tager Lejre Kabelnet som eksempel... De skriver, at det havde kostet dem penge, hvis ikke de havde takket ja til at være med i pilotforsøget. Så det er ikke gratis.

Yousee siger, at alt og alle er opgraderet inden udgangen af næste år.

Det kan med andre ord godt være, at folk kommer til at se en stigning i antennebidrag 🙂
Omdømme 7
Badge +1
Det jeg forsøgte at sige var, at fordi det er nået til ens område til 1. december, er det jo ikke sikkert, at ens egen forening er opgraderet til det, det kan jo godt være at det tager flere måneder
Omdømme 7
Badge +6
Et udsnit af en info mail fra YouSee:


Her ruller vi Gigabredbånd ud i den nærmeste fremtid


I de kommende tre uger ruller vi Gigabredbånd ud i følgende områder:

Uge 48: Viborg, Sundbyøster, Amagerbro, Hillerød, Lyngby, Fredericia og Ryvang.
Uge 49: Kastrup, Hellerup, Hillerød, Herning, Holstebro, Nørrebro og dele af Frederiksberg
Uge 50: Taastrup, Kastrup, Gentofte, Herning, Tjørring og Randers





Alle berørte foreninger og medlemmer/beboere er blevet varslet, om, at de vil opleve, at deres tv og bredbånd bliver afbrudt i to omgange i forbindelse med udrulningen:
• Om natten i tidsrummet fra kl. 01.00-07.00 på den dag opgraderingen finder sted
• I en afgrænset periode i dagtimerne de efterfølgende dage
Under afbrydelserne er der ikke signal til tv og bredbånd. Her skiftes udstyr, og trafikken flyttes. I dagtimerne mellem kl. 07.00 og 19.00 udskiftes forstærkere og fordelere. Her kan medlemmer/beboere opleve mindre signalafbrydelser.
Omdømme 7
Badge +1
Et udsnit af en info mail fra YouSee:


Her ruller vi Gigabredbånd ud i den nærmeste fremtid


I de kommende tre uger ruller vi Gigabredbånd ud i følgende områder:

Uge 48: Viborg, Sundbyøster, Amagerbro, Hillerød, Lyngby, Fredericia og Ryvang.
Uge 49: Kastrup, Hellerup, Hillerød, Herning, Holstebro, Nørrebro og dele af Frederiksberg
Uge 50: Taastrup, Kastrup, Gentofte, Herning, Tjørring og Randers





Alle berørte foreninger og medlemmer/beboere er blevet varslet, om, at de vil opleve, at deres tv og bredbånd bliver afbrudt i to omgange i forbindelse med udrulningen:
• Om natten i tidsrummet fra kl. 01.00-07.00 på den dag opgraderingen finder sted
• I en afgrænset periode i dagtimerne de efterfølgende dage
Under afbrydelserne er der ikke signal til tv og bredbånd. Her skiftes udstyr, og trafikken flyttes. I dagtimerne mellem kl. 07.00 og 19.00 udskiftes forstærkere og fordelere. Her kan medlemmer/beboere opleve mindre signalafbrydelser.


Ja, men det der Yousee´s infra struktur, dvs. dere lokale central i området og deres Kabet TV skabe og forderler skabe i området

Mange foreningernes egne anlæg skal også opgraderes, og det sker ikke nødvendigvis i denne omgang. Der skal alt udskiftes i selve foreningen, undtagen kabler
Omdømme 7
Badge +6
Michael mit indlæg var en information og ikke et indlæg i debatten om man har et nyt eller gammelt internt anlæg.
Omdømme 7
Badge +1
Jeg har hørt et rygte om starten af december...
Håber at rygtet er sandt at man kan opgradere til 1 Gbit i starten af december.


Hej Joern

Det var også for at sige, at selvom 1 Gbit er landet i ens lokalområde f.eks. i ejendommen på den anden side af vejen, så kræver det, at ens egen forening har opgraderet til docsis 3.1.
Den nye generation af internet, docsis 3.1, er nemlig bagudkompatibel, dvs ikke opgraderede anlæg godt kan køre på det, men bla. ikke har glæde af dne højeje stabilitet og super hastighederne
Der står faktisk i deres nyhedsbrev, at privatejede anlæg kan få tilbuddet om opgradering. Nogle steder beholder de også FM-signalet.
Starten af december er gået... Sker der noget på denne side af nytår? Fra et interview med Carsten Bryder:

http://www.globaltelecomsbusiness.com/Article/3602330/Interviews/25239/Superfast-broadband-Upgrade-your-cable-TV-network-says-Denmarks-TDC.html

the first homes should be getting 1Gbps from the beginning of December 2016
Omdømme 7
Badge +1
Starten af december er gået... Sker der noget på denne side af nytår? Fra et interview med Carsten Bryder:

http://www.globaltelecomsbusiness.com/Article/3602330/Interviews/25239/Superfast-broadband-Upgrade-your-cable-TV-network-says-Denmarks-TDC.html

the first homes should be getting 1Gbps from the beginning of December 2016


Kræver det ikke at FM er lukket ned, dvs først fra Januar/februar ?
FM-sluk er nødvendigt for at hæve upload til 500 Mbit/s. Download kan de godt hæve til 1000 Mbit/s allerede nu. De snakkede også om på et tidspunkt, at upload på gigabit-hastigheden kun ville være 60 i starten.
Omdømme 7
Badge +9
Carsten Bryder snakker om GPON og sammenligner med coax, men denne form for delt fiber er bare en slags fiber som findes (og nok den langsomste). Som jeg forstår det, er det "delt fiber" med op til 64 fiber kunder, som deler en 2,4 gigabit forbindelse . Det kunne f.eks. være op til 64 lejligheder i en ejendom, som deler en fiber forbindelse på 2,4 gigabit. Vi ser i dag nogen tilbyder private 5 gigabit fiber forbindelser. Det er nok mere disse forbindelser man skal sammenligne med.
Ja, gpon virker gammelt. Noget af det lidt nyere er ng-pon2. Den går p.t. op til 40 Gbit/s, ved at bruge fire lyskilder á 10 Gbit/s. Teknologien kan udbygges med flere lyskilder.

Huawei har fremvist en prototype med 32 lyskilder. Dvs. 320 Gbit/s. 🙂
Lejre Kabelnet skriver, at de har fået oplyst, at gigabit bliver sat til salg den 27/3. Der har efterhånden været nævnt flere datoer. 13/3 har også været nævnt. Jeg venter spændt.
Omdømme 1
Jeg har fået brev omkring at de skal opgradere vores net her den 13-03.

Jeg bor I Randers, nærmere Asser Rigs Vej.

Hvornår vil jeg så kunne få det fra?

Og hvad vil hastigheden præcis hedde?
Omdømme 7
Badge +1
Hvis du bor i en forening, så skal foreningens anlæg også bygges om
Omdømme 3
Badge +3
Lejre Kabelnet skriver, at de har fået oplyst, at gigabit bliver sat til salg den 27/3. Der har efterhånden været nævnt flere datoer. 13/3 har også været nævnt. Jeg venter spændt.

Hej Logan

På Yousee's driftsinfo er der planlagt en Release af Fas Internet.
Følg linket herunder:
https://kundeservice.yousee.dk/driftsinformation/liste/details?fas_id=20170309-006683&issue_type=planlagt
Omdømme 7
Badge +1
Er det ikke DSL ? Og ikke Coax kabel TV
Omdømme 3
Badge +3
Er det ikke DSL ? Og ikke Coax kabel TV

Hej mich

Måske men håber på at der at er tale om COAX nettet.
Men kan forhøre mig på YouSee´s facebook side.
Omdømme 4
Da jeg bor i et område hvor Yousee har totalt monopol på hurtigt internet, da vi ikke har adgang til fiber, bliver jeg nok ligesom med 300Mbit det sidste sted hvor dette bliver tilbudt.

med 300Mbit gik der 2 år fra de første fik det, før jeg et par månerder efter Yousee havde meldt ud, at unrulningen var færdig, og efter 1000Mbit var annonceret kunne bestille mit 300Mbit netværk.

Ja Gigabits 1000/1000Mbit ser interessant ud med hurtig upload; men uden fiber adgang findes muligheden ikke her. Her går der nok endnu et år eller mere før 500Mbit kan bestilles, og så ydeligere et par år før man kan få 1000Mbit. Og hvis upload stadig er begrænset til 60Mbit er det ikke specielt interessant.
Omdømme 7
Badge +1
"Og hvis upload stadig er begrænset til 60Mbit er det ikke specielt interessant."

Upload er ikke begrænset til 60 Mbit, men vil kunne køre op til 1000 Mbit på coax
Omdømme 7
Badge +1
Er det ikke DSL ? Og ikke Coax kabel TV

Hej mich

Måske men håber på at der at er tale om COAX nettet.
Men kan forhøre mig på YouSee´s facebook side.


Det havde så ikke noget med coax / gigabit at gøre
Omdømme 3
Badge +3
Er det ikke DSL ? Og ikke Coax kabel TV

Hej mich

Måske men håber på at der at er tale om COAX nettet.
Men kan forhøre mig på YouSee´s facebook side.


Det havde så ikke noget med coax / gigabit at gøre

Hej mich

Spurgte på Yousee´s facebook side, den kommende release som finder sted i morgen. Man vil få besked pr. mail.
Dette er svaret fra Yousee:

"Tak for dit spørgsmål.

Det har ikke noget med det at gøre. Hvis du har givet os tilladelse til at kontakte dig, vil vi sørge for, at du får information om det, når vi er klar til det. Det kan du gøre på Mit YouSee.

God weekend.

Stefan"
Omdømme 4
Hej Logan og laksen,

Beklager det lidt sene svar.

Jeg har forhørt mig hos en kollega som fortæller, at der ikke er en sådan sammenhæng. Så I skal ikke være bange for at komme "bagerst i køen" til Gigabredbånd, selvom vi udruller 500 Mbit/s i dit område :)

God weekend.

Vh

Nikolaj


Nej det bliver vel os der også var de sidste til at kunne få 300 Mbit (December 2015), der også kommer bagerst i køen til såvel 500Mbit og 1Gbit, så en gang sidst i 2020 skulle det vel være muligt. Det hænger vel sammen med at man bor i et område hvor YouSee er de eneste til at kunne leverer internet med hastigheder over ca. 4Mbit/s, når der ikke er nogen konkurrence er der intet incitament til at levere.

Besvar